به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در جمع اعضای تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: تاکید رئیس جمهوری بر نقش محیط زیست در توسعه پایدار، سبب قرار دادن اولویت های زیست محیطی در کنار راهبردهای اقتصادی و اجتماعی مهم کشور شد.
وی گفت: بحث‌های زیست محیطی در کنار مشکلات اقتصادی، بین‌المللی، تحریم و مسائل اجتماعی در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید از همان ابتدا در صدر برنامه ریزی ها و اولویت های دولت یازدهم قرار گرفت.
ابتکار عنوان کرد: محیط زیست یک مطالبه عمومی و مورد توجه شخص رئیس جمهوری بود که سبب اجرای طرح‌های مهم زیست محیطی در کشور شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران بیان کرد: در ابتدای دولت یازدهم 85 درصد از منابع آب سفره‌های زیرزمینی مصرف شده بود و این مساله از مشکلات اساسی کشور بود که سبب اجرای راهبردهایی برای جلوگیری از این روند شد.
وی گفت: سفره‌های زیر زمینی آب کشور که در دولت قبل تخلیه شده بود، از نظر زیست محیطی یک فاجعه به شمار می‌رود.
وی، مهمترین راهبرد دولت تدبیر و امید در زمینه حفاظت از محیط زیست را دخالت دادن جوامع محلی در نگهداری این منابع عنوان کرد و گفت: دولت در چهار سال گذشته دنبال ارتباط دادن منافع جوامع محلی با حفظ محیط زیست بود.
ابتکار بیان کرد: مطرح شدن مشاغل سبز، گردشگری، کشاورزی و دامداری سازگار با محیط زیست از جمله راهکارهای دولت برای ایجاد ارتباط بین جوامع محلی و محیط زیست بود که در این زمینه‌ها قدم‌های خوبی برداشته شده است.
وی اظهار داشت: برنامه دولت این است که جوامع محلی با حفاظت و بهره‌مندی منطقی از مواهب حفاظت شده از این منابع نیز استفاده کنند.
وی در پایان با اشاره به انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری گفت: این انتخابات و بهره مندی از حق رأی و دخالت در سرنوشت کشور ثمره خون شهداست و باید قدر آن را بدانیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران ادامه داد: حضور آگاهانه مردم در انتخابات شهر و روستا و توجه به نگرش‌های زیست محیطی می‌تواند در توسعه پایدار نقش مهمی داشته باشد.
17 تشکل زیست محیطی با هفت هزار عضو در کهگیلویه و بویراحمد فعال است.
بیش از 312 هزار هکتار منطقه حفاظت شده و پارک ملی درکهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
براساس آمارها هفت هزار و 576 گونه گیاهی در کشور وجود دارد که بیش از 2 هزار گونه از این تعداد در این استان است.
هفت منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع در سطح کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
این استان با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
خبرنگار: سید ولی موسوی نژاد ** انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
8005/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.