به گزارش ایرنا، سال زراعی جاری با بارش های فراوان پاییزی آغاز شد حتی امکان کشت در زمین های شیب دار دیم برای کشاورزان فراهم شده است اما کشاورزان به دلیل بالا بودن هزینه های کاشت،داشت و برداشت رغبت چندانی به کشت زمین های زراعی ندارند.
بی رغبتی کشاورزان به کشت محصولات راهبردی نگران کننده است امری که با توجه به اهمیت محصولات زراعی در خودکفایی ملی و تامین امنیت غذایی کشور می تواند زنگ خطری برای تامین محصول های مهم و راهبردی در این استان و سایر مناطق کشور باشد.
هر چند دولت در سال های اخیر با توسعه آبیاری های نوین، افزایش ضریب سطح مکانیزسیون کشاورزی و خرید تضمینی محصولات گام های بلندی به سوی رونق تولید در بخش محصولات کشاورزی برداشته است.
کشاورزی در استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 270 هزار هکتار زمین کشاورزی و سکونت بیش از 40 درصد از مردم در روستاها نقش حیاتی در اقتصاد و معیشت ساکنان آن دارد.
محمد مرادی ساکن روستای چهارراه گشین از توابع شهرستان باشت هر ساله در سه هکتار زمین زراعی خود گندم کشت می کرد اما امسال دست به کشت نبرده است.
وی می گوید: هزینه های تراکتور برای کشت،کمباین در فصل برداشت، تامین بذر و کود سرسام آور شده و از طرفی قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی توسط دولت بسیار پایین است.
این کشاورز می گوید: در سال زراعی گذشته هزینه ای که برای تولید گندم صرف کردم بیشتر از درآمد حاصل از فروش تضمینی گندم تولیدی بود.
وی با اشاره به تورم ، بالا بودن هزینه های زندگی و این موضوغ که کشاورزی تنها منبع درآمد روستائیان است از مسئولان خواست تا برای افزایش درآمد کشاورزان چاره اندیشی کنند.
یک کشاورز ساکن روستای کلاغ نشین در گچساران می گوید: بسیاری از کشاورزان به دلیل پایین بودن درآمد و نقد بودن خرید نهاده های کشاورزی همچون بذر و کود، توان کشت محصولات زراعی را ندارند به طوری که بسیاری از مالکان زمین های خود را به کشاورزان دیگر شهرستان ها اجاره می دهند.
اوبا اشاره به پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصول ذرت که هم اکنون در حال انجام است گفت: برخی از کشاورزان محصولات مازاد بر مصرف خود را به دولت نمی فروشند.
عبدالخانی ایجاد ساز و کاری برای فروش نهاده های کشاورزی به صورت غیر نقدی یا اقساطی و افزایش نرخ تضمینی را از راهکارهای کمک به بهره برداران حوزه کشاورزی ذکر کرد.
وی گفت: بکارگیری دستگاه های فراوری با هدف تبدیل ساقه محصول برای تبدیل به علوفه و تامیندستگاه های مورد نیاز بصورت قسطی از راهکارهای افزایش درآمد کشاورزان است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود بارندگی های مطلوب پاییز امسال اما برخی از کشاورزان ،محصولات زراعی کشت نکرده اند.
عیسی راستین نسب افزود: این کشاورزان به دلیل درآمد پایین تولید محصولات زراعی روی به کشت های معیشتی مانند سبزی و صیفی آورده اند.
راستین نسب افزود: گرایش به سوی کشاورزی معیشتی تهدیدی برای آینده کشاورزی منطقه و کشور است.
وی بیان کرد: دولت برای افزایش تولید محصولات راهبردی مانند گندم و دیگر محصولات زراعی با خرید تضمینی، کود و بذر یارانه ای و آموزش های ترویجی از کشاورزان حمایت می کند.
راستین نسب ابراز داشت: استفاده از بذور اصلاح شده راهکاری برای بهبود درآمد کشاورزان و افزایش تولید محصولات زراعی است.
وی بیان کرد: 127 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان زیر کشت پاییزه محصولات قرار گرفت.
راستین نسب اظهار داشت: کشت پاییزه محصولات زراعی در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد به پایان رسیده و در مناطق گرمسیری استان در مراحل پایانی است.
وی تصریح کرد: تاکنون کشت 70 هزار هکتار گندم دیم،21هزار هکتار گندم آبی، 27هزار هکتار جو دیم و 2 هزار و 500 هکتار جو آبی و یک هزار و 400 هکتار کلزا در مزارع کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال تاکنون بیش از 12هزار تن کود ازته، 2 هزار تن کود فسفات و 600 تن کود پتاس برای کشت محصولات زراعی در پاییز بین کشاورزان توزیع شده است.
راستین نسب درباره کودهای روی،آهن و دیگر ریزمغزی ها گفت: این کودها از سوی بخش خصوصی و با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی تامین می شود.
وی تصریح کرد: هشت هزار تن بذر گندم اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده است.
از مهر سال 1396 همزمان با آغاز سال زراعی تا پایان آبان امسال 440 هزار تن محصول شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی کلزا،چغندر قند، محصولات جالیزی، سبزیجات و نباتات علوفه ای در این استان برداشت شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هشت هزار و 668 تن بدر اصلاح شده گندم امسال از کشاورزان این استان خریداری و پس از انجام مراحل ضدعفونی با نرخ یارانه‌ای بین بهره برداران برای کشت پاییزه توزیع شده است.
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:پرداخت تسهیلات بانکی برای خرید ماشین آلات کشاورزی از برنامه های دولت برای کمک به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است.
صیدال اسدی افزود:ضریب بهره وری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان به 1.35 اسب بخار در هر هکتار رسید.
وی اظهار داشت: ضریب تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در پایان سال 1396 در کهگیلویه و بویراحمد 1.32 اسب بخار در هر هکتار بود.
وی با اشاره به اینکه ضریب بهره برداری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در کشور 1.7 اسب بخار در هر هکتار است عنوان کرد: براساس برنامه ششم توسعه باید این میزان به 2.1 اسب بخار در هر هکتار برسد.
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 395 میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین‌های کشاورزی از ابتدای سال 1396 تاکنون به متقاضیان در این استان پرداخت شده است.
اسدی میزان پرداخت تسهیلات بانکی برای خرید ماشین آلات کشاورزی در سال جاری را 84 میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد کرد.
وی بیان کرد: این میزان تسهیلات برای خرید 388 دستگاه ماشین آلات کشاورزی به بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
اسدی با بیان به اینکه آماده پرداخت تسهیلات به متقاضیان هستیم گفت: امسال 241 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی این استان تصویب شده است.
وی گفت: پیش از این 2 هزار و 500 دستگاه تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان خریداری شده بود.
وی ابراز داشت: افزایش سرعت و دقت در کار و کاهش هزینه از مزایای استفاده از این تجهیزات است به همین دلیل حمایت از کشاورزان برای خرید تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در اولویت برنامه های دولت است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آبیاری نوین راهکاری برای صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری است گفت: تاکنون بیش از 33 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان زیرپوشش طرح آبیاری نوین قرار گرفته که 60درصد آن از 6 سال پیش تاکنون انجام شده است.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: دشت های امامزاده جعفر، لیشتر، مختار و غورک از جمله مناطق مهم محل اجرای سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به اینکه اعتبار موردنیاز اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در سال جاری تامین شده ابراز داشت:این دستگاه متولی هم اکنون آماده پرداخت تسهیلات بلاعوض برای اجرای طرح های آبیاری بارانی و قطره ای به کشاورزان این استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری طرح های آبیاری تحت فشار در سه هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی این استان اجرا خواهد شد.
تاج الدینی افزود: بهره برداران دارای اراضی کشاورزی که تامین آب آنها انجام شده می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی در شهرستان های مختلف نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
وی بیان کرد: براساس قانون 85 درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت و 15 درصد نیز سهم کشاورزان است.
تاج الدینی ابراز داشت:به هر هکتار زمین زراعی براساس نیاز 65تا 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.
تاج الدینی تصریح کرد:با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل 50 درصد کاهش می یابد.
وی افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت در روش های سنتی که منجر به بیماری هایی مانند دیسک، کمردرد و درد مفاصل در کشاورزان می شود را از جمله مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری ذکر کرد.
سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد 30 تا 50 هزار نفر بهره بردار حوزه کشاورزی دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.