به گزارش ایرنا ، به گفته کارشناسان امور روستایی ، توسعه زیرساخت های رفاهی و بهره برداری از طرح های بزرگ کشاورزی در دولت تدبیر و امید باعث شکل گیری پدیده مهاجرت معکوس در روستاهای 2 شهرستان باشت و گچساران در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.
قرار گرفتن گچساران به عنوان شهرستان سبز در گازرسانی ، روشن شدن مشعل گاز در 37 روستای باشت ، احداث حدود 3 هزار هکتار باغ در این شهرستان ها و بهره برداری از طرح آبرسانی به سه هزار و 200 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر گوشه ای از خدمات دولت تدبیر و امید در شهرستان های گچساران و باشت است که زمینه رونق زندگی روستایی را فراهم کرده است.
با رونق زندگی در مناطق روستایی ،روستائیانی که سال ها قبل به حاشیه گچساران و باشت مهاجرت کرده بودند اکنون تلاش می کنند هر چه زودتر به روستا و محل زادگاه خود برگردند تا بار دیگر اقتصاد روستا یعنی و دامپروری و کشاورزی رونق خود را از سر گیرد.
گچساران و باشت بیش از 200 روستا با حدود 40 هزار نفر جمعیت دارند.
کارشناسان ، خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی،کاهش حاشیه نشینی و مشاعل کاذب را حداقل پیامدهای مهاجرت معکوس به روستاها می دانند.

** دیدگاه مردم درباره بازگشت به روستا
یکی از ساکنان روستای امامزاده جعفر در گچساران با اشاره به هوای پاک روستا و وجود همه امکانات مورد نیاز زندگی در این روستا گفت: اکنون که امکان تولید در روستا فراهم شده زندگی در روستا رفاه و آرامش بیشتری به همراه دارد.
علی مرادی افزود: در سال های گذشته به دلیل نبودن شرایط اولیه زندگی و درآمد کم زمین های دیم به شهر مهاجرت کردیم اما با آبی شدن زمین های دیم به روستا برگشتیم.
وی بیان کرد: دست فروشی یا کارگری تنها محل کسب درآمد روستائیانی است که به شهرها مهاجرت می کنند.
مرادی تصریح کرد: هم اکنون همه زیرساخت های مورد نیاز زندگی در بیشتر روستاهای دهستان امامزاده جعفر وجود دارد ضمن اینکه امکان کسب درآمد خوب هم فراهم است و این امر شرایط را برای بازگشت به روستاها فراهم کرده است.
یکی از ساکنان روستای کلاغ نشین با اشاره به مهاجرت تعداد زیادی از مردم روستاها در سال های نه چندان دور به شهر گفت: در روستاها هزینه های زندگی به ویژه اجاره بهای مسکن بسیار پایین است.
هوشنگ محمدی افزود: در سال های اخیر امکان افزایش درآمد از طریق باغداری ، کشت محصولات زراعی و سایر بخش های کشاورزی در برخی روستاهای گچساران ایجاد شده و این امر مردم را وادر کرده زندگی در روستا را به سکونت در شهر ترجیح دهند.
وی ابراز داشت: در روستاها همه افراد خانواده در فصل کاشت ، داشت و برداشت فعالیت اقتصادی دارند درحالی که در شهر فرزندان راهی برای کسب درآمد ندارند.

** رونق روستانشینی
بخشدار بوستان از توابع شهرستان باشت می گوید: افزایش زیرساخت های رفاهی و اقتصادی در برخی روستاهای این بخش سبب بازگشت برخی اهالی روستایی به زادگاه پدری خود شده است.
مجید محمدی فر اظهار داشت: مردم روستاهای بخش بوستان اسلام آباد کته، چاه تلخ، مجموعه روستاهای پشت کوه و حاج قلندر در چند سال اخیر تاکنون به روستاهای خود بازگشته اند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح های کشاورزی،دامپروری از سویی و زیرساخت های رفاهی از جمله روشنایی معابر،جدول گذاری،آسفالت، خدماتی مانند آب، برق،اینترنت و تلفن از سوی دیگر سبب مهاجرت معکوس به روستاهای این بخش شده است.
بخشدار بوستان ابراز داشت: هم اکنون تمام روستاهای بالای 20 خانوار این بخش از نعمت گاز بهره مند هستند.
بخشدار مرکزی گچساران گفت: بسیاری از ساکنان 17 روستای این شهرستان که سال ها پیش به دلیل کمبود امکانات زیرساختی ،روستاها را ترک و به مناطق شهری مهاجرت کرده بودند اکنون با رضایت به زادگاه خود برمی گردند.
فرج الله استلاحی افزود: با اجرای طرح های تامین آب کشاورزی و توسعه زیرساخت های زندگی در قالب طرح های هادی ، آبرسانی ، گازرسانی و جاده سازی در روستاها ، شرایط زندگی به طور چشمگیری در این مناطق بهبود یافته است.
وی بیان کرد: برخی از ساکنان مناطق شهری گچساران ترجیح داده اند به صورت دائمی و تعدادی نیز در فصل کشاورزی به روستاها باز بازگردند و به فعالیت مشغول شوند.
بخشدار مرکزی گچساران تصریح کرد: امامزاده جعفر، پشکان، سرابننیز، اسلام آباد ، تلخ آب شیرین،خربل، آبریگون،گناوه، سربیشه ، شهرک مهاجرین، ناصرآباد، خیرآباد، مردان معصوم ، مظفرآباد ، چهاربیشه و کلاغ نشین از جمله روستاهایی هستند که میزبان ساکنان مهاجرت کننده از شهرها شده اند.
به گفته وی ،بررسی ها نشان می دهد که با توجه به وجود امکانات رفاهی مورد نیاز در روستاهای شهرستان گچساران ،تمایل ساکنان مناطق شهری برای برگشت به روستاها در چند سال اخیر رو به فزونی بوده است.
بخشدار مرکزی گچساران تصریح کرد: توجه به توسعه مناطق روستایی به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی کشور از راهبردهای دولت تدبیر و امید است.
استلاحی ابراز داشت نگاه ویژه دولت به روستاها نه تنها با هدف توسعه روستایی بلکه با رویکرد جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و مهاجرت معکوس صورت می گیرد.

**برنامه های در دست اجرا برای ادامه مهاجرت معکوس
فرماندار باشت گفت: طرح توسعه روستایی در 26 روستای پر جمعیت و دارای شرایط محیطی خاص مانند نزدیکی به رودخانه در این شهرستان در دست اجراست.
سید مسعود حسینی اظهار داشت: این طرح با مشارکت یک مشاور اقتصادی و برخی دستگاه های اجرایی مرتبط اجرا می شود.
وی بیان کرد: براساس طرح توسعه اقتصادی روستاهای باشت پس از انجام بازدیدهای میدانی برای هر روستا 6 تا 10 طرح اقتصادی با توجه به ظرفیت ها تعریف می شود.
فرماندار باشت تصریح کرد: مردم روستا یا سرمایه گذاران متقاضی با دریافت تسهیلات ارزان قیمت بانکی طرح های تولیدی اشتغالزا اجرا خواهند کرد.
حسینی گفت: اولویت واگذاری اجرای طرح در وهله نخست با اهالی روستاها و در صورت نبودن متقاضی سرمایه گذاران غیربومی و بومی اقدام به اجرای طرح های اقتصادی در روستاهای هدف می کنند.
وی افزود: روستاهای بوستان،سرابنیز، چاه تلخ، شوش،چم بلبل و آبدهگاه از جمله روستاهای باشت هستند که طرح های اقتصادی در آنها اجرا می شود.
حسینی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح ها و ایجاد فرصت های شغلی بتوان شاهد ارتقای سطح معیشتی خانوارهای روستایی این شهرستان بود.

**طرح های اجرا شده
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: دولت تدبیر و امید چهار هزار و 270 هکتار آبیاری بارانی و قطره ای از سال 1392 تاکنون در این شهرستان اجرا کرده است.
علی مرادی افزود: از این میزان سه هزار و 656 هکتار آبیاری بارانی و 614 هکتار آبیاری قطره ای است.
وی بیان کرد: تاکنون بیش از 10 هزار و 800 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زیر پوشش آبیاری نوین رفته است.
مرادی اظهار داشت: براساس قانون 85 درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت پرداخت می شود و 15 درصد نیز سهم کشاورزان است.
وی ابراز کرد: به هر هکتار زمین زراعی بر اساس نیاز 65 تا 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.
مرادی تصریح کرد: با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل 50 درصد کاهش می یابد.

**چشم انداز آینده کشاورزی
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه ریزی برای اجرای تامین آب کشاورزی 20 هزار هکتار زمین از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون در دستور کار بوده است.
غلامرضا تاجگردون افزود: افتتاح طرح های تامین آب در چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی امامزاده جعفر و غورک باشت از مهمترین طرح های حوزه کشاورزی این 2 شهرستان بوده است.
وی بیان کرد:برخی از این طرح ها مانند آبرسانی به زمین های کشاورزی باباکلان در آینده نزدیک بهره برداری می شود.
تاجگردون گفت: این طرح ها 10 تا 70درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
غلامرضا تاجگردون افزود: بخشی عمده‌ای از این طرح‌ها در منطقه لیشتر،دژ سلیمان، خیرآباد، باباکلان و خان احمد باشت در حال اجرا هستند.
وی ابراز داشت: شهرستان‌های گچساران و باشت 60 هزار هکتار زمین کشاورزی دارند که تاکنون بیش از 12 هزار هکتار آن به آبیاری‌ نوین مجهز شده است.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اتصال تعداد زیادی از روستاهای این 2 شهرستان به شبکه گاز ، آب ، اینترنت و توسعه راه های ارتباطی از سویی و پرداخت تسهیلات بانکی روستایی و عشایری زمینه زندگی توام با رفاه در روستاها را فراهم کرده و از سویی موجب برگشت روستائیانی که پیشتر به مناطق حاشیه ای شهر مهاجرت کرده بودند ،شده است.
با ادامه روند ایجاد زیرساخت های رفاهی در روستاها از یک سو و تبدیل زمین های کشاورزی دیم به آبی در گچساران و باشت تا چند سال آینده جمعیت روستایی مهاجر این دو شهرستان زندگی در حاشیه شهرها را ترک کرده و به روستاها برمی گردنند.
شهرستان های گچساران و باشت با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.
گزارش از فرزانه شریفی
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.