به گزارش ایرنا اکبر خدری روز دوشنبه در حاشیه نشست بررسی راهکارهای رفع مشکلات کمبود آب آشامیدنی هندیجان که با حضور مسئولان این شهرستان و استان خوزستان در محل سد کوثر انجام شد اظهار داشت: زمان رهاسازی آب سد کوثر که قرار بود هفته آینده شروع شود به درخواست مسئولان استان خوزستان زودتر از زمان برنامه ریزی شده آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد:از ساعت هشت بامداد فردا سه شنبه هشتم مرداد ماه رهاسازی آب سد کوثر با دبی ۳۰ متر بر ثانیه به مدت هشت روز و به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب بر ثانیه آغاز می شود.

پیش از این قرار بود رهاسازی آب سد کوثر با دبی ۱۵ متر بر ثانیه و به مدت ۱۵ روز انجام شود اما برای رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی، مسئولان تصمیمات جدیدی اتخاذ کردند.

کمبود شدید آب آشامیدنی باعث گله مندی مردم  هندیجان در روزهای اخیر شده بود.

این شهرستان با ۳۸ هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار گرفته است. 

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیش از ۹۰ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان های جنوبی کشور رهاسازی شده است.

وی همچنین میزان رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی  را ۲۹میلیون  و رهاسازی آب صنعتی در سال آبی جاری را هشت میلیون متر مکعب اعلام کرد.

خدری همچنین از رهاسازی ۶۸میلیون متر مکعب آب سد کوثر برای مصارف زیست محیطی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون خبر داد.

وی عنوان کرد: تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری از مشکلات احتمالی ورود آب به مزارع کشاورزی تامین شده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران بیان کرد:هم اکنون ۱۰۰درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در این شهرستان با بارندگی های سال زراعی جاری آبگیری شده است.

 خدری اظهار داشت: اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است.

خدری اظهار داشت: ۶۷۷ میلیمتر باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده که سبب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان ۳۰ متر شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال آبی گذشته ۲۱۰ میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۲۵ متر است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

براساس برنامه ریزی های انجام شده آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین می شود.

وی گفت: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود.

در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ۷۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری، چهار ایستگاه پمپاژ آب ،۳۲ کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است.

نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرقابی مدرن است. با بهره برداری از این طرح افزون بر ۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است. دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.