به گزارش ایرنا، مناطق حفاظت شده استان ثروتی خدادادی هستند که همه مردم و مسئولان در حفاظت و صیانت از آن مسئول هستند.
راهسازی، استخراج معادن، کشاورزی، دامپروری، شکار و بهره برداری های بی رویه، خشک سالی، کمبود امکانات، تغییرات اقلیمی، کمبود محیط بان، فرسایش بادی و کم توجهی های دیگر از جمله تهدیدهایی است که نفس این عرصه های طبیعی را به شماره انداخته است.
ادامه بی توجهی ها و نابودی برخی از منابـع زیسـت طبیعـی کشور از جمله مناطق حفاظت شده که در یکی دو دهه اخیر شدت یافته است به تاکید صاحبنظران امر عواقـب جبران ناپذیری را در پـی خواهد داشت.
سازمان حفاظت محیط زیست طبق تعاریف و معیارهای جهانی، ایران را در این بخش در چهار طبقه تقسیم کرده که شامل پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش است.
10.5 درصـد مسـاحت کشور بـه مناطـق حفاظت شـده اختصـاص دارد تـا در ایـن مناطـق زیسـتگاه های گیاهی و جانوری کشـور حفظ و حراسـت شـوند، کارکـرد آنهـا در اصـل حفاظـت از گیـاه، جانور و اکوسیسـتم بوده اسـت.
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان وجود دارد.
از همه مهم تر پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل 93 هزار و 660 هکتار دارای 155 گونه جانوری و پرنده، 24 گونه جانوری پستاندار، 20 گونه آبزی و 39 خزنده است.
منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال 2010 میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.
یکی از چالش های بودجه ریزی در حوزه محیط زیست نادیده گرفتن ظرفیت های استان ها و مناطق مختلف است.
تعداد محیط بانان و اعتبارات محدود در این استان نسبت به وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کم بوده و هم اینک به ازای هر چهار هزار و 160 هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
این در حالی است که طبق استانداردهای بین المللی برای هر یک هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.
گستردگی مناطق ، توپوگرافی های خاص کوهستانی و وجود تنوع اقلیم و حیات وحش ،به روز شدن تجهیزات محیط بانان را ضروری کرده است.
یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر کمبود اعتبارات با مشکلاتی از جمله کمبود نیرو و خودرو نیز مواجه است.
خرداد 1395، محیط ‌بان «علی آرامش‌فر»، سرپرست منطقه حفاظت شده دنای شرقی به همراه 2 محیط‌ بان دیگر برای مأموریت به منطقه اعزام شدند.
هنگام انجام مأموریت، «آرامش‌فر» ازسوی یکی از شکارچیان متخلف از ناحیه پای راست مورد اصابت گلوله تفنگ ساچمه زنی قرار گرفت و زخمی شد.
همچنین در درگیری مسلحانه دوشنبه هشت خرداد 1395 بین چهار شکارچی غیرمجاز با محیط بانان در منطقه حفاظت شده کوه خاییز شهرستان کهگیلویه در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد منجر به زخمی شدن یکی از شکارچیان شد.
فرماندار دنا گفت: قسمت جنوبی منطقه حفاظت شده دنای شرقی در حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد و قسمت شمالی آن در پادنا و سمیرم استان اصفهان قرار دارد.
وی افزود: برای حفاظت از دنا ،محیط بانان این استان مرزهای هر دو استان را پوشش می دهند در حالی که منابع مالی این استان به تنهایی جوابگوی حفاظت از محیط زیست نیست.
وی ابراز امیدواری کرد تدبیری اندیشیده شود که یا منابع تخصیصی به استان بر اساس ظرفیت ها و گستره جغرافیایی مناطق حفاظت شده استان پیش بینی شود و یا استان اصفهان نیز اعتباری برای حفاظت از حوزه استحفاظی خود در نظر بگیرد.
نادیده گرفته شدن ظرفیت های استان به خصوص در مناطق حفاظت شده از موضوعاتی است که به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تنها مربوط به دنای شرقی نیست.
محسن جعفری نژاد گفت: با اینکه به لحاظ تقسیمات کشوری بخشی از منطقه حفاظت شده خائیز در استان خوزستان قرار دارد اما حفاظت از آن به عهده استان کهگیلویه و بویراحمد است در حالی که در تخصیص منابع کشوری این موضوع دیده نشده است.
وی افزود: محیط بانان آن چنان خود را در مقابل مناطق حفاظت شده و طبیعت مسئول می دانند که هرگز به بهانه کمبود اعتبار، حفاظت از طبیعت را مرزبندی نمی کنند با این حال باید این موضوع جدی گرفته شود.
جعفری نژاد یکی از دلایل نادیده گرفتن ظرفیت های استان ها را در برنامه ریزی و بودجه بندی، عدم تدوین و به جمع بندی نرسیدن طرح آمایش سرزمین عنوان کرد.
وی با بیان اینکه همه ظرفیت های استان برای آموزش و توانمند سازی جوامع محلی به کار گرفته شده ،افزود: این موضوع همچنان جای کار دارد زیرا به رغم همه پتانسیل های استان،گردشگری بی ضابطه و اشتغال ناپایدار باعث شده مردم از این ظرفیت ها منتفع نشوند.
جعفری نژاد با اشاره به اعتبار ریزگرد ها که به صورت کامل به استان خوزستان اختصاص داده شده ،گفت: بهمئی ، کهگیلویه و گچساران در این استان سالانه خسارات زیادی از ریزگرد ها داشته اند اما ریالی اعتبار از این محل دریافت نکرده اند.
وی یادآوری کرد: بی توجهی به موضوع ریزگردها در استان کهگیلویه و بویراحمد در آینده می تواند برای بخشی از کشور خسارت ساز باشد زیرا این استان تامین کننده آب تعدادی از استان های کشور از جمله خوزستان است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: ظرفیت های استان برای کمک به دنا و منطقه حفاظت شده خاییز پاسخگو نیست و استفاده از ظرفیت های ملی در کنار آن می تواند دنا را حفظ کند.
مدیرکل توسعه پایدار محیط زیست کشور در سفر دی ماه خود به کهگیلویه وبویراحمد گفته بود:15 نماینده استان خوزستان یکدست و یک صدا برای گرد و غبار اعتراض کردند اما تاکنون یک گزارش از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان وجود ریزگردها به تهران مخابره نشده است.
کتایون حجتی گفت: این استان پتانسل های با ارزشی چه از نظر طبیعی و چه انسانی دارد و نسبت 70 درصدی جمعیت روستایی به جمعیت شهری یکی از مزایای شهرستان دنا در منطقه حفاظت شده دنای شرقی است.
وی ادامه داد: کالاهای محیط زیستی چون مجانی هستند قدرشان را نمی دانیم اما در چند سال اخیر موضوعات زیست محیطی از حالت لوکس خارج شده و دغدغه عمومی شده است.
حجتی افزود: شاخص بین المللی عملکرد محیطی (EPI ) نشان می دهد ایران در حوزه محیط زیست در سال 2016 در رتبه 105 و دو سال بعد به رتبه 80 رسیده است و این نشان می دهد اقدامات انجام شده موثر بوده است.
وی با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست ایجاد مشاغل سبز حرف اول را می زند گفت: این مشاغل مانع تخریب محیط زیست و کاهش انرژی شده و می تواند ابزاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
حجتی یادآوری کرد برای حرکت به سمت ایجاد مشاغل سبز و حفاظت از محیط زیست نیاز به اطلاع رسانی و آموزش است زیرا بسیاری اوقات اطلاع رسانی ها خوب نبوده و بسیاری از افراد نمی دانند کاری که انجام می دهند محیط زیست را تخریب می کند.
وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک ظرفیت هاو چالش های مناطق مختلف کشور احصا و در تقسیمات کشوری وارد شده و امتیاز دهی شود تا استان ها بیش از توانشان تحت فشار قرار نگیرند.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 780 هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این جنگل‌ها محسوب می‌شود.
کهگیلویه وبویراحمد بیش از یک میلیون و 722 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که 870 هزار هکتار از این میزان جنگل های بلوط است.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.