محمود باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این محموله توسط یک شرکت تعاونی صنایع دستی در دهستان سادات محمودی برای ارسال به بازار های جهانی تهیه شده است.
وی افزود: 200 متر مربع گلیم در ابعاد مختلف و با رنگ بندی های مناسب برای نخست بار در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد به نام دست بافت های زنان این استان صادر شده است.
باقری بیان کرد: در دهستان سادات محمودی شهرستان دنا حدود ۷۰ درصد زنان در امر تولید صنایع‌دستی مشغول هستند.
وی عنوان کرد: تولید همراه با اشتغال با هدف صادارت صنایع دستی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد یکی از اهداف این سازمان بوده و در بسیاری از روستا های کهگیلویه بویراحمد دوره آموزشی صنایع دستی همراه با تولید راه اندازی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد دست بافت های زنان سادات محمودی را با کفیت دانست و افزود: در گذشته سود حاصل از دست بافت های زنان این دهستان در جیب دلالان می رفت اما امروز با تلاش های صورت گرفته تولیدات این منطقه به صورت مستقیم به بازار فروش داخلی و خارجی صادر می شود.
وی تصریح کرد: صنایع‌دستی در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در اشتغال‌زایی ساکنان این مناطق دارد.
اولین محموله صادرات صنایع دستی سادات محمودی توسط شرکت تعاونی رسولی محمودی کارآفرین بخش صنایع دستی استان تهیه شده است.
رسول محمودی با دریافت تسهیلات ارزان قیمت از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه بویراحمد توانسته است برای 50 بانوی بافنده صنایع دستی سادات محمودی شغل ایجاد کند.
جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
در شرایطی که کارشناسان توجه به صنایع دستی را راهکاری برای رونق اقتصاد در روستاها برای کاهش بیکاری و رفع آسیب های اجتماعی می دانند حمایت از هنرمندان این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند همت مضاعف است.
35 هزار نفر هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دست بافت در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
بیشترین دست بافته‌های استان در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.