به گزارش ایرنا، مهدی رجبی زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: کارخانه فولاد بردسیر به عنوان معین اقتصادی شهرستان بردسیر و شرکت گوهرزمین سیرجان به عنوان معین اقتصادی شهرستان منوجان در سیرجان به کمک منابع طبیعی آمده اند.
وی اظهار کرد: کارخانه گل گهر به عنوان معین اقتصادی شهرستان سیرجان، تخت گنبد به عنوان معین اقتصادی منطقه بلورد، فولاد بوتیا به عنوان معین اقتصادی کرمان در عرصه های منابع طبیعی اقدام حفاظت کننده انجام می دهند.
رجبی زاده گفت: کارخانه مس خاتون آباد نیز به عنوان معین اقتصادی شهربابک و فولاد زرند به عنوان معین اقتصادی این شهرستان در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی استان نقش دارند.
وی ادامه داد: همکاری با معین های اقتصادی کرمان به منظور حفاظت از منابع طبیعی در قالب تفاهم نامه هایی در دست انجام است که طی این تفاهم نامه ها شرکت های نامبرده متعهد شده اند در سه سال آینده تا سقف 16 هزار هکتار عملیات های مختلف مربوط به حفظ و احیا منابع طبیعی انجام دهند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تاکید کرد: پیش بینی می شود معین های اقتصادی تا پایان سال جاری طرح های حفاظت از عرصه ها را تا سقف 2 هزار هکتار از منابع طبیعی اجرا کنند.
وی از آبخیزداری، نهال کاری، بذرکاری و کنترل هرزآبها به عنوان اقدامات معین های اقتصادی در عرصه های منابع طبیعی استان کرمان نام برد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سطح کار در عرصه ها زیاد و توان اجرایی دولت محدود است از معین های اقتصادی در امر حفظ و احیا منابع طبیعی استفاده می شود.
رجبی زاده اظهار کرد: با سایر معین ها اقتصادی استان کرمان برای مشارکت در حفاظت از محیط زیست و صیانت از منابع طبیعی در حال مذاکره هستیم و در این زمینه عرصه های عملیاتی 16 شهرستان شمالی استان کرمان مشخص شده است.
وی ارزش ریالی کار انجام شده 6 معین های اقتصادی استان کرمان طی سال جاری در 2 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی استان را حدود چهار میلیاردریال عنوان کرد.
به گفته رجبی زاده 6 معین اقتصادی استان کرمان متعهد شده اند در حدود 16 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی شمال استان نهال و بذرکاری انجام دهند.
وی تصریح کرد: معین های اقتصادی در بخش های گیاه پزشکی و اطفا حریق در عرصه های منابع طبیعی نیز تعهداتی را پذیرفته اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از اجرای اقدامات آبخیزداری، نهال کاری، بذرکاری و غیره به عنوان اقدامات اداره کل منابع طبیعی در استان کرمان نام برد و گفت: انتظار می رود در پنج سال آینده امنیتی در خصوص ریزگردها در شرق استان حاکم شود.
وی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی است که در زمینه حفظ محیط زیست در رتبه های میانی دنیا قرار دارد تصریح کرد: اجرای قانون کاداستر تثبیت مالکیت اراضی ملی، سبب کاهش مشکلات در بخش مالکیت اراضی شده است.
رجبی زاده ادامه داد: تاکنون از 13.2 میلیون هکتار اراضی ملی استان کرمان برای 6 میلیون و 300 هزار هکتار سند تک برگ صادر شده و کرمان در این بخش رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از پاسخگویی این اداره کل به 21 هزار استعلام انجام شده در مورد اراضی اشاره کرد و گفت: اجرای طرح کاداستر شهرستان انار در 21 اسفندماه سال جاری به اتمام خواهد رسید که اتفاق فرخنده ای است.
وی تصریح کرد: به منظور اجرای طرح کاداستر طی سه سال گذشته حدود 40میلیاردریال اعتبار به منابع طبیعی اختصاص یافت که از این مقدار 60 میلیون ریال جذب شده است.
رجبی زاده تصریح کرد: مدیریت 360 میلیون متر مکعب از حجم سیلاب ها طی سال جاری در استان کرمان انجام شده و این روند در سال آینده ادامه خواهد یافت.
وی با بیان اینکه کرمان، استانی بیابانی است ادامه داد: مساحت شهرستان ‌های شرق استان کرمان 2 میلیون و 100 هزار هکتار است که یک میلیون و 350 هزار هکتار آن بیابان است و از این مقدار 970 هزار هکتار تحت فرسایش بادی قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: مساحت کانون ‌های حساس به فرسایش بادی استان کرمان 430 هزار هکتار است و 60 درصد کانون ‌های بحرانی این استان در چهار شهرستان شرقی کرمان قرار دارد.
وی گفت: 84 هزار هکتار عملیات مختلف برای کاهش فرسایش بادی در استان کرمان انجام شده که در این زمینه فقط 48 هزار هکتار جنگل کاری انجام شده است.
وی اعتبار مورد نیاز برای مالچ پاشی را پنج هزار هکتار ظرف پنج سال حدود 582 میلیارد تومان اعتبار دانست که تاکنون یک هزار و 500 هکتار با اعتباری حدود 40 میلیارد تومان از شهرستان ‌های شرقی استان مالچ پاشی شده و تا پایان سال به 2 هزار و 500 هکتار خواهد رسید.
رجبی زاده تصریح کرد: عملیات جنگل کاری 200 هکتار کمربندی کرمان - باغین به عنوان تونل باد در 15 اسفندماه سال جاری با همکاری طلاب و روحانیون انجام خواهیم داد.
استان کرمان به علت شرایط اقلیمی خاص از مناطق کویری ،کوهستانی و مرتعی زیادی برخوردار است که به علت خشکسالی های چندین ساله ، پوشش گیاهی این مناطق در معرض نابودی قرار گرفته است و اقدام معین های اقتصادی ضمن ایجاد اشتغال حرکتی در جهت صیانت از این پوشش گیاهی و مرتعی قلمداد می شود.
'منابع طبییعی با مردم و برای مردم' شعار امسال منابع طبیعی اعلام شده است.
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.