اقتصاد در لغت به معنای اعتدال در هزینه هاست، اما همین اقتصاد از پنج سال قبل برای اهالی استان کرمان معنای متفاوتی پیدا کرده چرا که استاندار کرمان، خود اهل اقتصاد است و از نوع فعالیت و اقدامات وی مشخص است که افزایش دانش اقتصادی مردم کریمان به عنوان زیربنای توسعه این دیار در اولویت برنامه های مرد شماره یک دولت در کرمان قرار گرفته است.
از آنجا که شکوفایی اقتصادی یک منطقه در گرو میزان دانش اقتصادی مردمان آن است می طلبد با یک بررسی واقعی و منصفانه، ببینیم تیم اجرایی دولت تدبیر و امید در کرمان برای بهبود دانش اقتصادی مردم این استان چه کرده است.
*مثلث توسعه اقتصادی، هدفش چه بود؟ آیا غیر از این است که قرار بر این شد با اجرای این طرح، مسئولان، ائمه جمعه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای توسعه و پیشرفت اقتصادی استان کرمان، متحد شده و با همدلی و همزبانی موجبات تقویت روحیه نشاط و امید را در جامعه فراهم کنند؟! حقیقتا از بعد از انقلاب اسلامی تاکنون کدام دولت را سراغ دارید که برای بهبود معیشت مردم چنین ایده ای را اجرایی کرده باشد.
خداوند رحمت کند یار دیرین امام و رهبری، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را که وقتی با خبر شد طرحی به نام مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان عملیاتی شده در پیامی از این حرکت مدبرانه ابراز خرسندی کرد و گفت: تشکیل ستاد مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان، یکی از امیدوارکننده ترین خبرها در روزگاری است که اشتغال معضل امروز و آینده ایرانی ها در همه سطوح مدیریتی است.
و اینگونه شد که امروز 56 امام جمعه، دولتمردان استان کرمان را برای تحقق اهداف و آرمان های اقتصاد مقاومتی یاری می کنند، اهدافی که توسط مقام معظم رهبری برای دولتمردان تدبیر و امید سیاحه شده است.
استاندار کرمان نیز با تاسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و دکتر حسن روحانی ر یاست جمهوری نسخه اقتصاد مقاومتی این استان پهناور را با دقت و حساسیت بالایی پیچیده که در این مدت توفیقات بسیار خوبی برای کرمان رقم خورد و متاسفانه با تمام تاکیداتی که این نماینده ارشد دولت بر دوری مسئولان از سر و صدا ها و بازی های سیاسی داشت، اما برخی از فعالان سیاسی در استان با این رویه موافق نبودند و همین مخالفت ها باعث شد که دولت در برخی حوزه ها به سختی پیش برود اما با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راه تیم مدیریتی دولت بود، کرمان همچنان در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشرو است.
رمز موفقیت تیم مدیریتی استان کرمان در اقتصاد مقاومتی، مشارکت حداکثری مردم در فعالیت های اقتصادی است که در این مسیر بارها از مردم خواسته شد در توسعه مناطق خود مشارکت داشته باشند و امروز می بینیم که این حرکت به نتیجه رسیده است چرا که آوای دلنشین پیشرفت، از تمام نقاط استان به گوش می رسد و طرح استفاده از ظرفیت معین های اقتصاد مقاومتی، برگ برنده دولت در افزایش دانش اقتصادی مردم استان شد.
طرح ایجاد و راه اندازی صندوق های خرد محلی و روستایی نیز ابتکاری خارق العاده در راستای توانمندسازی اهالی محلات و روستاها است که در این طرح به مردم آموزش داده می شود با جمع آوری پول های اندک خود در یک صندوق می توان چندین شغل کوچک و متوسط در روستا و محله خود ایجاد کرد.
فقط در یکی از شهرهای جنوبی استان تعداد 137 صندوق خرد روستایی راه اندازی و بیش از سه میلیارد تومان پول در این صندوق ها جمع آوری شده است و اینکه با این مقدار پول چه کارهایی می توان در آن روستاها انجام داد را به شما می سپاریم...
امروز طرح های زیادی در سطح استان کرمان در حال اجرا است و هدف همه این طرح ها تقویت معیشت مردم با بهره گیری از دانش اقتصادی آنهاست، دانشی که قرار است کیفیت زندگی را در شهرها و روستاهای این دیار کهن، بالا برده و از مهاجرت مردمان آن مناطق جلوگیری کند.
پر واضح است که با چنین طرح هایی، انگیزه برای ایجاد مشاغل تولیدی دوچندان شده و نسل جوان امروز در کرمان، فعالیت اقتصادی را به پشت میز نشینی و کارمندی ترجیح می دهد.
ناگفته نماند که دولت نیز متعهد شده از تمام فعالیت های اقتصادی که به ایجاد تولید و اشتغال منجر می شود حمایت کرده و موانع پیش روی سرمایه گذارها را بردارد.
هم اینک در نقاط مختلف کرمان، جوانانی را می بینیم که به دنبال ایجاد و راه اندازی بنگاه های اقتصادی هستند که انتظار می رود مدیران دستگاه های اجرایی و بانک های استان، شرایط حساس کشور از لحاظ اقتصادی و لزوم ایجاد تولید و اشتغال را در حوزه کاری خود بر هر برنامه دیگری ارجح دانسته و مسیر صدور مجوزهای مربوطه و تسهیلات بانکی را برای آینده سازان دیار کریمان، هموار کنند.
باشد که آیندگان، از درایت و لحظه شناسی این مدیران به نیکی یاد کنند...
و نکته آخر اینکه اخیرا هر چند روز یکبار با خبر می شویم که تعدادی از مسئولان و حتی سرمایه گذاران استان های دیگر کشور برای بازدید از طرح های اقتصاد مقاومتی کرمان به این استان سفر می کنند به امید آنکه بتوانند از تجربه های اقتصادی دیار کریمان برای توسعه استان های خود بهره مند شوند و این خود دلیل محکمی بر این مدعاست که استان کرمان به یک دانشگاه اقتصادی بزرگ در سطح کشور مبدل شده است.
به امید روزی که در ایران عزیز، هیچ مردی به واسطه مشکلات مالی، شرمنده همسر و فرزندانش نشود...
*رئیس ایرنا در جیرفت
انتشار : بهنام احمدی *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.