زری حسن آبادی روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پدیده زمین شناختی که در این منطقه قابل مشاهده است ، ترکهای زمین و استشمام بوی گوگرد است که موجب نگرانی مردم این منطقه شده است.
کارشناس مخاطرات سازمان زمین شناسی اظهار داشت : علت ترک خوردگی های ایجاد شده در سطح زمین این منطقه ناشی از نشست زمین براثر برداشت بی رویه از منابع آبی است.
وی ادامه داد: بوی سوختگی در اثر احتراق علف های مدفون در عمق کمی از زمین است که در دوره های بسیار قبل زیر لایه ای از ماسه بادی ها مدفون شده اند.
به گفته این کارشناس علف های پوسیده در زیر خاک شروع به تجزیه کرده و بر اثر این تغییر ، مقادیری گاز متان تولید می شود و هنگامی که درصد گاز آن به 15 درصد برسد، دچار خوداشتعالی خواهد شد.
وی عمق این پدیده را حدود 40 سانتی متر دانست و گفت: بر اساس نقشه ، وسعت این پدیده حدود پنج هکتار است و در مناطقی که سطح آب زیرزمینی پایین رفته باشد، احتراق رخ خواهد داد.
حسن آبادی اضافه کرد: مشابه این رخداد سه سال پیش نیز در اطراف جیرفت نیز مشاهده شده بود که از وسعت کمتری برخوردار بود.
این کارشناس زمین شناسی راه حل را در ممانعت از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی دانست و هشدار داد: در صورت ادامه برداشت آب، ادامه ترکها منجر به نشست ساختمانهای مسکونی پیرامون این منطقه خواهد شد.
استشمام بوی سوختگی و گوگرد در روستای سرملک بردسیر موجب شده شایعاتی مبنی بر وجود علاِئم آتشفشان بین مردم قوت بگیرد.
نشست زمین سالهای گذشته نیز در سرملک مشاهده شده است.
سرملک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بردسیر با 570 نفر جمعیت است که کمبود آب در سالهای اخیر روستاییان را وادار به ترک و مهاجرت به شهرها کرده است.
بردسیر در فاصله 60 کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.
7421/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.