به گزارش ایرنا اکبر قنبرپور روز چهارشنبه در فستیوال نوآوری های حوزه سلامت در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: از سال 1389 با تعامل دستگاه های مربوطه، بازار تخصصی، قانونی و قابل اعتمادی ایجاد شد و از خردادماه سال 93 بازار فنآوری و بورس ایده ها بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه بازار فنآوری و بورس ایده ها یک بازار تخصصی، قانونی و قابل اعتماد برای 2طرف سرمایه گذار و مخترع است اظهار کرد: مزایای این بازار از جمله فروش قطعی، واگذاری موقت به خریدار، مجوز بهره برداری به مدت معین و مجوز برای تعدادی مشخصی از تولیدات است.
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران با اشاره به اینکه این بازار اختراعات را ارزیابی فنی می کند گفت: ارزش گذاری، قیمت گذاری و رسیدن به رقم مورد توافق و بازاریابی آن از کارایی بازار دارایی فکری است و در نهایت محصولات بر روی تابلوی این بازار قرار می گیرند و پنج هزار و 250 مورد اختراع و آی پی در این بازار موجود است.
قنبرپور افزود: طبق سیاست دولت، مخترعان و نوآوران کشور به سمت تولید کننده، سرمایه گذار و شرکت ها هدایت می شوند و مخترعان برای فعالیت تجاری باید تیمی را تشکیل داده و محصول خود را به عرصه ظهور گذاشته و به جامعه ارائه کنند.
وی با اشاره به قانون تجارت شرکت های دانش بنیان ادامه داد: این شرکت ها باید تفکر هدایت مخترعان و نوآوران به سمت تولید کننده و سرمایه گذار را افزایش دهند.
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: طبق قانون حمایت از شرکت دانش بنیان باید این شرکت را ثبت داده و از مزیت های قانون استفاده کرد و همچنین فرهنگ حاکم بر جامعه نیز مخترع را به سمت تولید کننده سوق دهد.
قنبرپور با اشاره به راههای پیش روی مخترع برای توسعه نوآوری افزود: مخترعان و نوآوران باید خودشان کسب و کار را آغاز کنند و برای کسب تسهیلات به سمت منابع مالی بروند.
وی بیان کرد: مسیر برای توسعه و حمایت از اختراع این است که مخترع باید سرمایه گذار را جذب و قرارداد مشارکت منعقد کند و از منافع آن بهرمند شود و مسیر دیگر نیز باید مخترع، اختراع خود را به صنعت واگذار تا بازار بتواند اختراع را تجاری کند و ضمن انعقاد قرارداد، مخترع نیز منفعت ببرد اما این 2 مسیر در کشور هموار نیست لذا باید به آن پرداخته شود.
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: زبان مشترک بین صاحب صنعت و مخترع با آگاهی ناکافی صنعت از اهمیت اختراع و بی اعتمادی به مخترعان و نوآوران ایجاد نمی شود و همچنین افشای اطلاعات، ترس و روحیه تیمی موجب اعتماد نکردن مخترع به صنعت می شود.
وی افزود: فستیوال های عرضه نوآوری متفاوتی در کشور برگزار شده است و برای برپایی فستیوال ها ابتدا فراخوان به مخترعان داده می شود.
قنبرپور عنوان کرد: در سیزدهمین فستیوال نوآوری در کرمان 140 رویداد در حوزه سلامت اعلام آمادگی شده و هشت اختراع انتخاب و عرضه می شود.
وی ادامه داد: در این فستیوال ها با تعامل بین سرمایه گذار و مخترعان، عرضه و تقاضا به هم متصل می شوند و امروز این جلسه مذاکره بین نوآوران و سرمایه گذاران برگزار می شود.
وی گفت: برپایی نخستین فستیوال نوآوران از سال 93 آغاز شده و از دیماه 94 نیز این فستیوال بصورت رسمی فعالیت می کند و امروز آخرین فستیوال در سال 96 به میزبانی کرمان برگزار شده است.
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران افزود: نتایج برپایی این فستیوال ها تا به امروز 29 معامله بین مخترع و سرمایه گذار در 10 رویداد انجام گرفته است و میانگین ارزش معامله های این فستیوال به ارزش 900 میلیون تومان است و همچنین از ابتدا تاکنون 257 میلیارد ریال معاملات انجام شده است که رقم قابل قبولی است لذا باید در سالهای آینده افزایش یابد.
وی اظهار کرد: برپایی فستیوال نوآوران دستاورد خوبی برای دولت است و مهمانان خارجی از وجود چنین بازاری ابراز تعجب می کنند زیرا بازار خوبی در کشور ایجاد شده است که در بسیاری از کشورها وجود ندارد.
قنبرپور گفت: برپای فستیوال نوآوران با همکاری مخترعان و سرمایه گذاران در کشور اجرایی می شود و شخص واسط نوآوری ارتباط بین طرف ها را تنظیم می کند که منجر به انعقاد قرارداد می شود.
وی افزود: باید زبان مشترک بین سرمایه گذار و مخترعان باید تقویت شود که وظیفه مرکز فن بازار ملی ایران است.
11 فستیوال عرضه نوآوری در تهران، یک فستیوال در کرمانشاه و سیزدهمین فستیوال نیز در کرمان برگزار شده است.
140 رویداد به دبیرخانه سیزهمین فستیوال نوآوری ارسال شده و بوسیله داوری هشت مورد جهت ارائه انتخاب شده است.
در این فستیوال 50 نماینده از 120 شرکت حضور داشتند و اقدامات اجرایی این فستیوال از سال گذشته آغاز شده است.
3029/7420
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.