به گزارش ایرنا ،حسین رضایی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته ای در این شهرستان وجود دارد که باید برای رسیدن به اهدافی نظیر تولید محصول بیشتر و مصرف آب کم سیستم آبیاری تحت فشار را در آنها اجرا کرد.
وی گفت: طی چند سال گذشته آبیاری قطره ای برای بیش از 11 هزار هکتار باغ اجرا شده وآبیاری زیر سطحی نیز که روشی دیگر از آبیاری نوین است در حال اجراست.
رضایی بیان کرد: در زمینه آبیاری زیرسطحی که در رفسنجان تاکنون اجرا نشده بود امسال 350 هکتار به این سیستم مجهز شده اند.
وی تصریح کرد: دولت برای صرفه جویی در مصرف آب به متقاضیان اجرای سیستم آبیاری تحت فشار تسهیلات ارائه می دهد و به اجرا کنندگان سیستم آبیاری زیرسطحی وامهای بلاعوض در هر هکتار 10 میلیون تومان ارائه می دهد.
رضایی در زمینه مصرف سموم در باغات پسته این شهرستان که تا دو سال پیش به صورت بی رویه سموم کشاورزی در باغات انجام می گرفت ،افزود: اخیرا مبارزات غیر شیمیایی همراه با پشتوانه تحقیقاتی در باغات رفسنجان شروع شده و مصرف سموم شیمیایی در رفسنجان به صورت چشمگیر کاهش یافته و امسال خ 90 درصد سمپاشی ها کم شده است.
رضایی گفت: اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی و تولید محصول پسته است اما کشاورزان در کنار حفظ این محصول می توانند به کشت های جایگزین که به آب کمی نیاز دارند بپردازند.
وی تصریح کرد: نمونه این کشت های کم آب زعفران، زرشک، عناب، گیاهان دارویی و گل گاوزبان است و تحلیل اقتصادی بر روی این کشت ها در حال انجام است.
رضایی افزود: 2 هکتار زرشک و بیش از 30 هکتار زعفران و پنج هکتار گل گاوزبان در رفسنجان کشت شده و این کشت ها در حال توسعه است.
وی ادامه داد: یکی از گیاهانی که در رفسنجان می توان کاشت و به آب کمی نیاز دارد آلوئه ورا است پاجوش گیاه آلوئه ورا از سال گذشته از عسلویه به رفسنجان آورده و در گلخانه های این شهرستان کشت شده است.
رضایی با بیان اینکه بالای 50 درصد دام مورد نیاز رفسنجان از بردسیر، شهربابک و شهرهای مجاور تأمین می شود گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی بحث پرورش دامهای مختلف در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت و پرورش دام و تولید گوشت در رفسنجان توجیه اقتصادی دارد.
رضایی گفت: در حال حاضر در رفسنجان روزانه 20 تن شیر مازاد داریم که باید فراوری شوند و صنایع جنبی شیر در این شهرستان وجود ندارد
*** 200 نفر برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک معرفی شدند
رئیس صنف کشاورزان شهرستان رفسنجان گفت: از سال گذشته تا کنون بیش از 200 نفر از کشاورزان و متقاضیان برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک معرفی شدند.
سید محمد مرتضوی هم در این نشست افزود: جهاد کشاورزی با ارایه یک سری مشاغلی از جمله پرورش گیاهان دارویی، زرشک، زعفران، آلوئه ورا ، پرورش دام های سبک و سنگین برای کمک به کشاورزان و متقاضیان قدم برداشته است.
مرتضوی تصریح کرد: پیگیر صندوق پسته با مرکزیت رفسنجان در وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا به مشکلات این محصول ارزآور رسیدگی شود زیرا پسته در کل کشور دچار مشکل شده است.
بیش از 80 هزار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد و این شهرستان بزرگترین جنگل مصنوعی دست کاشت پسته را در کشور دارد.
رفسنجان در 110 کیلومتری کرمان واقع شده است.
7433/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.