سید اسدالله هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن زباله در شهر یاسوج و حومه تولید و برای دفن به سایت دوپشته دشت روم منتقل می شود.

دوپشته دشتروم یکی از ییلاق های خوش آب و هوای شهرستان بویراحمد است که اوایل دهه ۷۰ به صورت موقت برای دفن زباله های شهر یاسوج انتخاب شد در شهر یاسوج رشد جمعیت در این شهر و حومه از یک سو و نبود مکانی با شرایط دوپشته باعث شد این نقطه از دشتروم به مکان دائمی دفن زباله ها تبدیل شود.

در آغاز قرار بود فقط هفت هکتار از اراضی منطقه درگیر دفن زباله ها شود که این محدوده گسترش پیدا کرد تا به ۱۷ هکتار رسید.

وی افزود: تولید این حجم از زباله یک تهدید جدی برای محیط زیست است و می تواند به سلامت منابع آبی، آب های سطحی و حیات وحش آسیب برساند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: وضعیت مدیریت پسماند در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است.

هاشمی عنوان کرد: دفن زباله سبب نفوذ شیرابه به عمق زمین می شود و این مهم یک تهدید جدی برای منابع آبی محسوب می شود.

وی بیان کرد: فرهنگ سازی برای تفکیک زباله از مبدا و در زمینه پسماند و هشدار در خصوص مصرف گرایی توسط متولیان امر استان باید در دستور کار قرار بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد همچنین خواستار راه اندازی هرچه سریع تر کارخانه بازیافت زباله در این شهر شد زیرا نبود جایگاه و کارخانه بازیافت در استان، منابع آبی و جنگلی را در معرض تهدید و هشدار قرار می دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید زباله تر (تجزیه پذیر) در مناطق مختلف استان از تولید زباله خشک بیشتر است و در فصل تابستان به دلیل افزایش شمار مسافران و گردشگران این میزان تا ۱.۵ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

این روزها در بسیاری از کشورهای جهان نه تنها زباله تهدیدی برای انسان ها محسوب نمی شود بلکه با مدیریت موثر به آن «طلای کثیف» نیز گفته می شود و علاوه بر بازیافت و استفاده منطقی از آن، در بخش های مختلف، حتی از این زباله ها برق نیز تولید می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.