عبدالله صفری زاده بزنجانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نشانه های طاعون تاکنون در دام های اهلی اطراف پارک ملی خَبْر مشاهده نشده و جلوی پیشروی و انتشار این بیماری بین وحوش نیز گرفته شده است.
وی اظهار داشت: اینک نیروهای اجرایی و محیط بان اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان کرمان برای کنترل این بیماری در منطقه روچون و پارک ملی خَبْر حضور دارند.
این فعال محیط زیست گفت: دام های اهلی و وحشی با واکسینه کردن و خدمات درمانی از خطر بزرگ این بیماری نجات می یابند.
وی با بیان اینکه خطر بیماری طاعون بین نشخوارکنندگان ازجمله حیات وحش و دام های اهلی جدی است افزود: 2 سال قبل این بیماری در بین دام های اهلی اطراف پارک ملی خبر شناسایی شده بود و امروز اثرات همین بیماری در حیات وحش این منطقه مشاهده می شود.
صفری زاده بزنجانی عنوان داشت: تاکنون حدود 70 لاشه وحوش مبتلا به این بیماری در منطقه روچون و پارک ملی خبر کشف شده اما این حیوانات تاکنون کالبدشکافی و آزمایش نشده اند.
پارک ملّی خَبْر یک منطقه حفاظت شده در بخش خبر از شهرستان بافت، استان کرمان است. مساحت آن حدود ۱۲۰ هزار هکتار است. در داخل این پارک پنج قطعه پناهگاه حیات وحش با نام روچون قرار گرفته است (بر گرفته از نام روستای رُچان است). این پارک به دلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت های متعدد، حوزه های آبخیز متنوع، در استان و کشور کم نظیر است.
پارک ملّی خَبْر یازدهمین منطقه‌ای است که در کشور عنوان پارک ملی را بخود اختصاص داده است. این پارک در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت، در نهایت در سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقا یافت.
شهرستان بافت که منطقه حفاظت شده خَبْر در آن قرار دارد در 156 کیلومتری جنوب غربی کرمان واقع شده است.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.