بر اثر برداشت‌های غیر مجاز و بی رویه آب از بستر رودخانه بشار یاسوج حادثه‌های زیست محیطی در مناطق پایین دست این رودخانه در حال رخ دادن است که در طی این ماه نیز در محدوده پل مختار یاسوج در رودخانه بشار یاسوج ده‌ها هزار قطعه ماهی و دیگر آبزیان تلف شد.
محسن جعفری نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با کاهش دبی آب رودخانه بشار در قسمت‌هایی از مسیر پل روستای مختار تا محدود نزدیک به پلیس راه یاسوج به اصفهان تعداد زیادی ماهی به همراه سایر آبزیان در آبگیرهای کوچکی گرفتار شده بودند.
وی افزود: با تلاش کارشناسان اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان و همراهی افراد دوستدار محیط زیست محلی حدود 10 هزار قطعه ماهی گرفتار شده به وسیله خودروی مخصوص حمل آبزیان نجات یافتند و کمی پایین‌تر در محدوده رودخانه بشار رها سازی شدند.
جعفری نژاد کم شدن دبی آب رودخانه بشار را ناشی از کم بارشی‌های سال‌های اخیر، برداشت‌های بی رویه و غیر اصولی بهره برداران حاشیه بشار و ایجاد بندهای انحرافی در مسیر رودخانه دانست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: خلاءهای نظارتی گذشته در زمان نشاء و کشت محصولات آب بر حاشیه رودخانه بشار یاسوج سبب واردآمدن خسارت‌هایی به این رودخانه شده است.
وی افزود: نبود مدیریت مناسب در حوزه کشاورزی و ارائه مجوزهایی برای کشت‌های پر آب و غیر اصولی در حاشیه رودخانه بشار باعث وارد آمدن آسیب جدی به این رودخانه شده است.
سطح زیر کشت زمین‌های روستای مختار شهرستان بویراحمد واقع در حاشیه رودخانه بشار (کشت لوبیا و برنج) 800 هکتار بوده که 500 هکتار از آن به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.
جعفری نژاد بر رعایت و تعریف حق آبه ها براساس وضع موجود تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاق‌هایی برای سال‌های آینده نیاز است حق آبه کشاورزان حاشیه رودخانه و تمامی کسانی که به نحوی از آب رودخانه استفاده می‌کنند طوری تعریف شود که هم بهره بردار استفاده نماید و هم به آبزیان آسیبی نرسد.
رودخانه بشار امسال به علت خشکسالی و کم آبی با مشکلات زیست محیطی روبه رو شده و برداشت‌های بی رویه آب از حریم رودخانه نیز به این موضوع دامن زده است.
رود بشار یاسوج از جنوب شرقی شهرستان بویراحمد علیا و از کوه‌های اردکان و ممسنی در استان فارس سرچشمه می‌گیرد و به سوی شمال شرقی بویراحمد سفلی پیش می‌رود. سرچشمه‌های اصلی این رود، نهرهای گنجگون تیز آب و تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد است.
این رودخانه که بیشتر در شرق و شمال شرقی کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد، در مسیر خود از شهر یاسوج عبور می‌کند.
پس از عبور از شمال شرقی منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در بخش شمالی دنا، از شمال مناطق به ویر احمد سفلی و طیبی گذشته، با نام بارز به رود کارون می‌پیوندد و به سوی خلیج فارس سرازیر می‌شود.
با توجه به پایین آمدن دبی آب رودخانه بشار و خشک شدن آب آن، هم اینک بندهای انحرافی این رودخانه بازگشایی شده‌اند و رودخانه بشار یاسوج در حال آبگیری مجدد است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.