به گزارش ایرنا، از آنجا که فراگیر شدن مشارکت مردم برای قرار گرفتن زیر پوشش بیمه در راستای تحقق عدالت اجتماعی همه اقشار جامعه از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است،به نظر می رسد،صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از قطب هایی که بیشترین جمعیت روستایی و عشایر را در خود جای داده نیازمند فرهنگسازی بیشتری است.
از جمعیت 713 هزار نفری این استان 314 هزار نفر معادل 44 درصد در مناطق روستایی زندگی می کنند.
12 هزار خانوار عشایری با بیش از یک میلیون راس دام در این استان به امر تولید لبنیات و پروتئین مشغولند.
در حالیکه مسئولان می گویند: به جز ساکنان شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت بقیه مردم کهگیلویه و بویراحمد می توانند زیر پوشش صندوق بیمه روستایی، عشایر و کشاورزان قرار گیرند تنها 22 هزار خانوار نام نویسی کرده اند.
به باور صاحب نظران قرار گرفتن بهره برداران حوزه کشاورزی زیر پوشش بیمه اجتماعی راهکاری اثرگذار برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان و عشایر به مناطق شهری و گامی مهم برای فراهم کردن بستر حمایت از تولیدکنندگان به عنوان پیشتازان عرصه تولید است.
اگرچه صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایر از سال 1384 تاکنون با هدف تضمین آینده معیشت این قشر تولیدکننده در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شده است، اما هنوز بخش عمده ای از جمعیت جامعه هدف از خدمات آن بی بهره اند.
مدیرکل بیمه اجتماعی روستایی، عشایری و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 22 هزار خانوار زیر پوشش بیمه اجتماعی این استان هستند.
عیسی کریمی افزود: در زمان حاضر 400 نفر بیمه شده از این صندوق بازنشسته شده اند.
مدیرکل بیمه اجتماعی روستایی،عشایری و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این صندوق، رانندگان به ویژه وسایل نقلیه باری، فعالان صنایع دستی و دانش آموخته های کشاورزی و دامپزشکی را نیز مشمول خدمات حمایتی قرارداده است.
به گفته کریمی مهندسان و دانش آموخته های کشاورزی و دامپزشکی از 18تا50سال مشمول بهره مندی از این بیمه هستند.
وی گفت: 70 درصد حق بیمه اجتماعی مشمولان این بیمه را دولت پرداخت می کند و مستمری این بیمه 400 تا 900 هزار تومان است.
کریمی با بیان اینکه برخی افراد کم درآمد که توانایی مالی پرداخت حق بیمه سالانه 240 هزار تومانی خود را ندارند اظهار داشت: برای حل این مشکل تشکیل مجمع خیران برای حمایت از این قشر در دست اقدام است.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: حقوق مستمری بگیران این صندوق ۱۰ درصد افزایش یافته است.
وی گفت:مستمری بگیرانی که حکم حقوقی مستمری آن‌ها تا پایان سال ۹۶ صادر شده باشد مشمول این طرح می‌شوند.
کریمی افزود:مابه التفاوت حقوق مستمری بگیران دارای حکم حقوقی در سال ۹۶ حقوق آن‌ها از ماه‌های فروردین تا پایان مهرماه امسال به صورت یکجا تا پایان آبان ماه جاری به حساب آن‌ها واریز می‌شود.
وی گفت:از آبان ماه هم افزایش ۱۰ درصدی در حقوق آنها محاسبه می شود.
کریمی از پرداخت بسته حمایتی به خانوارهای مستمری بگیر این صندوق خبر داد و اضافه کرد: تا پایان امسال بسته‌های حمایتی در دو نوبت به این خانوار‌ها اعطا می‌شود.
سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.