به گزارش ایرنا، طرح جنگلانه یک طرح ملی است که از سال 1393 در سراسر کشور آغاز شد و عملیاتی شدن این طرح تاکنون توانسته در حفظ ، توسعه و احیای جنگل ها ،جلوگیری از خشکیدگی درختان و نابودی جنگل ها نقش مهمی را ایفا کند.
هر چند در سال های گذشته بر اثر خشکسالی، افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و انواع آفت سبب خسارت 20 درصدی به درختان بلوط منطقه گردشگری شلالدان شهرستان باشت شد اما بی گمان برای حفظ و احیای جنگل های ارزشمند می توان با کاشت نهال و درختان جایگزین فردای بهتری را برای سرزمین رقم زد.
چند وقتی است دوستداران طبیعت و محیط زیست در گچساران (سبزگامان) حرکت جدیدی را پایه‌گذاری کرده‌اند و اعضای این انجمن در این ایام و در مناطق ملی گرد هم می‌آیند و بذر بلوط می‌کارند.
دوستداران محیط زیست بر این باورند که این عرصه وسیع طبیعی بدون حضور و همکاری مردم قابل صیانت نیست پس اقدامات عملی خود را برای فرهنگ سازی در این زمینه شروع کرده‌اند.
آنها امیدوارند که این حرکت ترویج پیدا کرده و به یک سنت در بین زاگرس نشینان تبدیل شود .
در چند روز گذشته با همکاری تعدادی از تشکل های غیر دولتی، علاقه مندان و دوستداران طبیعت و جنگل ها و اداره محیط زیست گچساران و منابع طبیعی باشت طرح جنگلانه در مناطق شلالدان باشت آغاز شده است.
رئیس اداره محیط زیست گچساران گفت: با کمک سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، گستره یک هکتار از عرصه های طبیعی شلالدان باشت بذرکاری و نهال کاری شد.
ولی رمضانی اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح بذر گونه های بومی و سازگار با منطقه و پوشش گیاهی آن نظیر بلوط پس از چاله کنی با نظارت کارشناسان اداره منابع طبیعی باشت در زمین کاشته شد.
وی گفت: از بین رفتن تعدادی از درختان این منطقه بر اثر خشکسالی نیازمند احیا و بذر کاری است تا در این نقطه به احیای بافت های جنگلی حادثه دیده شلالدان کمک کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی باشت افزود: 140 هکتار بذر کاری و 60 هکتار نهال کاری امسال با اعتباری بیش از 2 میلیارد و 380 میلیون ریال در منطقه شلال دان باشت اجرا شد.
سامان گرجی بیان کرد: همچنین به منظور احیاء و توسعه فضاهای جنگلی 113 هکتار بادام کاری و جنگل کاری در مناطق شاه بهرام، کوه خامی و شلالدون این شهرستان در چند سال گذشته انجام گرفته است.
وی تقویت جنگل ها و توسعه فضای سبز طبیعی را از اهداف اجرای این طرح برشمرد و افزود: بافت جنگلی که به بنا به دلایل مختلف دچار خسارت و آسیب می شود با اجرای این قبیل طرح ها دوباره احیا می شود.
شهرستان 21 هزار نفری باشت در 110 کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.