سینا سعیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان رتبه دوم اهدای عضو کشور در سال 1397 را در کشور کسب کرده است.
وی با اشاره به اینکه شاخص اهدای عضو در کشور اسپانیا که از پیشتازان اهدای عضو در جهان است 46 نفر در هر یک میلیون نفر است بر تلاش بیشتر رسانه های ارتباط جمعی برای ترویج این کار خداپسندانه تاکید کرد.
‏مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج گفت: تاکنون هفت هزار از مردم کهگیلویه و بویراحمد داوطلب اهدای عضو شده اند.
سعیدی با اشاره به اینکه یک درصد از مردم نوعدوست کشورمان داوطلب اهدای عضو هستند ، گفت: این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد به آمار کشوری نزدیک است.
سعیدی گفت: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان داوطلب اهدای عضو شوند.
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمان ییاسوج عنوان کرد: همچنین افرادی که قصد دارند نسبت به اهدای عضو اقدام نمایند می توانند کد #3432*3* را در تلفن همراه خود شماره گیری کنند تا کارت اهدای عضو برای آنان ارسال شود.
وی تاکید کرد: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر آن نیز می‌توانند در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center ثبت نام کنند.
سعیدی ابراز داشت: میزان رضایت مندی خانواده بیماران مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد از اهدای عضو 81 درصد است.
سعیدی توضیح داد: 46 درصد از اهدا کنندگان عضو در این استان بر اثر سوانح رانندگی مرگ مغزی شده اند.
وی سکته های مغزی و سقوط از ارتفاع را از دیگر دلایل مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
سعیدی گفت: در سال 1397 ،22 کلیه ، 6 کبد و 50 قرنیه در بیمارستان های شیراز به بیماران نیازمند استان کهگیلویه و بویراحمد پیوند زده شد.
اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد از سال 1383 آغاز شد و نخستین اهداکننده یک جوان 22 ساله بوده است.
سینا سعیدی اظهار داشت: از سال 91 تاکنون حدود 600 عضو بیش از 200 بیمار مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است.
وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1395 رتبه نخست اهدای عضو، در سال 1396 رتبه سوم و در سال 97 رتبه دوم این امر خداپسندانه در کشور را کسب کرد.
سعیدی عنوان کرد: سال گذشته در استان 21 مورد کبد، 34 کلیه، یک پانکراس و 18 مورد قرنیه از اعضای بدن 22 نفر با رضایت خانواده آنان به بیماران نیازمند اهدا شد.
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد سه نفر هفت عضو حیاتی خود را اهدا کرده اند.
وی ابراز داشت: اعضایی مانند کلیه، کبد، پانکراس و قرنیه در سه بیمارستان شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت از سوی متخصصان اعزامی از شیراز برداشت و برای پیوند به استان فارس ارسال می شود.
جوان‌ترین اهدا کننده عضو در این استان کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو فردی 71 ساله بوده است.
واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.
این استان حدود 720 هزار نفر جمعیت دارد.
پیوند اعضای بدن به مفهوم مدرن و کنونی آن یعنی جایگزینی یک عضو با عضو مشابه درطب ایران، درسال 1314 با انجام پیوند قرنیه توسط شادروان دکتر شمس پایه‌گذار چشم پزشکی مدرن در ایران در تهران انجام شد و با آموزش دستیاران و جراحان چشم دراین بخش ادامه یافت و به دنبال آن و با کمی فاصله دکتر خدا دوست، استاد جراحی چشم دانشگاه شیراز این کار را دنبال کرد و پیوند قرنیه را که مورد نیاز بسیاری از بیماران بود، انجام داد. ‏
اولین پیوند کلیه در ایران در سال 1347 در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز توسط دکتر سنادی زاده انجام شد.
از سال 1347 تا 1357 نزدیک به 80 مورد پیوند کلیه انجام شد که به دلیل نبودن امکان برداشت در داخل کشور اعضای اهدایی از کشورهای خارجی وارد می شد.‏
اولین پیوند موفق روده باریک در سال 1371 توسط دکتر ایرج فاضل در بیمارستان آیت ‌الله طالقانی انجام شد. همچنین اولین پیوند موفق کبد در ایران روز چهاردهم خرداد ماه 1372 توسط دکتر ملک حسینی انجام شد و از آن زمان دانشگاه شیراز به‌عنوان یک مرکز موفق پیوند کبد به فعالیت‌های گسترده خود ادامه داده است.
اولین پیوند موفق قلب در تیرماه 1372 توسط دکتر حسین ماندگار در بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و درحال حاضر این عمل در 5 مرکز پزشکی انجام می‌شود. درسال 1379 اولین پیوند موفق ریه توسط دکتر احمدی در بیمارستان امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت و ادامه پیدا کرد.
اولین پیوند پانکراس هم توسط دکتر نیک اقبالیان در سال 1385 در دانشگاه شیراز انجام شد و با موفقیت ادامه یافت.
هم اینک بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها شرایط اهدا عضو را دارند.
هشت عضو و 52 بافت انسانی افراد مرگ مغزی قابل اهدا است.
اعضایی مانند 2 کلیه، کبد، روده،2 ریه، پانکراس و قلب در صورت اهدا جان انسان ها را نجات می دهد.
بافت های انسانی مانند پوست، قرنیه ها، مفاصل و استخوان با هدف پیشگیری از معلولیت اهدا می شود.
هم اینک بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها شرایط اهدا عضو را دارند.
روزانه هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند به پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند.
هشت عضو و 52 بافت انسانی افراد مرگ مغزی قابل اهدا است.
اعضایی مانند 2 کلیه، کبد، روده،2 ریه، پانکراس و قلب در صورت اهدا جان انسان ها را نجات می دهد.
بافت های انسانی مانند پوست، قرنیه ها، مفاصل و استخوان با هدف پیشگیری از معلولیت اهدا می شود.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.