به گزارش ایرنا، مرگ و میر مادران باردار و کودکان بر اثر بیماری های واگیردار و نبود زیرساخت های درمانی در مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سبب پایین آمدن سن امید به زندگی در این خطه شده بود.
مادران کهنسال این سرزمین همواره با حزن و اندوه روایتگر مرگ و میر کودکان خود بر اثر بیماری هایی مانند سرخک در زمان پیروزی انقلاب اسلامی هستند.
معلول شدن تعداد زیادی از کودکان بر اثر بیماری فلج اطفال و نابینایی تعداد زیادی از افراد سالخورده واقعیت غم انگیز کمبود زیرساخت های بهداشت و درمان این استان در آن دوران است.
یک مرد کهنسال روستای بن پیر در شهرستان گچساران می گوید: در سالیان گذشته مرگ و میر بر اثر عوامل ساده مانند عقرب زدگی وجود داشت اما امروز با وجود بالگردها در کمترین مدت زمان ممکن بیماران به مراکز درمانی شهرها منتقل می شوند.
رضا فولادی افزود: به دلیل نبودن امکانات واکسیناسیون بیماری هایی مانند سرخک، سل و وبا گاهی فراگیر می شد و تعداد زیادی بر اثر آن جان خود را از دست می دادند.
یک بانوی کهنسال ساکن شهر دوگنبدان که پیش از انقلاب در روستا زندگی می کرده و به دلیل کمبود امکانات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به شهر مهاجرت کرده گفت: هم اکنون به برکت نظام جمهوری اسلامی در بیشتر روستاها خانه بهداشت و مراکز درمانی وجود دارد.
ستاره مرادی افزود: در دهه 30 و 40 صاحب هفت فرزند شدم اما تنها یکی از آنها از بیماری جان سالم به در برد و هم اکنون زنده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: سن امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد از 50 سال در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به 70 سال در زمان حاضر افزایش یافته است.
اورنگ ایلامی با اشاره به اهمیت سن امید به زندگی به عنوان مهمترین گوهر وجود انسان افزود: تلاش برای تقویت زیرساخت های درمانی در دورترین نقاط این استان در اولویت برنامه های نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وی کاهش مرگ و میر کودکان و نوزادان را از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود:میانگین مرگ و میر کودکان و نوزادان در چهل سال پیش بین 29 تا 110 در هزار بوده که به ‌میمنت نظام مقدس جمهوری اسلامی 90 درصد کاهش یافته است.
ایلامی عنوان کرد: ابتدای انقلاب اسلامی چهار پزشک عمومی در این استان فعالیت داشتند اما هم‌ اینک تنها 40 پزشک فوق‌ تخصص داخلی در کهگیلویه و بویراحمد مشغول خدمت هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: مرگ‌ و میر مادران باردار از رقم 45 در هزار به کمتر از 12 در هزار رسیده است.
ایلامی گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری هیچ مورد مرگ مادر باردار در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشته است.
وی پوشش واکسیناسیون در این استان را حدود 100 درصد عنوان کرد و گفت: این شاخص به ‌نسبت از برخی از کشورهای اروپایی بالاتر است.
ایلامی با بیان اینکه مراکز جامع سلامت کهگیلویه و بویراحمد از 23 مورد به 87 مرکز رسیده است افزود: جهش تعداد زیرساخت های درمانی شاخص های سلامت در این خطه را متحول کرده است.
وی ابراز داشت:کهگیلویه و بویراحمد پیش از انقلاب در بخش آموزش عالی پزشکی هیچ دستاوردی نداشته ولی هم‌اینک 187 عضو هیات علمی، بیش از 2 هزار دانشجو و پنج دانشکده در این استان وجود دارند.
به گفته وی تعداد تخت‌های بیمارستانی در شهرستان‌های مختلف استان از 96 تخت به حدود یک هزار و 500 تخت رسیده است.
ایلامی تصریح کرد: هم اکنون 39 پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای، 87 تخت ویژه، 6 کلینیک تخصصی، 48 مرکز ترک اعتیاد، 170 داروخانه و هشت بیمارستان مشغول ارائه خدمات به مردم این استان هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:هم اکنون یکهزار و 270 تخت بیمارستانی در این استان فعال است که حدود 500 تخت از 2 سال پیش تاکنون به تجهیزات بهداشتی و سلامت اضافه شده است.
غلامعباس سبز اظهار داشت: این تعداد تخت در قالب چهار مرکز از جمله بیمارستان 296 تختی یاسوج، بیمارستان 96 بی بی حکیمه (س) در گچساران، اورژانس 70 تختخوابی دهدشت و بیمارستان 32 تختی باشت ایجاد شده است.
وی بیان کرد: 37 درصد از تخت های بیمارستانی این استان در دولت تدبیر و امید ساخته شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز ناباروری این استان در شهرستان گچساران گفت: افتتاح این مرکز درمانی باعث شد هزینه جراحی های زوج های نابارور به حداقل یک ششم کاهش یابد.
سبز تصریح کرد: هزینه انجام جراحی زوج های نابارور تاکنون با 60 تا 70 میلیون ریال در استان های دیگر انجام شد.
وی ابراز داشت: با راه اندازی این مرکز با توجه به تعرفه های دولتی آن با کمتر از 10 میلیون ریال عمل های جراحی انجام می شود.
سبز با اشاره به هزینه های هنگفت ایاب و ذهاب، اقامت بیمار و همراه در استان های دیگر گفت: افتتاح این طرح انقلابی برای زوج های نابارور استان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: تجهیز بیمارستان یاسوج به امکاناتی که بتوانند جراحی های عروق، قفسه سینه و سرطان در آن انجام شود از برنامه های جدی علوم پزشکی این استان است.
غلامعباس سبز گفت: تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص استان به 299 نفر رسیده و پزشکان متخصص بر اساس شاخص‌های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان به شهرستان‌های استان فرستاده می شوند.
این طرح با هدف تامین پزشک متخصص ،تضمین دسترسی مردم در همه نقاط به پزشک و ارتقای کیفیت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته استان اجرا شده است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.