سید اسدالله هاشمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مصرف گرایی و تولید زباله در کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به سه برابر تولید سرانه زباله در کشور است و می طلبد در خصوص آگاهی بخشی و فرهنگ سازی به جامعه در زمینه پسماند و مصرف گرایی به عنوان تهدید های جدی، کار شود.

وی افزود: با توجه به توپوگرافی استان (کوهستانی و جنگلی بودن آن) جانمایی قابل قبولی برای پسماند این استان انجام نشده و شرایط به گونه ای است که می توان گفت که وضعیت مدیریت پسماند در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است.

برای نمونه دوپشته دشتروم یکی از ییلاق های خوش آب و هوای شهرستان بویراحمد است که اوایل دهه ۷۰ به صورت موقت برای دفن زباله های شهر یاسوج انتخاب شد در شهر یاسوج رشد جمعیت در این شهر و حومه از یک سو و نبود مکانی با شرایط دوپشته باعث شد این نقطه از دشتروم به مکان دائمی دفن زباله ها تبدیل شود.

در آغاز قرار بود فقط هفت هکتار از اراضی منطقه درگیر دفن زباله ها شود که این محدوده گسترش پیدا کرد تا به ۱۷ هکتار رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین نبود جایگاه و کارخانه بازیافت در استان، منابع آبی و جنگلی را در معرض تهدید و هشدار قرار داده است. 

هاشمی عنوان کرد: اهمیت حفظ محیط زیست و ضررهای ناشی از بی توجهی به آن در گذشته سبب شده تا دولت توجه خاصی به محیط زیست داشته باشد و دولت کنونی تاکنون، گام های استواری در این خصوص برداشته است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید زباله تر (تجزیه پذیر) در مناطق مختلف استان از تولید زباله خشک بیشتر است و در فصل تابستان به دلیل افزایش شمار مسافران و گردشگران این میزان تا ۱.۵ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

این روزها در بسیاری از کشورهای جهان نه تنها زباله تهدیدی برای انسان ها محسوب نمی شود بلکه با مدیریت موثر به آن «طلای کثیف» نیز گفته می شود و علاوه بر بازیافت و استفاده منطقی از آن، در بخش های مختلف، حتی از این زباله ها برق نیز تولید می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.