به گزارش ایرنا، با توجه به بروز آفات و بیماری های متفاوت درختی در شهر کرمان، هرس، سربرداری و قطع برخی از این درختان طی روزهای اخیر بطور جدی مورد توجه شهرداری این شهر قرار گرفته است.
برخی از آفت ها موجب وارد شدن خسارت های بسیاری به درختان شهر کرمان شده و بسیاری از درختان نارون را درگیر خود کرده است و از مهمترین آفت های درختان بولوار جمهوری این شهر، آفت سوسک چوب خوار و سارتا اعلام شده است.
به گفته کارشناسان برای مبارزه با این آفت در درختان نارون، باید شاخه های آلوده هرس و معدوم شود و در بسیاری از مواقع وجود آفت شدید موجب هرس شدید درختان می شود و درختانی که آلودگی بیش از حد در آنها وجود دارد و امکان نجات آن غیرممکن باشد حذف و قطع درختان راه حل نهایی است.
شهرداری کرمان نیز برای جبران قطع درختان نارون آلوده و کهنسال (با عمر حدود 30 سال) در بلوار جمهوری اسلامی شهر کرمان اقدامات اجرایی برای توسعه نهالکاری را آغاز کرده است.

**شهرداری در بولوار جمهوری کرمان نهال جدید می کارد
مسئول واحد حفظ نباتات سازمان پارک ها وفضای سبز شهرداری کرمان گفت: شهرداری کرمان در بولوار جمهوری بصورت یک درمیان نهال درخت و درختچه می کارد و درختانی که از نظر وضعیت آب ‌و خاک با شرایط آب و هوایی کرمان تناسب بیشتری دارند، در اولویت کاشت قرار می گیرند.
حسین کاظم زاده افزود: نهال کاری در بولوار جمهوری اسلامی، در سه فاز ازجمله از فرودگاه تا ابتدای جاده هوانیروز، از بولوار هوانیروز تا بولوار کشاورز و از بولوار کشاورز تا میدان آزادی انجام می شود لذا براساس بودجه و توان شهرداری به مرور زمان اینکار انجام می شود.
وی تصریح کرد: اینک در مرحله نخست سربرداری درختان بولوار جمهوری اسلامی از فرودگاه تا میدان پرواز انجام شده است و در ادامه این مسیر، درختان دارای آفت حذف می شوند.
مسئول واحد حفظ نباتات سازمان پارک ها وفضای سبز شهرداری کرمان گفت: در نشست های متعدد کارگروه فضای سبز شهری گونه ها‌ی گیاهی مختلف در شهر کرمان بررسی و ارزیابی شد و وضعیت و تناسب این درختان با اقلیم شهر سنجیده شده است.
در این کارگروه بیش از 13 گونه گیاهی از نوع درخت و درختچه با در نظر گرفتن نوع تراکم آفت، آب و خاک مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر آن در نقشه جامع شهری نیز درختان جانمایی شدند.
وی افزود: سن درختان نارون بولوار جمهوری اسلامی کرمان بسیار پیر است و چون تنها درخت در این بولوار نارون است، آفت در این درختان تجمع بیشتری پیدا کرده است لذا تعدادی از درختان باید حذف شوند و این اقدام با نظر کارشناسان و اعضای کارگروه فضای سبز شهری کرمان انجام می شود.
کاظم زاده اظهار کرد: کارشناسان سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان گزارشی برای آفت درختان می دهند و بازدیدهایی از این محل انجام می شود و با تشخیص وجود آفت و میزان آسیب، در صورتی که درخت دیگر قابل برگشت نباشد، با بررسی شرایط کمیسیون ماده هفت قطع می شوند.
وی گفت: برای کاشت نهال درختان مجبور در نظر گرفتن فضایی را برای رشد آنها هستیم لذا شهرداری کرمان مجبور به هرس و جوان سازی را در بعضی از نقاط با میزان و شدت بیشتری شده است.
مسئول واحد حفظ نباتات سازمان پارک ها وفضای سبز شهرداری کرمان افزود: سال گذشته درختان بولوار جمهوری اسلامی کرمان در محدوده فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی را شهرداری کرمان هرس کرد و اینک جوانه زده اند و حتی درختانی پس از سه سال از سرشاخ زنی، بصورت مجدد برگ آورده و در حال حاضر بدون هیچ مشکلی به حیات خود ادامه می دهند.
وی ادامه داد: هرچند این اقدام شهرداری کرمان تداوم داشته است، اما بدلیل راه اندازی کمپین های مردمی در رابطه با مخالفت با قطع و شاخه زنی درختان، فعالیت شهرداری نیز متوقف شد.
*درختان بولوار جمهوری کرمان به هرس و جوان سازی نیاز دارند
همچنین یک دکترای حشره شناسی، با اشاره به سربرداری درختان نارون در بلوار جمهوری شهر کرمان گفت: درختان نارون بلوار جمهوری کرمان از جمله درختانی هستند که چندین سال در شهر کرمان کشت شده اند و با آلودگی های شهری همچنان درگیرند لذا بطور مرتب به هرس و جوان سازی نیاز دارند.
هادی زهدی افزود: نارون، گیاهی است که در فضای سبز شهری کاشته می شود و خودروها در اطراف این فضای سبز در حال حرکت هستند و سرب و مواد مضر ناشی از سوخت بنزین و منوکسیدکربن را به خورد درختان می دهند.
وی تاکید کرد: تمامی آلاینده های شهری روی درختان و گیاهان تاثیر می گذارند و این درختان در شهر کرمان بگونه ای خود را فدای انسان ها می کنند زیرا این درختان آلودگی ها را می گیرند تا مردم هوایی سالم داشته باشند.
این دکترای حشره شناسی گفت: هرس و جوان سازی، به این معنی است که باید شاخه‌های زیادی در کنار شاخه های آفت زده قطع ‌شوند و در این شرایط درخت شاخه های جدیدی ایجاد می کند و این نو شدن شاخه ها منجر به رشد ریشه ای درختان می شود.
وی افزود: جوان سازی، نیاز باغبانی درخت نارون است که شهرداری هرساله این کار را انجام می دهد و در کنار این اقدام به مسائل گیاه پزشکی درخت نیز توجه دارد و گاهی تشخیص می دهد که شاخه های آفت زده را باید قطع کرد.
زهدی عنوان کرد: این اقدام در راستای جوان‌ سازی نارون ‌ها بوده است و باید انجام شود و هرس کردن در بسیاری از مواقع موجب بهتر شدن درخت می شود زیرا هرس، از اصول اولیه باغبانی در فضای سبز شهری است و می تواند به جوان سازی درختان کمک کند.
وی گفت: از سن درختان نارون بلوار جمهوری شهر کرمان 30 تا 35 سال گذشته است لذا چوب درون این درختان پوک شده و با کوچکترین باد، باران و برف می شکند؛ به این دلیل نیاز است به این درخت فرم داده و جوان سازی شوند.
این دکترای حشره شناسی افزود: درختان نارون در سال‌های 1377 تا 1379 با موجی از آفت برگ خوار روبرو شدند؛ بگونه ای که اواخر شهریورماه سال 79 تمامی برگهای درختان ریختند و شهرداری کرمان مجبور شد با سمپاشی های شدید، با این آفت مبارزه کند.
وی اضافه کرد: این اقدام به مرور موجب ضعیف شدن درختان شده است و درکنار تغذیه ضعیف درختان و قرارگیری تعدای از آنها در کوچه ها و معابر فرعی، امکان دسترسی به آنها نیز کاهش یافته است.

**درخت آلوده، موجب انتقال و گسترش آلودگی به سایر درختان می شود
مسئول بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: نگهداشتن درخت آلوده به آفت، موجب انتقال و گسترش آلودگی به سایر درختان می شود و برای قطع درختان باید اقدامی کارشناسی انجام شود و از طریق کارشناسان، قطع درخت تشخیص داده شود.
غلامرضا برادران افزود: این مرکز مخالف قطع درختان است اما در مواردی که درخت بدلیل آلودگی زیاد، به کانون آلودگی تبدیل شده و امکان نجات آن وجود ندارد، راهی جز قطع درختان نیست.
وی تصریح کرد: قطع درختان شهری درپی برگزاری جلسات متعدد بوسیله متخصصان شهر کرمان انجام می شود لذا تیم کارشناسی موارد گزارش شده را بررسی کرده و از درختان دارای بیماری بازدید می کند و اگر امکان نجات درختی وجود نداشته باشد، برای قطع درخت تصمیم گیری می شود.
مسئول بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان با بیان اینکه هرس درختان به 2 صورت باغبانی و هرس گیاه پزشکی انجام می شود گفت: هرس باغبانی برای فرم دادن، افزایش محصول و بهبود وضعیت گیاه بوده و براساس اصول باغبانی است.
وی افزود: براساس اصول گیاه پزشکی در مواردی که درختان دچار مشکلاتی ازجمله آفت و بیماری می شوند، باید شاخه های بیشتری را هرس کرد تا منبع آلودگی از بین برود.
برادران اظهار کرد: هرس، به اصطلاح سربرزنی، باید در زمانی خاص و به نحوه خاصی انجام شود و هرس کردن باغبانی نه تنها اقدامی برای فرم‌ دهی درختان اعم از زینتی و میوه ای است بلکه در کنار آن به هرس گیاه پزشکی هم توجه شده است.
وی گفت: هرس گیاه پزشکی با توجه به آفت و بیماری های متفاوت در درختان مختلف شهر کرمان، بطور جدی مدنظر شهرداری این شهر قرار گرفته است لذا بخشی از آن، بریدن شاخه های درختان است.
مسئول بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان افزود: از مهمترین این آفت های درختان بولوار جمهوری اسلامی کرمان، آفت سوسک چوب خوار و سارتا است و باید به آن قارچ های تاقچه ای را نیز اضافه کرد که در مدت چند سال گسترش زیادی داشته و به درختان نارون آسیب جدی وارد کرده است.
وی عنوان کرد: برای مبارزه با این آفت در درختان نارون، باید شاخه‌های آلوده هرس و معدوم شود؛ بنابراین، در بسیاری از مواقع که آفت فراوانی وجود داشته باشد، باید هرس شدید انجام شود و حتی در درختانی که آلودگی بیش از حد در آنها وجود دارد و درصورت امکان نجات غیرممکن اینگونه درختان حذف و قطع درخت راه حل نهایی است.
برادران گفت: درختان نارون در شهر کرمان در حال حاضر دچار یک آفت و یک بیماری جدی هستند و بیشترین خسارت به این درختان مربوط به سوسک سارتا است و در مرحله بعد بیماری قارچ تاقچه ای نیز در حال آسیب زدن به درختان است.
وی افزود: برای از بین بردن این آفت و بیماری خطرناک، باید در کنار اقدامات دیگر، هرس کردن درختان بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.
مسئول بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان ابراز کرد: آفت چوب خوار و سوسک سارتا، جزو آفت هایی هستند که با ضعیف شدن درخت به آن حمله ور می شوند لذا حمله سوسک چوب خواری به درخت نشان دهنده وجود ضعف در این درخت است و این وضعیت زمانی بوجود می آید که درخت با مشکلاتی در زمینه آبیاری، تغذیه و هوای نامناسب مواجه شود.
وی گفت: یکی از مواردی که طی سالهای گذشته تاثیر نامطلوبی بر روی درختان نارون گذاشته، شرایط اقیلمی، خشکسالی های متوالی و گرم شدن هوا است که مشکلاتی برای فضای سبز و بخصوص درختان نارون ایجاد کرده است و سن درختان نیز می تواند در بروز آفت تاثیر داشته باشد.
برادران افزود: برای مقابله با وجود آفات و مشکلات بوجود آمده می توان با اقدامات فشرده، مداوم و چندساله، با این آفت مبارزه کرد و در مورد سوسک سارتا، باید اقدامی مداوم انجام شود و با اقدامات کوتاه مدت یکساله نمی توان آن را از بین برد.
وی عنوان کرد: همچنین درکنار اقدامات گیاه پزشکی، مبارزه فیزیکی و شیمیایی نیز باید انجام شود و پس از آن، زمانی که درخت به وضعیتی پایدار رسید، اقدامات خود را بطور مداوم بر روی تمامی درختان انجام دهیم تا آلودگی به درختان دیگر شیوع پیدا نکند.
وی افزود: درختان زینتی در فضای شهری سالی یک بار در فصل زمستان هرس می‌شوند و هرس گیاه پزشکی، علاوه بر فصل زمستان، برحسب نیاز و مشکل آفت ها، در فصول دیگر نیز انجام می‌شود.
این روزها در گوشه و کنار شهر کرمان شاهد هرس و سربرداری درختان هستیم و بین مردم تصور اشتباهی مبنی بر قطع بی جهت درختان ایجاد شده است.
طی روزهای گذشته و همزمان با اقدامات اصلاحی شهرداری کرمان برای هرس و قطع درختان بلوار جمهوری اسلامی این شهر کمپین های مردمی برای مقابله با این اقدام تشکیل شده است و برخی از مردم در فضای مجازی اعتراض خود را اعلام کرده اند.
اخیرا کلیپ، تصاویر و مطالبی مبنی بر قطع درختان بلوار جمهوری در فضای مجازی منتشر شده و برخی از مردم اعتراض خود را به این اقدام نشان داده اند.
همچنین قطع درختان نارون از حدود 6 سال پیش در برخی از نقاط شهر کرمان برای مبارزه با آفت سوسک چوب خوار عنوان شده بود و مردم کرمان در این مورد نیز به شهرداری کرمان اعتراض کرده بودند.
این استان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته و مرکز آن شهر کرمان است.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.