عطا الله ناوکی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال گذشته 20 هکتار از مزارع قلعه گنج به کشت هویج سیاه اختصاص یافته بود و این در حالی است که امسال 200 هکتار هویج سیاه در قلعه گنج (شهر نمونه اقتصاد مقاومتی) کشت شد.
وی تصریح کرد: کاشت هویج سیاه در راستای مصرف بهینه آب و طرح اصلاح الگوی کشت توسط سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان،در بین کشاورزان این منطقه ترویج شده است.
وی با اشاره به اینکه کشت هویج در 2 بخش چاه دادخدا و دهستان سرخ قلعه بخش مرکزی قلعه گنج کشت شده است گفت: با توجه به اینکه این محصول نسبت به گرمای هوا حساس است، کشت آن از آخر مهرماه و اول آبانماه شروع می شود و برداشت آن نیز از اواسط اسفندماه آغاز و تا اواخر فروردین ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: تمامی عملیات کشت هویج با دستگاه های مکانیزه و کارَنده انجام گرفته و به صورت نوار تیپ آبیاری می شود.
ناوکی با بیان اینکه در هر هکتار پنج کیلوگرم بذر هویج استفاده می شود اظهار کرد: مصرف آب هویج سیاه نسبت به محصولاتی همچون گندم و محصولات جالیزی بسیار پایین بوده و تنها مشکلی که در بخش آبیاری این محصول وجود دارد این است که به شوری آب حساس است.
وی ادامه داد: از هر هکتار مزرعه هویج سیاه، بین 60 تا 70 تن محصول مرغوب برداشت می شود.
فرماندار قلعه گنج عنوان کرد: خرید این محصولات توسط شرکت پاکدیس که وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است به صورت توافقی انجام می شود و این شرکت سال گذشته هر کیلو هویج سیاه را به قیمت 670تومان از کشاورزان خریداری کرد و امسال نیز مبلغ خرید را نسبت به سال گذشته افزایش داده است.
هویج سیاه به واسطه دارا بودن آنتی اکسیدان، بیشتر در صنایع غذایی و کارخانجات تولید آبمیوه کاربرد داشته و از کنستانتره آن نیز برای خوراک دام استفاده می شود.
مرکز شهرستان قلعه گنج در 430 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
/9875/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.