به گزارش ایرنا، برای ورود و خروج از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد گریزی جز عبور از رودخانه بشار و گذر از پل های ساخته شده برروی آن نیست.
از آنجایی که روزانه هزاران خودرو سبک و سنگین از روی پل اول و دوم بشار تردد می کنند، ساخت پل های جدید برای کاستن از بار سنگین ترافیک آنها همواره در دستور کار دولت های وقت قرار گرفته است.
در سال 82 با پیش بینی اینکه شهر یاسوج رو به رشد و توسعه است، تصمیم به احداث پل سوم بشار گرفته شد و مقدمات کار فراهم و پس از جانمایی کار شروع شد.
ماه ها گذشت و به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبار به پل در دولت های نهم و دهم، عملیات ساخت آن لاک پشتی پیش رفت آنچنان که پیمانکاران پس از مدتی کوتاه دلسرد شده و پل نیز به حال خود رها شد.
از سوی دیگر کم بارشی سالهای اخیر باعث شد رودخانه خروشان بشار تا مرز خشک شدن پیش برود و همین موضوع نیز به رکود احداث پل دامن زد.

**خروج پل سوم از رکود
بی توجهی به ساخت پل سوم تا جایی پیش رفت که حتی دو سال از دوره مقاومت پل اول و دوم هم گذشت و در نتیجه درنگ بیش از این جایز نبود.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد پس از ورود به استان اتمام این پل را جز اولویت های کاری خود در استان قرار داد.
با پیگیری های شبانه روزی استاندار و معاونانش، لاین اول پل سوم بشار، خرداد ماه سال 97 افتتاح شد اگر چه در زمان افتتاح کارشناسان شهری و همچنین پلیس راهور اشکالاتی به این پل وارد کردند اما در پنج ماه با یک لاین بخشی از بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج کم شد.
با این حال با وجود اینکه 5 ماهی از افتتاح لاین اول پل می گذشت ،عدم نصب علائم راهنمایی و رانندگی پل حکایت از ناتمامی عملیات ساخت و ساز پل داشت.
تا اینکه در واپسین روزهای آبان ماه پس از بارندگی هفته گذشته، بخشهایی از دستک پل در سمت اکبرآباد فرو ریخت و شهرداری پل را بست تا فرصتی برای بازنگری در آن فراهم شود.

**تشکیل کمیته حقیقت یاب برای پل سوم بشار
در اولین گام معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد کمیته فنی و حقیقت یاب بررسی علل تخریب دستک دهانه پل سوم بشار را تشکیل داد.
عزیز فیلی می گوید: با توجه به سیل ناشی از بارندگی های اخیر و تخریب قسمتی از دستک و دیوار هدایت آب دهانه خروجی به سمت اکبر آباد این کمیته حقیقت یاب ایجاد شد.
فیلی از دستگاه ها خواست ضمن بازدید و بررسی مستندات و نقشه های اجرایی و سوابق موجود، جلسات کارشناسی و فنی و اجرایی تشکیل داده و گزارش نهایی را به دبیرخانه شورای فنی استان جهت اقدام قانونی ارایه دهند.
وی می گوید: بدون شک پس از بررسی نهایی موضوع و تعیین علت تخریب و در صورت سهل انگاری با عامل یا عوامل دخیل برخورد جدی و قانونی خواهد شد و افراد و یا دستگاه های سهل انگار در این زمینه نیز به مردم اعلام می شوند.
دستگاه های متولی فراخوانده شده در این کمیته شامل سازمان نظام مهندسی ساختمان،اداره کل راه و شهرسازی، کارشناسان راه و پل ، نماینده سندیکای پیمانکاران استان،دستگاه نظارت و مشاوران طرح، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان، پیمانکاران پروژه، نماینده شهرداری و فرماندهی پلیس راهور استان هستند.

**پل سوم یک طرفه شد
در کنار تشکیل کمیته حقیقت یاب، پل سوم مسدود شد تا تکلیف آن مشخص شود با این حال همچنان نگرانی درباره کیفیت اصل سازه پل وجود دارد که مدیرکل دفتر فنی استاندار کهگیلویه وبویراحمد می گوید که دستک تخریب شده منقطع و جدا از سازه خود پل است و ساخت آن نیز مربوط به قبل از شروع دولت یازدهم بوده است.
هجیز افشون می افزاید: هم اینک و با دستور معاون عمرانی استانداری مسیر خودروها بر روی این پل به سمت اکبرآباد که به طور موقت دوطرفه بود، یک طرفه شده است.
وی تصریح می کند: با توجه به سیل و طغیان رودخانه بشار این دستک که مسلح و بتونی بوده زیر آن خالی و تخریب شد که البته منقطع از سازه پل بوده و کمترین مشکلی نیز در سازه پل به وجود نیامده است.

**هشدارهایی که جدی گرفته نشد
اگرچه این حادثه با ورود به موقع دستگاه های متولی مدیریت شد و خسارت جانی برای شهروندان نداشت و استانداری عزم خود را برای شناسایی و معرفی عوامل مقصر در این حادثه نشان داده با این حال نمی توان فرسایشی شدن پروژه را در شکل گیری این حادثه نادیده گرفت.موضوعی که گریبان بسیاری از پروژه های استان را گرفته است.
نکته دیگری که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در باره آن هشدار داده استفاده از مصالح غیر استاندارد در ساخت و سازهاست که درصدشان در استان بسیار بالاست.
خورشیدی بارها گفته است ناظران و مشاوران به درستی کار خود را انجام نمی دهند و گاهی سهل انگارانه از بسیاری از مسائل فنی می گذرند.
چنین اظهار نظرهایی با واکنش جامعه مهندسی،پیمانکاران و ناظران روبرو می شد و بسیاری هم بر این باور بودند احتمال کوتاهی و چشم پوشی از الزامات فنی تنها درساخت و سازهای کوچک و خصوصی وجود دارد.
این حادثه نشان داد سهل انگاری ها نه در منازل مسکونی مردم عادی که در پروژه های20 میلیاردی هم رسوخ کرده و وقت آن رسیده موضوع نظارت ها تعیین تکلیف و وظایف هر فرد و سازمان در قبال ساخت و سازها مشخص شود.
در حال حاضر پل سوم مسدود شده و ترافیک سنگینی در ورودی و خروجی شهر یاسوج از میدان معلم تا کارخانه قند در دو مسیر رفت و برگشت ایجاد شده است با این حال بازگشایی دوباره پل سوم به اظهار نظر کمیته حقیقت یاب منوط شده است.
شهر یاسوج با بیش از 130هزار نفر جمعیت، 18 کیلومتر طول دارد. در 30 سال گذشته تنها 2 پل در جنوب شهر یاسوج احداث شده و پل سوم بشار با هدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج کلنگ زنی شد.
این پل به طول 130متر و دارای 2 دهانه 25 متری و 2دهانه 45 متری است .
برای ساخت این پل تاکنون 350 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است .
باید منتظر بود کمیته حقیقت یاب نتایج بررسی های فنی و کارشناسی خود از تخریب دستک پل نوساز معروف پل سوم بشار یاسوج را اعلام کند تا هم شهروندان یاسوجی از نگرانی درایند و هم دوباره پل برروی تردد خودروها گشوده شده و به روان شدن ترافیک کمک کند.
کمیته حقیقت یاب فرصت را غنیمت بشمارد و با بررسی دقیق به عنوان مشتی نمونه خروار ،تکلیف ساخت و سازهای عمومی که با جان شهروندان در ارتباط است را برای همیشه در استان مشخص کند.
1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.