به گزارش ایرنا، او یکی از ۱۸۸۰ شهید آزاده کهگیلویه و بویراحمد است که با تقوای مثال زدنی، شجاعت و غیرت متواضعانه، در حالی که می توانست در بهترین شرایط رفاهی زندگی کند، از همه چیز زندگی اش برای خدمت به اسلام،انقلاب، مردم  و ایران اسلامی گذشت.
بزرگ مرد وارسته ای که وجودش سراسر عشق و از خودگذشتگی بود و همواره سختی های کار را بر زندگی راحت و آرام و در رفاه ترجیح می داد.
به راستی او  همچون ابراهیم که از فرزندش  گذشت تا من خود را قربانی کرده باشد دفاع از میهن را به راحتی در دنیای خاکی ترجیح داد.

شهید ابراهیم امیدبخش در سال ۱۳۳۲ در روستای آب شیرین از توابع گچساران دیده به جهان گشود و پس از سپری کردن دوره تخصصی آموزش خلبانی به مدت ۲ سال به استخدام نیروی هوایی جمهوری اسلامی درآمد.

شهید ابراهیم امیدبخش تنها شهید خلبان کهگیلویه و بویراحمد است که هنگام عملیاتی در اولین روزهای جنگ تحمیلی در سوسنگرد به شهادت رسید و جاویدالاثر باقی ماند.

روایتی از شجاعت های شهید خلبان ابراهیم امیدبخش

در پنجاه و هفتمین روز از جنگ تحمیلی و در صبحگاه ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۵۹ به سروان خلبان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر ماموریتی سنگین واگذار شد.
وی به همراه خلبان کابین عقب خود ستوان یکم 'محمد تقی حسینی' برای انهدام سپاه ۳ عراق که شامل پنج لشکر(۳لشکر زرهی و ۲ لشکر مکانیزه) که با هدف تصرف سوسنگرد ، آبادان و اهواز شروع به پیشروی کرده بودند انتخاب شدند.
این شهید والامقام به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴ (فانتوم)پایگاه هوایی بوشهر با انجام ۶ نوبت پرواز در روز ۲۷ آبان ماه ۵۹ اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه های نفتی فاو کرده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال گمرک صفوان که از کویت به بصره در حرکت بوده تا سوخت ادوات جنگی ارتش عراق را تامین کنند و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر هدف حمله موفق خلبانان دسته پروازی قرار گرفتند.
شهید ابراهیم امید بخش به همراه همرزمانش در مسیر بازگشت متوجه تجمع بخش دیگری از نیروهای دشمن اطراف سوسنگرد می‌شود در این زمان حمله جنگنده های اف ۴ به ستون پیاده دشمن گر چه اثر بخش بود اما هواپیمای شماره ۲ دسته پروازی هدف آتش پدافند زمین به هوای نیروهای بعثی قرار گرفت و خلبانان آن سروان 'ابراهیم امیدبخش' و همرزم خلبانش ستوان یکم 'محمد تقی حسینی' به شهادت رسیدند و برای همیشه جاوید الاثر شدند.

شهید امیدبخش پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال ۱۳۵۲ به آمریکا اعزام شد و در سال ۱۳۵۴ با گرفتن ساعت طلای خلبانان در آمریکا (این ساعت به خلبان برتر در هر دوره اهداء می‌شد) به میهن عزیزمان بازگشت و به پادگان بوشهر اعزام شد.
این شهید والامقام در اواخر سال ۱۳۵۸ برای آموزش خلبانی عازم تهران شد و در دوران دفاع مقدس بار دیگر برای انجام وظیفه به پادگان بوشهر منتقل شد و در عملیات آزاد سازی سوسنگرد شرکت کرد.
این عملیات با فرماندهی مستقیم آیت الله خامنه‌ای و شهید مصطفی چمران در تاریخ ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۹ به شکست حصر سوسنگرد انجامید.
شهید امید بخش ۵۴ ماموریت پروازی سخت انجام داد.
ماموریت های هوایی سخت به ماموریت هایی گفته می شود که امکان بازگشت در آن ۵۰ درصد است.

این شهید والامقام سرانجام در بیست و هفتم آبان سال ۱۳۵۹ در عملیات حصر سوسنگرد به اسارت دشمنان بعثی درآمد و جزء شهدای جاویدالاثر است.
 نیروهای هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس با انجام ۱۱۰ هزارو ۴۸۶ پرانه پروازی و ۲۲۷ هزارو ۷۸۲ ساعت پرواز خدمات ارزنده ای را در پشتیبانی از پایگاه های هوایی و سایر نیروهای مسلح به عمل آورد.

هم اکنون فرودگاه شهر دوگنبدان به نام این شهید با عنوان ابراهیم امیدبخش نامگذاری شده است.

ساخت تندیس شهید
شهردار دوگنبدان گفت: با هدف زنده ماندن دلامردی شهید ابراهیم امیدبخش تندیس شهید به ارتفاع ۳ متر به صورت یک طرح مبلمان شهری  سال گذشته طراحی و نصب شد.
مسعود ظفری گفت : برای ساخت این تندیس بیش از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شد.
وی ابراز کرد: زنده نگهداشتن یاد شهیدان در جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه تمامی مردم و مسوولان است.

ضرورت بازگویی بیشتر شجاعت های رزمندگان ایران

جانشین فرهنگی تبلیغاتی ستاد کل نیروی مسلح با اشاره به شرایط سخت دوران دفاع مقدس گفت: رشادت و شجاعت‌های رزمندگان کشورمان در دوران دفاع مقدس برای نسل جوان بیشتر بازگو شود.

امیر سرتیپ ابراهیم گلفام اظهار داشت: انتقال تجربیات گرانبهای رزمندگان جنگ تحمیلی به نسل جوان امروز ضمن پاسداشت رشادت های آنان زمینه پرورش نسلی مقاوم و ایثارگر برای آینده کشور را فراهم خواهد کرد.

وی با یادآوری نقش پیشکسوتان دفاع مقدس به عنوان راویان زنده آن روزهای تاریخی خواستار تشریح بهتر پایداری و مقاومت جوانان ایرانیان اسلامی در خط مقدم جبهه های جنگ تحمیلی شد.

جانشین فرهنگی تبلیغاتی ستاد کل نیروی مسلح اضافه کرد: یکی از آسیب های رسانه ای جنگ تحمیلی، خوب تحلیل نکردن دشمن بود و برخی فیلم ها دشمن را ضعیف نمایش می دهد.

وی بیان کرد: دشمن با پشتوانه ارباب سلطه و ۳۷ کشور با بهترین تجهیزات در برابر ایران قرار داشت و تصور می کرد در کمتر از یک هفته می تواند تا تهران پیشروی کند.

گلفام ابراز داشت: در شرایطی که دشمن تمام امکانات تجهیزات نظامی را در اختیار داشت غیرتمندان ایران اسلامی با کمترین تجهیزات نظامی با آنان مقابله می کردند.

گلفام توضیح داد: پیشرفت خیره کننده نظامی و دفاعی ایران در زمان حاضر مدیون دوران دفاع مقدس است.

جانشین فرهنگی تبلیغاتی ستاد کل نیروی مسلح گفت: نهادینه شدن فرهنگ مقاومت بین تمام اقشار جامعه رمز پیروزی ایران در برابر ارباب سلطان در دوران هشت سال دفاع مقدس بود.

وی تصریح کرد: شجاعت رزمندگان ایران اسلامی در نیروهای زمینی، هوایی و دریایی قابل توصیف نیست.

گلفام گفت: پیروزی ایران اسلامی در جنگ تحمیلی مدیون درایت بنیانگذار جمهوری اسلامی، خلاقیت و شجاعت رزمندگان و همدلی همه اقشار جامعه است.

برنامه های حفظ و نشر آثار دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۱۹۵ هزار سند در قالب فیلم، عکس، آثار مکتوب و صوت از شهدا و رزمندگان این استان جمع‌آوری شده است.

سرهنگ امیرعباس آسمند اظهار داشت: هدف از این اقدام تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در راستای ثبت و ضبط حماسه های ماندگار شهدا و رزمندگان استان در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

وی افزود: این آثار در زمان برپایی نمایشگاه ها،همایش ها و برنامه های فرهنگی در معرض دید عموم قرار می گیرد.

افزون بر ۳۰ هزار رزمنده کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس با حضور در عملیات های مختلف نقش آفرینی کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد همچنین از هدفگذاری تدوین و انتشار ۶۰ اثر مکتوب و شفاهی در قالب خاطره گویی، فیلم نامه، پژوهش و پایان نامه های دانشجویی در سال جاری  در استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۳۵ اثر آماده انتشار است.

سرهنگ آسمند بیان کرد: ثبت حماسه های شهدا و رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس مستلزم حمایت همه جانبه از نویسندگان و دست اندرکاران این حوزه خواهد بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد گفت: دانشنامه دفاع مقدس این استان به زودی تهیه و تدوین و در اختیار مردم استان قرار می گیرد.

سرهنگ امیرعباس آسمند اظهار داشت: بخش قابل توجهی از اطلاعات و تصاویر مورد نیاز برای تهیه و تدوین این دانشنامه گردآوری شده است.

وی افزود:  در این دانش نامه نقش اقشار مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد در روستاها،بخش ها و شهرستان های مختلف در دوران هشت سال دفاع مقدس بازنمایی بازگو می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اطلاعات مورد استفاده در این دانشنامه باید علمی، دقیق، مستند، شفاف، جامع و کامل باشد.

وی ایجاد موزه دفاع مقدس از دیگر برنامه های در دست اجرا برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره ایثارگری های دوران دفاع مقدس است که زمین و بخشی از اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شده است.

آسمند عنوان کرد: این طرح در کنار پارک مهرورزی  شهر یاسوج در حال انجام مراحل مقدماتی ساخت و ساز مانند خاکبرداری است.

وی گفت: برای اجرای طرح موزه دفاع مقدس استان ۵۵ میلیارد ریال اعتبار با حمایت مجمع نمایندگان استان اختصاص یافته و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای تکمیل آن مورد نیاز است. 

کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت سال دفاع مقدس یک هزار و ۸۸۰ شهید، ۳۱۷ آزاده و افزون بر ۹ هزار جانباز تقدیم نظام و انقلاب کرد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.