به گزارش ایرنا، تحقق طرح های هادی در مناطق روستایی، نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی، ساماندهی بازار مرکزی شهر دوگنبدان و طرح های بازآفرینی شهری سیمای این شهرستان نفتخیز را زیبا و باعث جلب رضایت شهروندان شده است.
تا همین چند سال اخیر شهرستان گچساران به 2 بخش تقسیم می شد مناطق مسکونی کوی شرکت بهره برداری نفت و گاز با امکانات مناسب رفاهی و تفریحی نظیر پارکها،فضای سبز، کتابخانه و دیگر مراکز فرهنگی و دیگر مناطق که از کمترین زیرساختهای رفاهی بی بهره بود.
درحالی که تا چند سال اخیر وجود بافت های مسکونی و تجاری افزون بر ناایمنی تهدیدی برای افزایش آسیب های اجتماعی و دشواری زندگی شهروندان شده بود اما اجرای طرح های بزرگ عمرانی چهره مناطق شهری و روستایی گچساران را دگرگون کرده است.
دهه نود در حالی در شهرستان گچساران آغاز شد که غیرفعال شدن طرح زیرگذر در نقطه مرکزی شهر برای مردم دردسرساز شده بود و شهروندان همواره از وضعیت سخت ترافیک و زیرگذر ناتمام که چون قوز بالای قوز شده بود گلایه داشتند.
تکمیل پروژه زیرگذر پس از چندین سال رکود، تحقق اجرای روگذر به زیباترین شکل ممکن، ساخت پیاده رو همراه با ساماندهی اطراف زیرگذر به طول چند کیلومتر،ساماندهی بازار مرکزی،خیابان منتهی به خیابان بیمارستان شهید رجایی و انجام چندین طرح عمرانی و رفاهی در محلات پایین شهر باعث شد که برای مسافرانی که پیش از این سفر به شهرستان گچساران را تجربه کرده بودند غیرقابل باور باشد که یک منطقه در فاصله اندک این گونه زیبا شود.
از سوی دیگر همزمان طرح های هادی و نوسازی بافت فرسوده در مناطق روستایی افزون بر رفاه حال مردم مهاجرت معکوس به روستاها را در پی داشته است.
هرچند تا رسیدن به وضعیت مطلوب شهری و روستایی هنوز فاصله است اما برداشته شدن گام های بلند باعث خشنودی و امید آفرینی برای مردم این خطه شده است.
**نوسازی بافت های فرسوده روستایی
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران می گوید: 2 هزارو 800 واحد مسکونی روستایی معادل 40 درصد واحدها در این شهرستان تاکنون مقاوم سازی شده است.
حمدالله عباسپور افزود: هفت هزار واحد مسکونی روستایی در گچساران وجود دارد که تاکنون 40 درصد آن مقاوم سازی شده است.
وی اظهار داشت: 110 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای بازسازی و بهسازی 400 واحد مسکن روستایی از سال گذشته تاکنون در اختیار روستاییان این شهرستان قرار داده شد.
عباسپور ابراز کرد: این میزان با سود چهار درصد برای مقاوم سازی مسکن روستایی گچساران به متقاضیان پرداخت شد.
عباسپور افزود: متقاضیان برای نوسازی و بهسازی مسکن خود در روستاهای شهرستان می‌توانند تسهیلات ساخت را دریافت کنند.
عباسپور واگذاری 900 قطعه زمین در سطح روستاها، ساخت 450 واحد مسکونی در شهر دوگنبدان، 13 هزار و 900 متر بازگشایی معابر، 886 هزار و 250 متر مربع زیر سازی، ساخت 49 هزارو 640 متر جدول، احداث 14 دهنه پل، ساخت 14 پارک و احداث یکهزار 310 متر دیوار حائل از مهمترین خدمات انجام گرفته در روستاهای این شهرستان است.
وی اظهار داشت: 974 هزار و 309 متر مربع بیس و آسفالت، 143 هزار و 725 متر مربع ساماندهی فضا، ساخت چهار هزار و 230 متر جدول سنگی و کانال و 88 هزار و 665 متر مربع سنگ فرش از دیگر خدمات انجام شده در روستاهای این شهرستان است.
** اجرای طرح های عمرانی در روستاها
عباسپور افزود: تاکنون 55 طرح هادی با اعتباری بیش از 804 میلیارد و 126 میلیون ریال در روستاهای این شهرستان اجرا شده است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت:42 میلیارد ریال امسال از محل اعتبارات نفت به توسعه زیر ساخت های ورزش روستایی این شهرستان اختصاص یافت.
وی گفت: هم اکنون ساخت بیش از پنج زمین چمن مصنوعی و 2 سالن ورزشی در روستاهای این شهرستان در حال اجراست.
شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد دارای 122 روستا و 30 هزار نفر جمعیت روستایی، 38 دهیاری و 44 روستای دارای شورای اسلامی است.
** طرح های بازآفرینی شهری
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از 175 میلیارد ریال برای طرح های بازآفرینی شهر دوگنبدان هزینه شد.
نوید موسوی افزود: از این میزان 35 میلیارد ریال برای بهسازی معابر از جمله آسفالت،جدولگذاری و پیاده روسازی هزینه شده است.
وی اظهار داشت: پارک بزرگ سادات، پل بین سادات و رادک ،مدرسه ابتدایی رادک، پایگاه سلامت، کتابخانه عمومی از جمله طرح‌های در حال اجرا در محلات هدف بازآفرینی شهری دوگنبدان هستند.
سرپرست فرمانداری گچساران گفت:اجرای موفق طرح های بازآفرینی شهری سبب شده که شهر دوگنبدان به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شود.
علی خوان پایه افزود: در قالب طرح بازآفرینی شهری بهسازی معابر، آسفالت خیابانها، احداث اماکن تفریحی،رفاهی و خدماتی در مناطق کم برخوردار و بافت‌های قدیمی شهر‌ها انجام می‌شود.
وی گفت: طرح بازآفرینی شهری در محلات رادک، سادت، کیامرثی و لبنان شهر دوگنبدان در حال اجرا است.
خوان پایه با بیان اینکه طرح‌های خوبی در سال‌های گذشته در شهر دوگنبدان اجرا شده است ادامه داد:ساماندهی خیابان شهید بلادیان و احداث رینگ بافت فرسوده از جمله این طرح ها است.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت:30 میلیارد ریال به ساخت فرهنگسرای بزرگ در محله سادات یکی از مناطق پایین شهر دوگنبدان اختصاص یافته است.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح بزرگ در کنار طرح های احیای بافت فرسوده ،زیرساخت های فرهنگی و رفاهی این منطقه مسکونی تا حدود زیادی کامل می شود.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی همچنین از شروع عملیات اجرایی احداث 2 مدرسه در مناطق کمتر توسعه یافته این شهرستان و 20 میلیارد ریال اعتبار خبر داد.
وی ابراز داشت: برای اجرایی شدن طرح احیای بافت فرسوده دوگنبدان این طرح همه دستگاه های اجرایی به ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت های خدمات رسان سنگ تمام گذاشتند.
**احیای بافت های فرسوده شهری
وی توضیح داد: نوسازی واحدهای مسکونی شهر دوگنبدان با پرداخت 400 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی، 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای هر واحد مسکونی و تخریب رایگان عملیاتی شد.
وی با اشاره به احداث یک هزار و 300 واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر دوگنبدان گفت: در برخی از مناطق بافت فرسوده نظیر محله‌های سادات و کوی اسلام آباد طرح احیای بافت فرسوده 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید برای اجرای طرح‌های بازآفرینی در حال اجرا تلاش بیشتری شود.
وی بیان کرد: مالکان 2 هزار واحد مسکونی مناطق مختلف بافت فرسوده شهر دوگنبدان تاکنون برای پیگیری تخریب و نوسازی ساختمان خود به ستاد طرح نوسازی بافت فرسوده دوگنبدان مراجعه کرده‌اند.
** ساماندهی بافت های فرسوده تجاری
تاجگردون اضافه کرد: برای ساماندهی خیابان بلادیان به عنوان سمبل طرح های بازآفرینی شهری دوگنبدان سه هزار و 500 متر مربع راهرو سرپوشیده، هفت هزار متر مربع زیرسازی و کفسازی فضای روباز، 600 متر مکعب بتن ، 10 هزار متر سنگ فرش، 550 متر کانال سرپوشیده، 6 هزار متر پیاده راه سازی و چهار هزار و 500 متر نما سازی در مدت زمان 16 ماه انجام شد.
تاجگردون گفت: تاکنون 130 میلیارد ریال برای اجرای طرح بازگشایی رینگ بافت فرسوده دوگنبدان هزینه شده است.
غلامرضا تاجگردون گفت: این میزان اعتبار برای خرید 180 واحد مسکونی و زیر سازی این طرح هزینه شده است.
وی تصریح کرد: 193 واحد مسکونی در مسیر عملیاتی این طرح قرار دارد که تاکنون 174 واحد خریداری شده است.
تاجگردون ابراز کرد: 90 درصد از معابر خیابان کیامرثی (رینگ) معادل یکهزار و 450 متر تاکنون بازگشایی شده است.
دوگنبدان مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران با 100 هزار نفر جمعیت در 157 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.