این روزها بحث خرید کالای ایرانی به شکل قابل توجهی در خانواده های ایرانی ورود پیدا کرده و اگر بخواهیم بدون تعارف بگوییم، در بیشتر موارد پدر خانواده به سایر اعضا توصیه می کند که از بین کالاهای مختلف، کالای ایرانی را خریداری کنند اما برخی از خانم ها به دلایل مختلفی بیشتر تمایل دارند کالاهای داخل منزلشان را از بین اجناس لوکس خارجی انتخاب کنند و در توجیه این خرید اظهار می کنند که کالای ایرانی زود خراب می شود و از کیفیت لازم برخوردار نیست که البته در بسیاری از موارد هم حق با آنهاست و در برخی از موارد هم تنها مارک ایتالیایی و یا آلمانی یک کالا دلیل بر خرید آن می شود.
اما علت این نوع از انتخاب ها مسلما به فرهنگی بر می گردد که از سالیان گذشته در جامعه ما رسوخ کرده و آن، فرهنگِ خرید کالاهای خارجی و بهتر بودن هر جنس خارجی است...
اگر یادتان باشد در گذشته طوری فرهنگ خرید کالای خارجی در بین مردم جامعه ما نهادینه شده بود که هر کس بعد از خرید یک کالا، با افتخار اعلام می کرد کالای او دارای فلان برند خارجی است و این درحالی بود که کشورهای خارجی با همان پول هایی که بابت فروش تولیداتشان از ما دریافت می کردند روی تقویت کیفیت کالاهای خود کار می کردند و ادامه این روند باعث شد بسیاری از کارخانه های ما از چرخه تولید خارج و شمار زیادی از هموطنانمان بیکار شوند اما از آنطرف، کارخانه های خارجی با پولهای ما روز به روز بزرگتر و پیشرفته تر می شدند...
با تمام این تفاسیر اگر از شما سئوال کنند برای تامین آینده شغلی فرزندتان حاضرید چه کاری انجام دهید چه پاسخی خواهید داد؟
قطعا هر کاری که از دستتان بر آید را انجام می دهید تا جگرگوشه تان بعد از پایان تحصیلات، بیکار نباشد و حتی حاضر هستید هرچه پول دارید هزینه کنید تا فرزند عزیزتان در جایی مشغول به کار شده و هرچه زودتر تشکیل خانواده دهد...
تجربه نشان داده انسان برای رسیدن به هر هدفی باید هزینه هایی را هم متحمل شود اما همین انسان با کمی آینده نگری می تواند بدون پرداخت هزینه های هنگفت، به هدف مورد نظر خود برسد منتها این آینده نگری زمان خاصی دارد و باید مراقب بود و در لحظه مناسب بهترین تصمیم را گرفت.
حال تصور کنیم اگر 30 سال قبل به این نتیجه می رسیدیم که خرید کالای ایرانی هرچند که کیفیت مشابه خارجی آن بهتر باشد می تواند آینده شغلی فرزندان این مرز و بوم را تامین کند، امروز نه این تعداد جوان بیکار در کشور داشتیم و نه هیچ کالای کم کیفیتی در کارخانه های ما تولید می شد.
پر واضح است که اگر تولید کننده های ما فروش خوبی داشته باشند، می توانند با تجهیز کارخانه های خود به ماشین آلات جدید، کالاهایی به مراتب با کیفیت تر از مشابه خارجی تولید کرده و در شرایطی که بیش از سه میلیون نفر بیکار در کشور داریم با اجرای طرح های توسعه ای، تعداد بیشتری از جوانان را مشغول به کار کنند.
حقیقت این است که اگر بخواهیم بیکاری را در کشور کنترل کنیم باید همه با هم تلاش کنیم تا هر سال بیش از یک میلیون شغل جدید ایجاد شود و بی شک برای تحقق این مهم، رویکردِ حمایت از کالای ایرانی نقش بزرگی ایفا خواهد کرد.
آری من نیز اعتراف می کنم طی سالهای گذشته، ناخواسته با خرید کالاهای خارجی موجبات بیکاری بسیاری از هموطنان عزیزمان را فراهم کردیم و بی آنکه خبر داشته باشیم بسیاری از کارخانه ها را به ورطه نابودی کشاندیم اما هنوز هم می توانیم جبران کنیم فقط کافی است در جایی که کالای مورد نیاز ما در داخل کشور تولید می شود از خرید نمونه خارجی آن صرفنظر کنیم.
اگر به این واقعیت برسیم که حمایت از کالای ایرانی به منزله حراست از آینده شغلی فرزندانمان است، آنگاه خرید کالای خارجی هیچ جذابیتی برای ما نخواهد داشت و این، مصداق بارز پیشرفت است.
و کلام آخر اینکه باید بدانیم، شاه کلید اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی است چرا که تجربه کشوری همچون آلمان ثابت کرد که این کشور در شرایط متلاطم و متشنج اقتصادی دنیا تنها با شعار حمایت از کار و سرمایه آلمانی در حال فتح بازارهای اروپاست.
پس برای دفاع از اقتصاد ایران عزیز، کالای ایرانی بخریم و از کار و سرمایه ایرانی حمایت کنیم.
به امید روزی که تولید کننده های ما به مرحله ای از پیشرفت برسند که هیچ کالای خارجی، توان رقابت با تولیدات آنها را نداشته باشد.
رئیس ایرنا در جیرفت
7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.