حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی امروز در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد در سال 99 یادآور شد: بیشترین تاکیدات رهبری طی یک دهه اخیر بر روی مسائل اقتصادی ، تولید و رفع مشکلات معیشتی مردم استوار شده که ضرورت و پیش نیاز اصلی همه این شعارهای محوری بر روی حمایت از تولید و کارافرینی بوده است.

امام جمعه یاسوج تصریح کرد: شعار محوری سال از سوی مقام معظم رهبری بر اساس ضرورت ها و نیازهای روز جامعه و البته با نگاه راهبردی به افق توسعه کشور طراحی و تبیین می شود.

موانع اداری فراروی جهش تولید بیش از چالش های عمومی

حجت الاسلام و المسلمین حسینی تصریح کرد: بر اساس بررسی ها و دغدغه بسیاری از کارآفرینان و سرمایه گذاران و تولید کنندگان موانع و قوانین دست و پاگیر اداری بسیار بیشتر از چالش های عمومی و فرهنگی فراروی تحقق و جهش تولید است.

وی ادامه داد: البته درست است که شعار محوری امسال در حوزه اقتصادی و تولید است و موانع و چالش های خاص خود را می طلبد اما نباید از موانع فرهنگی فرا روی تحقق این مهم نیز غافل شد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: یکی از مهمترین موانع فرا روی تحقق این شعار محوری و رکود و چالش های اقتصادی ، نبود اشتغال و دغدغه بیکاری در جامعه دو این استان ناشی از ضعف بنیه فرهنگی کار و کارآفرینی بویژه در استان محرومی همچون کهگیلویه وبویراحمد است.

حجت الاسلام حسینی گفت: علاوه بر نداشتن روحیه فرهنگ کار و کارآفرینی برخی چالش های موجود اداری همچون کاغذبازی ها و وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر تا حدودی زیادی کمر تولید و بازار کار و اشتغال را نیز شکسته است.

وی تصریح کرد: فرهنگ حمایت از کارآفرین و سرمایه گذار و درک مفهوم جهش تولید نیز باید در وجود مدیران، سیاست گذاران، تصمیم گیران و مجریان و متولیان امر نهادینه شود.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد همچنین تاکید کرد: البته فراتر و مهمتر از حمایت از سرمایه گذار و امر سرمایه گذاری اهلیت داشتن و میزان دغدغه مندی افرادی که وارد عرصه کار و تولید و اشتغال می شوند نیز ضرورتی غیرقابل انکار محسوب می شود.

وی یادآور شد: مجریان و متولیان امر باید با حساسیت، سنجش درست و میزان علاقمندی و دغدغه افراد کارها و منابع را واگذار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: دغدغه و اهلیت داشتن یک فرد سرمایه گذار و کارآفرین در امر تولید و اشتغال باید به طور جدی مورد سنجش و بررسی قرار گیرد و باید دید فردی که مدعی امر سرمایه گذاری و تولید است می تواند با اندک سرمایه به تولید و انبوه سرمایه برسد.

وی با بیان اینکه واگذاری امور به مردم و استفاده بهینه از ظرفیت های مردمی نیز یکی از بهترین راهکارهای تحقق شعار محوری امسال مبنی بر جهش تولید است، گفت: بهترین تجربه در این زمینه ورود و مشارکت و همراهی مردم در مقابله با بیماری کرونا است.

 وی گفت: در حالی که با شیوع این بیماری و در هفته نخست بسیاری از مناطق کشور و استان به شدت با کمبود امکانات و اقلام بهداشتی از جمله ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده مواجه بودیم هم اینک و با حمایت و اعتماد به بخش خصوصی و مردم در این زمینه خودکفا شده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین نصیری ادامه داد: هم اینک نیاز کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تامین اقلام بهداشتی اشباع شده است.

ضرورت تغییر رویکرد جامعه به تولید و اشتغال 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: مهمترین اصل در زمینه تحقق شعار سال و جهش تولید تغییر فکر و اندیشه متناسب با مقتضیات روز جامعه است.

احد جمالی تصریح کرد: یکی از موانع اساسی در این راستا بویژه در مناطق و استان های با فرهنگ عشیره ای و قبیله ای این است که ضرورت تمکین و پذیرش به تغییر رویکردها و فرهنگ ها در این مناطق بسیار کند صورت می گیرد.

 وی یادآور شد: از جمله موانع اساسی در تحقق جهش تولید و رونق اشتغال و رفع بیکاری نبود فرهنگ کار و کارافرینی و عادت به پشت میزنشینی و کار دولتی است که باید فرهنگ عمومی جامعه و جوانان در وهله نخست به موضوع کار و شغل تغییر کند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: باید ظرفیت پذیرش و مدیریت تغییر در وجود افراد نهادینه شود و برخی باورهای غلط که به عنوان موانع جدی فرا روی کار و تولید و اشتغال است با تغییر رویکردها برطرف شوند.

جمالی همچنین با توجه به عدم حضور حسین کلانتری در نشست امروز شورای فرهنگ عمومی استان و اظهار گلایه برخی اعضا در این زمینه نیز گفت: استاندار با همه دغدغه و تاکید بر تشکیل و پیگیری جلسات این شورا اما امروز به ضرورت و نشست اضطراری استانداران امکان حضور و شرکت در این نشست برای وی میسر نشد.

نشست شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد پس از ماه ها رکود و در حالی که سال 98 به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها دو بار آن هم با دستورکارهای بدون خروجی برگزار شده بود نخستین جلسه آن در سال 99 نیز با دستور کار شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب و با عنوان موانع و راهکارهای تحقق فراروی جهش تولید برگزار شد.

سال گذشته البته حدود ۳۰ جلسه به صورت شهرستانی برگزار شد که ۳۹دستور کار و ۱۶۱ مصوبه به دنبال داشت.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.