به گزارش ایرنا، تلاش برای حمایت جدی از خانواده های کم درآمد،توسعه چشمگیر زیرساخت های آب، برق ،گاز و راه روستایی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که هر انسان منصفی را به تحسین وا می دارد.
پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حالی به دست آمد که فاصله فاحش طبقاتی، کمبود شدید زیرساخت های رفاهی آب، برق، گاز و پایین بودن سطح سواد باعث عقب ماندن این استان از قافله توسعه شده بود.
یک بانوی ساکن روستای بوسنگان باشت گفت: به دلیل نبودن آب در سال های گذشته زنان مجبور بودند آب را از فاصله های دور حمل کنند و به خانه بیاورند اما اکنون با آبرسانی این روستا ،آب آشامیدنی در دسترس مردم قرار دارد.
فاطمه حسینی با اشاره به اهمیت آب سالم در زندگی مردم افزود: دسترسی به آب سالم یکی از بهترین هدیه های نظام جمهوری اسلامی به مردم این خطه بوده است.
یک پیرمرد روستایی در شهرستان بویراحمد با اشاره به سردی هوا در این خطه گفت: گازرسانی به روستاها زندگی مردم مناطق روستایی را متحول کرد.
محمد علیزاده افزود: تا پیش از گازرسانی مردم برای تامین گرمای خانه و انرژی مورد نیاز پخت غذا ناچار به بریدن درختان بودند که افزون بر دشواری برای مردم باعث از رفتن منابع طبیعی نیز می شد.
یک بانوی سرپرست خانوار گچسارانی اظهار داشت: با استفاده از تسهیلات اشتغال کمیته امداد توانسته است افزون بر تامین درآمد برای فرزندان خود خانه مسکونی هم بخرد.
فاطمه رضایی با قدردانی از حمایت کمیته امداد افزود: استقلال مالی و بی نیازی از دیگران بزرگ ترین خوشحالی زندگی وی است.

** حمایت جدی از نیازمندان
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: این نهاد 6 هزار و 630 میلیارد ریال برای حمایت از نیازمندان این استان در بخش های مددجویی و غیر مدد جویی در چهار دهه گذشته هزینه کرده است.
فرید محبی اظهار داشت: در این مدت یکهزار و 900 میلیارد ریال برای اشتغال، سه هزار میلیارد ریال برای مستمری و 500 میلیارد ریال با هدف حمایت از دانش آموزان نیازمند از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.
وی بیان کرد: از ابتدای تشکیل کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکنون 230 میلیارد ریال برای حمایت از نیازمندان غیر مددجو،300 میلیارد ریال برای کمک به ازدواج جوانان و 600 میلیارد ریال نیز برای کمک به درمان اقشار کم درآمد در این استان هزینه شده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ایجاد 31 هزار فرصت شغلی، انجام 48 هزار خدمت عمرانی شامل خرید، ساخت و تعمیر خانه و 47هزار کمک هزینه ازدواج گوشه دیگری از خدمات این نهاد در 40 سال گذشته بوده است.
محبی قرار دادن 12 هزار نفر زیر پوشش بیمه اجتماعی و11 هزار نفر زیر چتر بیمه درمانی را از دیگر خدمات انجام شده این نهاد انقلابی از ابتدای تشکیل تاکنون ذکر کرد.
وی همچنین از زیرپوشش قرار دادن تمام افراد پشت نوبتی کمیته امداد در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
وی ابراز داشت: از 6 ماه پیش تاکنون در طرحی تمام افراد واجد شرایط پشت نوبت زیر پوشش کمیته امداد قرار گرفتند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرداخت 650 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به 85هزار نفر در قالب وام های کارگشایی از دیگر خدمات این نهاد در چهار دهه اخیر بوده است.
وی گفت: جذب 900 میلیارد ریال کمک های مردمی و پنج هزار حامی نشان دهنده مشارکت خوب مردم برای حمایت از نیازمندان در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
محبی انجام هفت هزار مورد حمایت حقوقی با استفاده از ظرفیت وکلای خیر را از خدمات اجتماعی کمیته امداد در این مدت دانست.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: 10 هزار خانوار مددجو با 20 هزار نفر جمعیت در این استان در چهار دهه گذشته پس از توانمندسازی، خودکفایی و ایجاد اشتغال پایدار از چرخه حمایت خارج شدند.
محبی اظهار داشت: از زمان تشکیل کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکنون 31 هزار فرصت شغلی برای مددجویان زیر پوشش این نهاد حمایتی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.
وی گفت: در چهار دهه گذشته یکهزار و 900 میلیارد ریال از محل بانک‌های عامل و منابع اختصاصی برای توانمندسازی مددجویان زیر پوشش کمیته امداد این استان هزینه شده است.
وی بیان کرد: در این مدت نزدیک به 2 هزار مددجو با از استفاده ظرفیت‌های بخش‌های خصوصی و دولتی کاریابی شدند که 2 میلیارد ریال برای کاریابی این افراد هزینه شد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 55 هزار نفر از خانواده امداد این استان در چهار دهه اخیر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند.

**آب روستایی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که تنها 18 روستای این استان تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی آب رسانی شده بود،شاخص برخورداری از آب آشامیدنی روستایی این استان به 73.8 درصد رسیده که به استاندارد کشوری نزدیک شده است.
شاخص برخورداری از آب روستایی در کشور هم اکنون 74 درصد است.
فیض الله پاسره اظهار داشت: شاخص برخورداری از آب روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال 1392 ، 68 درصد بود.
وی بیان کرد: شرکت آب روستایی این استان بیش از 60 هزار و 208 مشترک را زیر پوشش خدمات خود دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برای آب رسانی به هر خانوار روستایی این استان 120 میلیون ریال هزینه می شود.
پاسره بیان کرد: 6 هزار و 422 کیلومتر خط انتقال برای انتقال 95هزار و 954 متر مکعب آب در روستاهای این استان ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: آب مورد نیاز مناطق روستایی این استان با 247 منبع شامل چشمه و چاه تامین می شود.
پاسره ابراز داشت: 131 حلقه چاه آب مناطق روستایی این استان را تامین می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 979 روستا با جمعیت بیش از 276 هزار نفر از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند.
پاسره اظهار داشت: در سال های اخیر افزون بر اصلاح و بازسازی شبکه ها، ترمیم کلی 33 مخزن، اجرای 18 مجتمع بزرگ آبرسانی و 9 پروژه تک روستایی که 107 هزار نفر روستایی را زیرپوشش قرار می دهد انجام یا در حال اجراست.
پاسره تصریح کرد: 225 روستای کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت 29 هزار و 600 نفر زیر پوشش آبرسانی سیار قرار دارند که با 14دستگاه تانکر به صورت مستمر آبرسانی می شود.
وی اظهار داشت: از مجموع کل روستاهای استان تنها 722 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تاکنون تاسیسات آب رسانی در یک هزار و 470 روستای این استان ایجاد شده است.
وی گفت: 12 طرح این حوزه در هفته دولت کلنگ زنی و افتتاح شد.
پاسره گفت: بزرگترین و مجهز ترین آزمایشگاه آب روستایی کشور با اعتبار 20 میلیارد ریالی و قابلیت انجام آزمایش های میکروبی،شیمیایی و موضوعات تحقیقاتی در استان راه اندازی و بهره برداری شد.
پاسره بیان داشت: قرائت آنلاین قبوض، صدور و واریز وجه در لحظه در سال 96 با هدف اصلاح برخی ایرادات سیستم دستی گذشته در مدار بهره برداری قرار گرفت.
وی گفت: رونمایی از نوین ترین سیستم مکان یابی تاسیسات (web GIS ) در آب و فاضلاب روستایی از دیگر خدمات آب روستایی این استان است.
پاسره افزود: برای استفاده از انرژی های پاک و محصولات کم خطر نخستین سیستم تولید برق با استفاده از پنل های خورشیدی و قابلیت ذخیره برق با اعتباری نزدیک به 2 میلیارد و 500 میلیون ریال عملیاتی شد که پیش بینی کارشناسان صرفه جویی سالانه 700 میلیون ریال در این شرکت است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیستم نوین گند زدایی آب نیز از دیگر خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی در سال های اخیر بوده است و هم اکنون قریب به 30 دستگاه الکترولیز نمک طعام در نقاط مختلف استان راه اندازی شده است..
پاسره ابراز داشت:در این سیستم به جای کلر که مشکلاتی به ویژه برای نگهداری آن وجود دارد از الکترولیز نمک طعام به عنوان روشی بی خطر برای تولید کلر در فرایند سالم سازی استفاده می شود.

**گازرسانی
قبل از انقلاب اسلامی هیچ روستایی در استان به شبکه گاز متصل نبود اما امروز بخش عمده ای از روستاها و شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده اند.
در حالیکه روستاهای کهگیلویه و بویراحمد تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از چوب درختان جنگلی خانه های خود را گرم و پخت و پز را انجام می دادند و این امر ضمن سختی های آن برای مردم تخریب جنگل ها را در پی داشت، گازرسانی خدمتی ماندگار به مردم این مناطق شد.
مدیرعامل گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: با بهره برداری از طرح گازرسانی به بخش های قلعه رئیسی و دیشموک و 148 روستای تابعه شاخص بهره برداری جمعیت روستایی از گاز طبیعی به 88 درصد افزایش خواهد یافت.
رحمان خادم اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح تعداد روستاهای گاز دار استان به 870 روستا افزایش خواهد یافت.
وی عنوان کرد: گازرسانی به 2 بخش قلعه رئیسی و دیشموک و 140 روستای تابعه 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
خادم با اشاره به اینکه طرح‌های زیادی در بخش گازرسانی در دست اجراست گفت: در هفته دولت 11 روستا در بخش کبکیان، سادات محمودی هفت روستا، فاز دوم لوداب و امام زاده محمود سرفاریاب بالغ بر 60 روستا گاز رسانی شدند.
وی گاز رسانی به 6 روستای لنده و هشت روستای ممبی سراسیاب را از دیگر طرح‌های افتتاحی هفته دولت اعلام کرد.
خادم تصریح کرد: تا پایان سال 250 روستای استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه ٧٥درصد از روستاهای واجد شرایط این استان از نعمت گاز برخوردار هستند افزود: این میزان در شهرستان گچساران ١٠٠درصد، بویراحمد ٨١درصد، کهگیلویه ٤٦درصد، باشت ٨٥درصد، دنا ٨١درصد، چرام ٨٦درصد، بهمئی ٣٩درصد و لنده ٦٧درصد است.
کهگیلویه و بویراحمد براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد که کمتر از 50 درصد آنها در روستاها زندگی می‌کنند.
از مجموع ١٧ شهر کهگیلویه و بویراحمد ١٥شهر از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است که حدود 700 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارند.
168 هزار خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند که از این تعداد ١٢٢هزار و٦٠٠ خانوار شهری و ٤٥ هزار و چهارصد خانوار روستایی است.
مدیرعامل گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: با بهره برداری از طرح گازرسانی به بخش های قلعه رئیسی و دیشموک و 148 روستای تابعه شاخص بهره برداری جمعیت روستایی از گاز طبیعی به 88 درصد افزایش خواهد یافت.

** برقرسانی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در حالی که قبل از انقلاب تنها 20 روستا در این استان برقرسانی شده بود اما هم اکنون 97 درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد به شبکه برق متصل هستند.
هم اکنون تمام روستا‌های بالای 20 خانوار این استان از نعمت برق برخوردار هستند.
677 روستای زیر 20 خانوار با 9 هزار و 711 خانوار تا پایان سال گذشته هم در کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق برخوردار شد.
یک هزار و 797 روستا با 57 هزار و 29 خانوار در کهگیلویه و بویراحمد دارای سکنه است که 97 درصد آنها معادل یک هزار و 743 روستا از نعمت برق برخوردار هستند.

** راه روستایی
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که طول راه‌های ارتباطی استان پیش از انقلاب حدود 200 کیلومتر بود گفت: هم اکنون 6 هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد.
محمد علی علیمرانی افزود: حدود 80 درصد از روستا‌های استان قبل از انقلاب از داشتن راه ارتباطی حتی به صورت اولیه و ساده محروم بودند اما هم اینک بیش از چهارهزار کیلومتر راه روستایی در این استان ساخته شده است .
هم اکنون کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این رقم 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.