به گزارش ایرنا در پی بارش های شدید نوروز امسال، سیلاب بیشتر استان های کشور به خصوص استان های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور را دربرگرفت.
این بارندگی ها خسارت های بسیاری در استان های گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان و دیگر شهر ها به همراه داشت.
باوجود اینکه بارندگی های فروردین امسال به زیرساخت های کهگیلویه و بویراحمد خسارت های زیادی وارد کرد اما مردم این استان هموطنان سیل زده خود در دیگر نقاط کشور را فراموش نکردند و هرآنچه که در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتد.
در این شرایط حساس و وجود مشکلات زیاد در کهگیلویه و بویراحمد مردم این استان بصورت خودجوش و بواسطه همدلی و همبستگی با هم نوعان سیل زده خود برگی دیگر از همت و غیرت خود را رقم زدند.
سوالی که اکنون مطرح است این است که مشارکت مردم در حوادث طبیعی چه اهمیتی دارد و چگونه ممکن می شود؟
از نظر پژوهشگران یکی از مهمترین راه حل ها در مدیریت حوادث طبیعی امدادرسانی به آسیب دیدگان از این حوادث است که تجارب نشان می دهد که عملیات واکنش اضطراری به تنهایی از عهده دولت ها خارج و حتی فاقد کارایی لازم است.
بنابراین موثرترین فعالیت های امداد و نجات در مراحل اولیه سوانح طبیعی و بعد از آن تشکل های خودجوش مردمی است که با مدیریت صحیح آنها می توان ضریب ایمنی و کاهش آسیب ها را افزایش داد.
** مدیریت سوانح با کمک مردم
براساس یافته های محققان و گزارش های سازمان های ملی و بین المللی، ایران به دلیل شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی جزو چند کشور اول بلاخیز جهان است و از این رو مباحث مربوط به مدیریت سوانح طبیعی، مورد توجه و اهمیت بوده و ضرورت توجه به مشارکت مردم در اولویت قرار گرفته است.
کارشناس ارشد مطالعات توسعه و دفتر تلفیق برنامه، آمایش و توسعه منطقه ای در پژوهشی عنوان می کند: مشارکت بنیان زندگی اجتماعی را تشکیل می دهد و جامعه انسانی عاری از مشارکت نیست از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رضا ویسی معتقد است: مشارکت در شکل سنتی خود، وضعیتی طبیعی دارد و میزان خودانگیختگی آن فراوان است و ناشی از نیازهای اجتماعی، اقتصادی و روانی است ولی در شکل جدید وضعیتی قراردادی دارد و میزان خودانگیختگی آن تا حدودی کاهش یافته است ولی همچنان در گرو رفع نیازهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و روانی در سطحی پیچیده تر و به دلیل پویایی نیازها است.
به باور وی تمایل به مشارکت در کاهش خطرهای سوانح طبیعی نیز از جمله مسائلی است که در افکار سنتی مردم ریشه دارد و در مواقع بحرانی این گونه مشارکت های مردمی بسیار ارزشمند هستند و بسیاری از مسائل را حل می کنند.
این پژوهشگر معتقد است که میزان همدلی اجتماعی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، کنش عقلایی، احساس ناتوانی و بی قدرتی فرد و میزان آگاهی و اطلاع وی از احتمال وقوع حادثه، تاثیر زیادی بر تمایل به مشارکت در کاهش خطر سوانح طبیعی دارد.

** مدیریت بحران با آموزش همگانی
ویسی ادامه می دهد: آموزش همگانی باعث می شود که مردم در مقابل سوانح به عنوان بازوان اجرایی مدیران بحران عمل کنند و در همه سطوح جامعه و نیز مراحل مدیریت بحران موثر واقع شوند.
به اعتقاد وی آموزش همگانی در همه سطوح جامعه و همه مراحل مدیریت بحران شامل آمادگی، کاهش خطر، مقابله و بازسازی و نیز ایجاد گروه های سازمان یافته و متشکل در قالب سازمان های غیردولتی، گروه های کوچک محلی، بسیج و سازمان های خیریه، تشکیل و ایجاد گروه هایی با عنوان مدیریت بحران محله، می تواند موجب بالفعل کردن انگیزه ها و توانایی های مردم و افزایش همدلی اجتماعی و در نتیجه افزایش مشارکت مردم در کاهش خطرپذیری سوانح طبیعی شود.
یافته های این پژوهشگر نشان می دهد که به منظور اجرای برنامه های کاهش خطرهای سوانح طبیعی، استفاده از مشارکت مردم در مراحل مختلف مدیریت سانحه ضرورت دارد و بنابراین آگاهی درباره این موضوع که مردم چگونه می توانند در مراحل مدیریت یک سانحه طبیعی، همکاری و تعامل داشته باشند، در فرآیند برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های فوری و آتی، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

** نقش و جایگاه مردم در حوادث طبیعی
دکتر رحمت الله صدیق سروستانی استاد دانشگاه که در این زمینه پژوهشی انجام داده است عنوان می کند: در ایران، حوادث و بلایای طبیعی بیش از سایر ملل دنیا موجب تاخیر در روند توسعه بوده است اما در ادبیات اجتماعی و نظریه پردازی تحولات اجتماعی کشور، توجه بسیار کمی به آنها شده و جایگاه حاشیه ای داشته اند.
به اعتقاد وی ادبیات نظری موجود در این حوزه بطور کلی متاثر از رویکردهای علوم پزشکی، مهندسی و مورفولوژی بوده است و یکی از عوامل مهم قابل بررسی در این زمینه، مطالعه نقش و جایگاه مردم است.
براساس تحلیل های انجام شده توسط این محقق میزان مشارکت امدادی تابع سطح دانش و آگاهی افراد نسبت به حوادث و توصیه های ایمنی ارائه شده از سوی نهادها و سازمان های رسمی مربوط، باور به وجود پیامدهای مثبت بدست آمده بر تجربه مشارکت و کمک مستقیم در حوادث گذشته، میزان همدلی و مسئولیت پذیری جمعی، احساس بی قدرتی و ناتوانی فرد در برابر نظم عالم و حوادث ناشی از آن است.
از همین منظر است که می توان ریشه کمک های گسترده مردمی را در مواقعی مانند سیل اخیر دریافت.
**دومین کاروان کمک های کهگیلویه و بویراحمد به مناطق سیل زده ارسال شد
دومین کاروان کمک های غیر نقدی مردم و سازمان های دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد به ارزش 100 میلیارد ریال و در قالب 31 کامیون به مناطق سیل زده کشور در استان های لرستان و خوزستان ارسال شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آیین ارسال کمک های استان به مناطق سیل زده گفت: به رغم آنکه بارندگی های فروردین ماه به زیرساخت های استان کهگیلویه و بویراحمد خسارت جدی وارد کرده است اما مردم هر آنچه در توان داشتند برای کمک به هموطنان خود دریغ نکردند.
علی محمد احمدی یادآوری کرد: دومین کاروان کمک های غیرنقدی از یاسوج به خوزستان و لرستان فرستاده می شود در حالی که شهرستان های جنوب استان نیز پیش از این بطور مستقل کمک های خود را ارسال کردند.
وی ادامه داد: این آخرین مرحله ارسال کمک ها به صورت غیر نقدی است پس از این مرحله با هماهنگی سپاه پاسداران استان ، نیازهای مناطق سیل زده کشور و استان بررسی می شود که بیشتر مربوط به وسایل و لوازم خانگی است.
احمدی افزود: در مرحله بعدی بحث بازسازی استان های سیل زده مطرح است و کهگیلویه و بویراحمد نیز برای این امر از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

** درآمد آثار هنرمندان به سیل زدگان اعطا می شود
مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: درآمد حاصل از فروش آثار هنرمندان تجسمی حوزه هنری این استان به سیل زدگان استان های گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان اعطا می شود.
عبدالرسول شریفی اظهار داشت: براساس فراخوان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور 14 اثر از هنرمندان تجسمی کهگیلویه و بویراحمد در بخش های نقاشی و خوشنویسی به تهران ارسال شد.
وی افزود: از این تعداد چهار اثر در بخش خوشنویسی انتخاب و در لیست فروش قرار گرفت.
مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: درآمد حاصل از فروش این چهار اثر خوشنویسی هنرمندان تجسمی حوزه هنری استان به مردم سیل زده کشور اعطا خواهد شد.
شریفی عنوان کرد: این اقدام هنرمندان تجسمی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برای کمک به سیل زدگان کشور بیانگر روحیه ایثار، خیرخواهی و نوعدوستی آنان است.

** پویش مردمی کمک به سیل زدگان در آموزش و پرورش آغاز شد
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای کمک به سیل زدگان استان های مختلف کشور پویش مردمی کمک به سیل زدگان در اداره کل آموزش و پرورش استان راه اندازی شد.
حمید محمدی زاده اظهارداشت: پویش مردمی 'رفیق سیل زدگان باشیم' برای تأمین لوازم منازل سیل زدگان استان های مختلف کشور از جمله نوشت افزار، کتاب های درسی و کمک های نقدی و غیرنقدی از سوی اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فعال شده است.
وی افزود: این پویش با همکاری مردم، فرهنگیان و دانش آموزان مناطق مختلف استان راه اندازی شده است.

** کمک های بخش خصوصی استان به مناطق سیل زده ارسال شد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: برای حمایت و همدردی با هم نوعان و مردم آسیب دیده کمک های بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد به مناطق سیل زده کشور ارسال شد.
جبار کیانی پور اظهار داشت: اتاق بازرگانی یاسوج در راستای اهداف بشردوستانه خود و با بهره گیری از توان بالقوه بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد اقدام به تامین و جمع آوری کمک های غیرنقدی کرده است.
وی افزود: مواد غذایی خشک موجود در این محموله شامل برنج، ماکارونی، عدس و روغن و شوینده ها از قبیل پودر لباسشویی و دستشویی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج بیان کرد: دیگر اقلام موجود در این محموله شامل چادر، کنسرو تن ماهی و لوبیا، خرما، شیرخشک، دارو، نوار بهداشتی و پوشک بچه است.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.