به گزارش ایرنا کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان های حوزه زاگرس و دارای پوشش جنگلی گسترده ای است اما در دهه های گذشته بخشی از این جنگل ها به دلایل مختلف از بین رفته است.
خشکیدگی درختان بلوط، بیماری های مختلف، توسعه روستاها، راهسازی، خدمات زیربنایی و سوء استفاده سودجویان برای توسعه زمین های کشاورزی از جمله دلایل کاهش پوشش جنگلی این استان در دهه های اخیر بوده است.
دولت برای جبران بخشی از چالش به سیاست کشت درخت در مکان های مستعد روی آورده است و مردم را نیز برای سرمایه گذاری در این زمینه تشویق می کند.
مسیب حشمتی کارشناس مدیریت منابع سرزمینی که در این زمینه پژوهش کرده است می گوید: جنگل های زاگرس علاوه بر تغیییرات اقلیمی در معرض تهدید جدی تغییر کاربری، شخم، چرای دام، آتش سوزی های عمدی، زغال گیری، قاچاق بذر و فعالیت های غیر کشاورزی مانند معادن روباز، راهسازی و شبکه های گاز رسانی هستند.

**تراکم پوشش جنگل ها به مثابه شاخص توسعه یافتگی
کارشناس جنگلداری معتقد است: موجودی جنگل سرمایه ای است که می توان با مدیریت صحیح اصل این سرمایه را برای همیشه حفظ و از سود آن استفاده کرد.
راحله استادهاشمی که در این زمینه پژوهش هایی دارد عنوان می کند: در گذشته اکثر کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به خوبی از نقش جنگل ها در توسعه اقتصادی – اجتماعی خود آگاه نبودند و به همین دلیل برنامه کاملی برای حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری صحیح از این منابع نداشتند.
به باور وی جنگل ها یکی از مهمترین عوامل حفظ و پایداری محیط زیست هستند و میزان تراکم پوشش آنها در یک کشور به مثابه شاخص توسعه یافتگی آن کشور محسوب می شود.
استادهاشمی معتقد است: مطلوبیت عرصه های جنگلی از نظر کمی و کیفی پشتوانه ای محکم در توسعه منابع آبی و خاکی است.

** جلوگیری از تخریب جنگل ها با رویکرد سازگاری
کارشناس مدیریت منابع سرزمینی عنوان می کند: فائق آمدن بر خشکیدگی جنگل‌های زاگرس مستلزم مدیریت مستقیم و جامع جنگل‌ها با رویکردهایی مبتنی بر سازگاری با شرایط خشکسالی و حذف عوامل تخریب، به‌ ویژه عوامل برهم زدن نیمرخ خاک مانند شخم و کاربرد ماشین‌آلات سنگین در عرصه‌های جنگلی است.
مسیب حشمتی معتقد است: اساس این رویکردها حفظ رطوبت خاک، سازگاری با شرایط خشکسالی، حذف عوامل تشدید خشکیدگی درختان جنگلی و تداوم پژوهش‌های بیشتر است.

** احیای جنگل ها با مشارکت مردم
استاد هاشمی عنوان می کند: یکی از مهمترین شیوه ها در حفظ و احیای منابع جنگلی بکار گیری نیروهای مردمی بویژه مردم محلی است .
به اعتقاد وی اعمال هر گونه مدیریت برمنابع جنگلی بدون بدون مشارکت جوامع محلی با موفقیت چندانی روبرو نخواهد بود. برای جلوگیری از روند کنونی تخریب جنگل ها باید مردم محلی را در مدیریت جنگل دخالت داد.
استادهاشمی ادامه می دهد: مهمترین زمینه های جلب مشارکت مردم در منابع تجدید شونده را می توان اجرای طرح های جنگل داری، جنگل کاری و پارک ها، بهره برداری، صنایع چوب، مرتع داری و بیابان زدایی برشمرد.
به باور وی گرچه مشارکت گوناگون مردم تاکنون در اجرای طرح های مرتع داری و جنگل داری در عرصه های منابع طبیعی جریان دارد اما هنوز جای بسیاری از فعالیت ها خالی است.
استادهاشمی معتقد است: مواردی همچون همکاری در زمینه بهره برداری بهینه از پوشش طبیعی، همکاری در خروج دام مزاحم از جنگل، استفاده از کود گیاهی، ممانعت از تخریب جنگل به دست عوامل سودجو و همکاری در احیای عرصه های جنگلی را می توان از مهمترین زمینه های مشارکت مردم در حفظ و احیای جنگل ها ذکر کرد.
به باور حشمتی، کارشناس مدیریت منابع سرزمینی مهمتر از علل و عوامل، پیامدهای ناشی از این روند بسیار نگران کننده است و همه بخش های محیط زیست، کشاورزی، منابع آب، اجتماعی – اقتصادی و حتی سیاسی از تبعات آن مصون نخواهد بود.
حشمتی ادامه می دهد: شکل بارز این دگرگونی بیابان زایی است که باز خود آن تشدید تغییرات اقلیمی، خشکیدگی بیشتر جنگل ها و گسترش دامنه ریزگردها است.
یکی از سیاست های کنونی دولت برای کاهش روند تخریب جنگل ها کشت درخت در مناطق مستعد در استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد است.

** 150 هزار اصله نهال در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد غرس شد
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال 150 هزار اصله نهال در جنگل های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان غرس شده است.
گودرز باقری فرد افزود: 20 هزار اصله نهال در این استان همزمان با هفته منابع طبیعی در سال جاری توزیع شد.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این تعداد نهال برای توسعه فضای سبز در معابر عمومی شهری و روستایی توزیع شده است.
باقری فرد توضیح داد: امسال 170 هزار اصله نهال از گونه هایی مانند کاج، سرو،چنار، صنوبر بلوط، بنه و زالزالک با هدف احیای جنگل ها و توسعه فضای سبز در این استان خریداری یا تولید شد.
وی بیان کرد: بذرپاشی با نهال از دیگر برنامه های منابع طبیعی برای احیای جنگل ها در سال جاری بوده که در سطح 175 هکتار انجام شده است.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: اجرای توسعه گیاهان دارویی در یکهزار و 500 هکتار از مراتع و یکهزار و 200 هکتار مرتع کاری از دیگر اقدامات انجام شده با هدف احیای مراتع این استان در سال جاری بوده است.
وی بیان کرد: طرح های احیای جنگل ها و مراتع این استان امسال با بیش از 25 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اجرا شد.
باقری فرد تصریح کرد: تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی‌درپی و بروز بیماری‌ها و حمله آفات ازجمله خشکیدگی بلوط و شیوع آفت برگ خوار بلوط سبب کاهش و تنک شدن بخشی از جنگل‌های بلوط این استان در سال های گذشته شده که نیازمند مشارکت مردم و مسئولان برای احیا است.
وی عوامل تهدید کننده منابع طبیعی را استفاده از درختان به عنوان سوخت، پراکنش روستاها در قلب مناطق جنگلی، عدم اجازه زادآوری جنگل به علت بالا بودن آمار دام، توسعه شهرها و شهرک‌ها، طرح های عمرانی، بوته کنی گیاهان خوراکی، آتش سوزی، خشکسالی، دام مازاد و تخریب جنگل و مرتع و تبدیل به اراضی کشاورزی ذکر کرد.
باقری فرد تصریح کرد: تدوین یک برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت، حفاظت از جنگل ها، نظارت بیشتر بر میزان برداشت از سفره های زیرزمینی و آب های سطحی در کنار تخصیص ردیف اعتباری برای کاشت جنگل از راهکارهای گره گشا برای تداوم حیات جنگل ها در این استان است.
بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است.
36 هزار هکتار جنگل دست کاشت در مناطق مختلف این استان وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و 30 درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
این استان با حدود 720 هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
کهگیلویه و بویراحمد با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.