به گزارش ایرنا یاسر رحیمیان روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز کتاب و کتاب خوانی در یاسوج افزود: 24 آبان که روز بزرگداشت علامه سید محمدحسین طبابایی است تا یکم آذر با شعار' حال خوش خواندن' به عنوان روز کتاب و کتاب خوانی و کتابداری نامگذاری شده است.
وی علت نامگذاری این هفته به این عنوان را ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و تشویق مردم به امر مطالعه دانست و افزود: در طول این یک هفته بیش از 11 هزار دانش آموز به کتابخانه های عمومی استان مراجعه کرده که به آنها در مورد کتاب و کتاب خوانی توضیحاتی ارائه شد.
رحیمیان با اشاره به اینکه در طول هفته کتاب، کتابخانه های عمومی به یک کارگاه کتاب خوانی تبدیل شده بود بیان کرد: جمع خوانی کتاب، نشست کتاب خوانی، نشست کتاب خوان مدرسه ای،‌ قصه گویی، نمایشگاه کتاب در کلیه کتابخانه های عمومی استان، مسابقات نقاشی، اهدا و معرفی کتاب از فعالیت های برگزار شده در طول این هفته بود.
وی عنوان کرد: همواره تلاش شده با تعامل، همدلی و شفافیت در کارها محیطی آرام و امن برای مراجعه کنندگان به کتابخانه های استان فراهم شود.
رحیمیان یادآور شد: 65 باب کتابخانه عمومی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 31 باب روستایی و بقیه شهری است.
وی افزود: تعداد کتب موجود در کتابخانه های استان بیش از 550 هزار جلد بوده و سرانه آن به ازای هر یکصد نفر 77 نسخه است.
رحیمیان با بیان اینکه فضای کتابخانه های عمومی استان 18 هزار و 55 متر مربع است گفت: سرانه به ازای هر یکصد نفر بیش از 2 متر مربع است که با توجه به طرح های در دست اجرا در استان که پس از تکمیل و بهره برداری از آنها این فضا به بیش از سه متر مربع افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: هم اکنون 47 هزار و 69 عضو فعال در کتابخانه های عمومی استان وجود دارد که سرانه آن به ازای هر یکصد نفر هفت عضو است.
رحیمیان بیان کرد: در یک سال گذشته براساس توافق نامه های قبلی 20 هزار نسخه کتاب از فعالان فرهنگی مانند بنیاد وفاق سبز علوی به کتابخانه های عمومی استان اهدا شده است.
وی عنوان کرد: در هفته آینده براساس صحبت های انجام شده با مدیر مجموعه بنیاد وفاق سبز علوی چهار هزار جلد کتاب دیگر از طرف این نهاد به کتابخانه های عمومی استان اهدا خواهد شد.
رحیمیان تصریح کرد: در طول هفته کتاب و کتاب خوانی بیش از پنج هزار جلد کتاب به کتابخانه های سپاه فتح استان، بسیج، دانشگاه آزاد و پیام نور استان، آموزش و پرورش، استانداری، فرمانداری، اداره کل زندان ها، مساجد و بنیاد فرهنگی مهدی موعود اهدا شد.
وی گفت: خرید چهار عنوان کتاب از نویسندگان بومی استان در قالب 250 نسخه در طی هفته کتاب و کتابخوانی صورت گرفت و استعلام خرید 15 عنوان دیگر نیز در حال انجام شدن است.
رحیمیان اظهار داشت: در یک سال گذشته جشنواره بوستان کتاب روستا و عشایر بیش از یک هزار و 300 اثر به دبیرخانه این جشنواره در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد.
وی افزود: بعد از داوری جشنواره بوستان کتاب روستا و عشایر کتابخانه عمومی فارابی دهنو یکی از 10کتابخانه برتر کشوری انتخاب شد.
رحیمیان بیان کرد: طرح با هم بخوانیم در هشت کتابخانه عمومی استان، روایت گری، دوره هم افزایی مهارت های قصه گویی به منظور ایجاد انگیزه برای کتابداران بخش کودک از دیگر برنامه های انجام شده در یک سال گذشته بود.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر نهاد کتابخانه های عمومی از وضعیت خوبی برخوردار هستند عنوان کرد: در سال 97 انجمن کتابخانه های شهرستان بهمئی و لنده به عنوان برتر کشوری شناخته شدند.
رحیمیان با بیان اینکه تجهیزات کتابخانه های استان به روز هستند افزود: 7 باب کتابخانه غیر فعال در استان وجود داشت که با پیگیری های به عمل آمده کتابخانه های دلغک دهدشت، ایثار و شهادت یاسوج، چین چرام و پادوک خیرآباد گچساران فعال شدند.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: قانون کتابخانه های عمومی از معدود قوانینی که ظرفیت های خوبی دارد و از برکات آن توسعه کتابخانه های عمومی سراسر کشور است.
علی غیاثی بیان کرد: از ظرفیت های قانون کتابخانه ها که در سال 82 به تصویب رسیده است تشکیل انجمن های های عمومی در سطح استان، شهرستان و بخش است.
وی عنوان کرد: پیکره اعضای انجمن عمومی کتابخانه ها ترکیب هدفمندی است و در این گروه می بایست نخبگان استان برای تشویق بیشتر مردم به کتاب خوانی به صورت فعال حاضر شوند.
غیاثی افزود: کتابخوانی نه به عنوان یک کار فوق برنامه بلکه به صورت برنامه اصلی در کنار متون درسی به موازات آموزش گنجانده شود.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه کتاب خوانی باید از دوران کودکی شروع شود اما بنا به مقررات قانونی آموزش و پرورش زنگ مطالعه در مدارس تصویب نشد.
غیاثی گفت: وجود زنگ مطالعه در مدارس در راه ترویج فرهنگ کتاب خوانی می تواند در بالا بردن سرانه مطالعه کشور مفید واقع شود.
6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.