به گزارش ایرنا کهگیلویه و بویراحمد سال 1397 را در حالی شروع کرد که هنوز داستان سقوط هواپیمای ای. تی. آر 72 پرواز تهران یاسوج ادامه داشت، اجساد جانباختگان هواپیما هنوز بصورت کامل پیدا نشده بود.
در حالی که هنوز خبرهای هواپیما در صدر اخبار بود، زلزله ای 5.2 ریشتری شهرهای یاسوج و سی سخت را لرزاند و پیامدهای آن و زلزله های بعدی نیز ادامه داشت.
سال زراعی در این استان که با خشکسالی روبرو شده بود کام مردم را همچنان تلخ می کرد، چند شهر استان با تنش آبی روبرو شد و خبرهای زیست محیطی و چالش های خشکسالی همچنان در رسانه ها جولان می داد.
اما همه خبرها ناگوار نبود، خبرهایی مانند افتتاح پروژه های زیرساختی مهم، افزایش غیرقابل پیش بینی صادرات، حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن که اهمیت ویژه ای داشت، و چندین خبر دیگر نیمه دوم سال را شیرین تر کرد.

* اقتصادی
از مهمترین خبرهای اقتصادی سال 1397 می توان به افتتاح چندین پروژه، تخصیص اعتبارات در زمینه های مختلف و افزایش صادرات اشاره کرد.
** افتتاح و کلنگ زنی پروژه عمرانی و اقتصادی
دردهه فجر سال گذشته 307 پروژه عمرانی و اقتصادی در این استان افتتاح و کلنگ زنی شد که از این تعداد، 218 طرح عمرانی و 89 طرح اقتصادی بود .
از مجموع طرح های عمرانی، 185 طرح افتتاحی و 33 پروژه کلنگ زنی است که در بخش کلنگ زنی 2 هزار 39 شغل و در بخش افتتاحی 399 شغل برنامه ریزی شده بود.
89 پروژه و طرح اقتصادی در دهه فجر کلنگ زنی و افتتاح شد که از این تعداد 61 طرح و پروژه افتتاح و 28 مورد کلنگ زنی بود و اعتبار پروژه ها و طرح های کلنگ زنی اقتصادی پنج هزار و 300 میلیارد ریال است.
در هفته دولت 1397 نیز 274 طرح عمرانی و اقتصادی در مناطق مختلف این استان به بهره برداری رسید.
میزان اعتبار هزینه شده و یا پیش بینی شده برای طرح های عمرانی و اقتصادی افتتاحی و کلنگ زنی کهگیلویه و بویراحمد در هفته دولت 1397 افزون بر سه هزار و 500 میلیارد ریال اعلام شد.
میزان اشتغالزایی طرح های عمرانی و اقتصادی افتتاحی و کلنگ زنی کهگیلویه و بویراحمد در هفته دولت 1397 یک هزار و 436 نفر بود.

** پل سوم بشار
برای ورود و خروج از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد راهی جز عبور از رودخانه بشار و گذر از پل های ساخته شده بر روی آن نیست.
از آنجایی که روزانه هزاران خودرو سبک و سنگین از روی پل اول و دوم بشار تردد می کنند، ساخت پل های جدید برای کاستن از بار سنگین ترافیک آنها همواره در دستور کار دولت های وقت قرار گرفته بود.
فاز نخست پل سوم بشار یاسوج پس از 15 سال از آغاز عملیات اجرایی در خرداد ماه 1397 با حضور مسئولان به طور رسمی افتتاح شد.
این پل به طول 130 متر و دارای 2 دهانه 25 متری و 2 دهانه 45 متری است که 2 باند رفت و برگشت با عرض هرکدام 11 متر دارد و نقش مهمی در ترافیک شهر یاسوج و مسائل پدافند غیرعامل مرکز استان دارد.

** افزایش 68 درصدی صادرات غیرنفتی
میزان صادرات کالا از کهگیلویه و بویراحمد در 11 ماه سال 1397 هشت میلیون و 300 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش حدود 68 درصد رشد داشته است.
این میزان کالا به کشورهای هدف صادراتی از جمله آلمان، عراق، افغانستان و ترکمنستان صادرات شده است.
پودر و عصاره شیرین بیان، زعفران، سیمان، موکت و عصاره گیاهان دارویی کالاهایی صادراتی استان بوده اند. سیمان مارگون بیشترین حجم صادرات استان را با 3 میلیون و 200 هزار دلار به خود اختصاص داده است.

** موفقیت کهگیلویه و بویراحمد در جذب اعتبارات اشتغالزایی روستایی و عشایری
در روزهای پایانی اسفند ماه نامه ای از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد ارسال شد که در آن موفقیت این استان در جذب اعتبارات اشتغالزایی روستایی و عشایری ذکر شده بود.
در این نامه آمده بود که کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جذب تسهیلات طرح اشتغال روستایی و عشایری با عملکرد 134 درصد پرداختی نسبت به سهمیه خود در بین پنج استان برتر کشور قرار گرفت.
تاکنون 1674 طرح به مبلغ بیش از یک هزار و 420 میلیارد ریال موفق به اخذ تسهیلات شدند که اشتغال بیش از چهار هزار و 800 نفر را در استان به همراه داشته است.

** از سرگیری پروازهای فرودگاه یاسوج
پروازهای فرودگاه یاسوج از تاریخ 16 اردیبهشت 1397 و پس از گذشت 77 روز از سانحه سقوط هواپیمای ای تی آر 72 تهران - یاسوج ، بطور رسمی با هواپیمای جت ام. برائر 145 از شرکت هواپیمایی آتا از سرگرفته شد که در 23 خرداد ماه سال 1397 با اعلام این شرکت و به دلیل برخی مشکلات در ناوگان آن، پروازها لغو شد.
بیش از 11 ماه وقفه در پروازهای فرودگاه یاسوج با رایزنی ها و هماهنگی های انجام شده از سوی مسئولان اجرایی روز جمعه 21 دی ماه نخستین پرواز رسمی شرکت هواپیمایی ماهان در این فرودگاه انجام شد.
پرواز شرکت هواپیمایی ماهان از تهران به یاسوج از ساعت 7:40 دقیقه 21 دی ماه انجام شد و ساعت 9 در فرودگاه یاسوج فرود آمد.

* اجتماعی و حوادث
رخدادهایی مانند زلزله های اردیبهشت ماه یاسوج، اتمام عملیات جست و جوی اجساد جانباختگان هواپیمایی سقوط کرده یاسوج، ترور ناموفق رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، بهبود شاخص های بهداشتی و درمانی از جمله مهمترین خبرهای اجتماعی و حوادث سال گذشته بود.
** زلزله های پی در پی اردیبهشت

در تاریخ 12 اردیبهشت 97 زلزله ای به بزرگی 5.2 ریشتر شهر سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد و شهرهای اطراف از جمله یاسوج را لرزاند.
این زمین لرزه ساعت 8 و 38 دقیقه صبح روز چهارشنبه 12 اردیبهشت و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داد.
براساس برآوردهای اولیه این زلزله 780 میلیارد ریال به یاسوج و سی سخت در این استان آسیب رساند.
سه هزارو 559 نفر از خسارت دیدگان زلزله اردیبهشت 1397 برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه به بانک های عامل استان معرفی شدند.
مبلغ 2 هزار و 70 میلیارد ریال در قالب تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله زدگان در شهرهای مختلف استان ابلاغ شد.
براساس اعلام مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد در اثر بروز 43 زمین لرزه در ماه های اردیبهشت و خرداد سال 1397 در سطح شهرستان های بویراحمد و دنا 280 نفر مصدوم شدند.

** پایان عملیات جست و جوی بقایای اجساد هواپیمای تهران یاسوج

در تاریخ چهارم تیرماه 97 پایان عملیات جست و جوی پیکر جانباختگان سانحه دلخراش سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در ارتفاعات دنا پس از 127 روز تلاش اعلام شد.
در طول این مدت افزون بر یکهزار و 260 عملیات توسط نیروهای امدادی، کوهنورد و نیروهای محلی در منطقه انجام شد.
470 بافت انسانی توسط تیم های امدادی در این مدت به پزشک قانونی استان تحویل داده شد که پس از آزمایش‌های ژنتیکی تمامی 66 مسافر و خدمه پروازی در این سانحه احراز هویت شدند.
پرواز شماره 3704 هواپیمای آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح یکشنبه 29 بهمن، تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد. این هواپیما از نوع ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل محو شد و بر اساس گزارش اورژانس کشور در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم سقوط کرد.
این هواپیما هر روز 2 پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران به یاسوج انجام می‌داد که در هر نوبت به طور میانگین 50 تا 60 مسافر را جا به جا می‌کرد.

** 500 تخت به بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد اضافه شد
چهار مرکز درمانی از جمله بیمارستان 296 تختی یاسوج، بیمارستان 96 بی بی حکیمه (س) در گچساران، اورژانس 70 تختخوابی دهدشت و بیمارستان 32 تختی باشت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در اوایل دی ماه سال 1397 افتتاح شد که با این پروژه ها در مجموع 500 تخت به بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد اضافه شد.
ساخت بیمارستان 296 تختی شهید دکتر جلیل شهر یاسوج بیش از 11 سال طول کشید و افزون بر 80 درصد عملیات اجرایی آن در دولت تدبیر و امید انجام شد و در مجموع یکی از مجهزترین بیمارستان های جنوب کشور است.

** تیراندازی به رئیس کل دادگستری استان
عصر روز چهارشنبه 19 دی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد هنگام رفتن به خانه اش در یاسوج مورد سوء قصد افراد ناشناس قرار گرفت که در این حادثه به وی آسیبی نرسید.
6 نفر از عاملان و مرتبطان حادثه تیراندازی به حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مزارعی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ 14 اسفند ماه دستگیر و روانه زندان شدند.

** خشکسالی و ترسالی
نیمه اول سال 1397 که در سال زراعی کم بارشی قرار داشت سبب خشکسالی گسترده ای در استان شده بود که در پی آن 6 شهر استان دچار تنش آبی شد، چشمه های تأمین آب یاسوج 70 درصد کاهش یافت، 143 روستای این استان بصورت جدی دچار تنش آبی شد و درآمد کشاورزان به نحو محسوسی کاهش یافت.
نیمه دوم سال 1397 که در سال زراعی 97-98 قرار گرفت، استان وارد ترسالی شد و وضعیت تغییر کرد.
میانگین بارش باران در سال زراعی 1397 یعنی از ابتدای مهر اسفند به 652.1 میلی متر رسید در حالی که میانگین بارندگی در مدت مشابه 1396 در این استان 178 میلیمتر باران بود.
میزان بارش باران ابتدای سال 1397 تا اسفند همین سال در شهر یاسوج به 832.4 میلیمتر رسیده است و این شهر پس از 10 سال ترسالی را تجربه می کند.
میانگین بلند مدت بارندگی در دهدشت 485.1، دوگنبدان 420.5، امامزاده جعفر 409.8 و در لیکک 386.9 میلی متر است.
بارش های نیمه دوم 1397، سال زراعی خوبی را برای کشاورزان و احتمالا وضعیت آب آشامیدنی نوید می دهد.
** ورزش
** پرتابگر کهگیلویه و بویراحمد در بازی های پاراآسیایی طلا گرفت
سامان پاکباز ورزشکار معلول رشته دوومیدانی در بازی های پارا آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی موفق به کسب نشان طلا در ماده پرتاب دیسک و مدال نقره در ماده پرتاب وزنه شد و افتخاری دیگر برای ورزش کشور و استان رقم زد.
پاکباز در ماده پرتاب دیسک کلاس 12 F و با پرتابی به مسافت 51 متر و 6 سانتیمتر توانست مقام نخست را تصاحب کند و همچنین در ماده پرتاب وزنه و با پرتابی به مسافت 15 متر و 19 سانتیمتر پس از ورزشکار کشور ازبکستان به مقام دوم دست یافت. این ورزشکار هم استانی مدال خود را به قربانیان پرواز نافرجام تهران به یاسوج تقدیم کرد.
سومین دوره بازی های پاراآسیایی از 14 تا 21 مهر 1397 در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد.

** بازیکن کهگیلویه و بویراحمد بهترین فوتسالیست آسیا شد
تیم ملی فوتسال ناشنوایان مردان رده سنی بزرگسالان به مقام نخست سومین دوره رقابت های قهرمانی آسیا - اقیانوسیه سال 2019 تایلند دست یافت و سید اسماعیل دژه بازیکن ناشنوای کهگیلویه و بویراحمد در این مسابقات از سوی گروه فنی ICSD به عنوان بهترین و فنی ترین فوتسالیست قاره آسیا معرفی شد.
سومین دوره رقابت های فوتسال قهرمانی آسیا - اقیانوسیه سال 2019 به مدت پنج روز و از اول تا پنجم اسفند ماه 1397 در کشور تایلند برگزار شد.

** سیاسی
** شکوه عزت کهگیلویه وبویراحمدی ها در یوم الله 22 بهمن
چهلمین دهه فجر انقلاب، یادآور دستاوردهای مردم ولایتمدار ایران در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز فرصتی برای بازخوانی اهداف ملت بود.
امت ولایت مدار این خطه در این روز تاریخی در جای جای دیار آریوبرزن در صحنه حاضر شدند و برگ زرین دیگری را در تاریخ پرافتخار خود به ثبت رساندند.
مردم انقلابی و غیور کهگیلویه و بویراحمد همگام با اقیانوس خروشان ایرانیان و در زیر بارش شدید برف و باران با حضور باشکوه در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن و ورود به طلوع فجر انقلاب اسلامی اسوارتر از چهار دهه گذشته حماسه ای از شکوه و اقتدار آفریدند.

** سفر مقامات کشوری به کهگیلویه و بویراحمد
تعدادی از وزیران و دیگر اعضای هیات دولت در سالی که گذشت، به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر و ضمن بررسی مسائل و مشکلات استان، دستورهای لازم برای گره گشایی از موانع توسعه استان را صادر کردند.
از جمله رویداد‌های مهم در فروردین ماه 97 باید به سفر محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایام نوروز اشاره کرد.
سید محمود علوی وزیر اطلاعات در تاریخ 16 مرداد به منظور شرکت در جمع عشایر و برخی معتمدین محلی به کهگیلویه وبویراحمد آمد.
اوایل دی ماه سال 1397 حسن قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با سفر به کهگیلویه و بویراحمد چهار مرکز درمانی را در این استان افتتاح کرد.
به منظور شرکت در نشست رفع موانع تولید در کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ 9 اسفندماه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به گچساران آمد.
همچنین در یک سال گذشته بیش از 30 مقام کشوری به منظور بررسی مشکلات حوزه کاری خود در کهگیلویه و بویراحمد به این استان سفر کردند.

** فرهنگی و علمی
**دانشمند یاسوجی در میان پژوهشگران پراستناد دنیا قرار گرفت
«مهراورنگ قائدی »عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج به همراه 15 دانشمند دیگر از جمهوری اسلامی در میان 4058 پژوهشگر پراستناد جهان قرار گرفت.
قائدی بیش از 350 مقاله علمی و تحقیقاتی دارد و با 20 مقاله« highly cited» و 27 مقاله پراستناد و داغ در لیست محققین پراستناد ISI قرار دارد.
تعداد ارجاع به مقالات دکتر قائدی بیش از هفت هزار و 300 مورد است .
در تمامی رشته‌های علمی دنیا 3215 نفر به عنوان محققان برتر هستند که قائدی هم در شیمی و هم در مهندسی شیمی جز یک درصد دانشمندان جهان است.

** 150 میلیارد ریال به بافت تاریخی دهدشت اختصاص یافت
بافت تاریخی دهدشت در شهرستان کهگیلویه که از آثار دوره صفوی است در سال های اخیر رو به ویرانی گذاشته بود و همواره دغدغه ترمیم و بهسازی آن وجود داشت که در پایان 1397 اعلام شد مبلغ 150 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت (بلاد شاپور) اختصاص یافت.
پس از تخریب بافت تاریخی دهدشت با رایزنی با معاونت رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و همکاری تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس موضوع این بافت، مطرح و این اعتبار تخصیص داده شد.
بافت قدیمی دهدشت (بلاد شاپور) با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک 37 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
سال 1397 تمام شده است، پرونده هایی از این این سال وارد سال نو شد، 1398 در پیش است و رخدادهایی که منتظر خبرنگاران هستند....
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.