ویژگی های منحصر به فرد انقلاب 57 کشورمان که سوای سه مولفه شعار محوری یاد شده با اهداف متعالی و موضوع صدور آن به دیگر نقاط جهان توام گردیده در حقیقت به لحاظ ماهیتی و هویتی این انقلاب را با دیگر انقلاب های رخ داده در گیتی نیز متمایز کرده است.
اینک که در 22 بهمن امسال وارد چهلمین سال عمر انقلاب اسلامی می شویم گرچه شواهد امر حکایت از موفقیت در یکی از اهداف بنیانی انقلاب یعنی صدور انقلاب به دیگر نقاط دنیا دارد ولی باید به جرات اعتراف کرد که در داخل با نسل چهارمی از انقلاب مواجهیم که به علت آنچه به لحاظ سنی و زمانی نه در کوران پیروزی انقلاب بوده و نه دفاع مقدس را درک کرده اند، با مفاهیم و ارزشهای انقلاب اگر نگوییم بیگانه اند، می توان گفت مختصر معلوماتی دارند که در مقابل هر گونه تهدید و آسیب فرهنگی پیرامونی بسیار آسیب زا و ضربه پذیرند.
معطوف شدن نگاه پیشینیان و در حقیقت لیدرهای انقلاب به مرزهای پیرامونی و غفلت از بیان مفاهیم و انتقال ارزشهای انقلاب به نسل چهارم انقلاب کار را به جایی رسانده که در شبکه های اجتماعی کوچکترین فراخوانی این نسل را که باید آینده این مرز و بوم را بسازند، به شدت تحریک می کند.
امروز بروز و ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب گردیده که مردم به عنوان مخاطبان رسانه ها از طریق شبکه های ارتباطی و رسانه هایی که دسترسی دارند کم و بیش در جریان جزییات اخبار و رویدادها قرار گیرند.
در شرایط موجود هر اندازه که در انعکاس اخبار و وقایع کوتاهی شود، رسانه های خارجی با تحریف ماجرا می توانند به ایجاد فاصله بیشتر با مخاطب و رسانه ها دامن بزنند.
ناآرامی های سال 88 و به دنبال آن رخ نمایان کردن این ناآرامی ها در یکی دو ماهه اخیر، مصداق عینی و بارز این کاهلی و سستی صورت گرفته از غفلت به داخل در روند این انتقال مفاهیم را از ناحیه دلسوزان و در واقع پیشتازان انقلاب به خوبی آشکار کرد.
متولیان امر در دهه های گذشته سالروز پیروزی انقلاب فقط به تکثیر تراکت ها و دست نوشته های تبلیغی مرگ بر این و آن اکتفا کرده و از اصل موضوع که در حقیقت تولید محتوا در خصوص اهداف متعالی انقلاب اسلامی برای رسانه ها و کاربران فضای مجازی در راستای آگاهی رسانی واقعی به نسل کنونی می باشد نیز غفلتی تاریخی که جبران آن در کوتاه مدت نیز آسان هم نیست، ورزیده اند.
گرچه نباید صحبت از اهداف و تبیین ارزشها و دستاوردهای انقلاب 39 ساله اسلامی را به شرایط و زمان خاصی منحصر کرد ولی باز دهه فجر که از 12بهمن ماه تا 22بهمن را در بر می گیرد در حقیقت یک مجال مناسبی است که در کنار راهپیمایی و برنامه های جشن پیروزی انقلاب باید با کاستن از کمیت ها و در حقیقت رسیدن به برنامه های کیفی در جهت انتقال ارزشها و دستاوردها و بیان هزینه های مصروف شده برای انقلاب در راستای روشنگری به نسل کنونی از طریق ابزار موثر و اثرگذار رسانه ها اقدام کرد.
در سایه این اقدامات ویژه، قطعا نسل دهه چهارمی انقلاب بیشتر خواهند دانست که برای شکل گیری این انقلاب چه خونهای پاکی فدا شده و از قبل این میزان خونهای تقدیم نهال انقلاب شده تاکنون چه دستاوردهای گرانبهایی نصیب جامعه و مردم این سامان گردیده است.
مردم قطعا به طور خودجوش در آیین های جشن دهه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی شرکت گسترده خواهند داشت و البته که فعالیت متولیان برگزاری برنامه های این دهه بر شور و نشاط مردمی خواهد افزود، ولی نکته مهم این هست که ما متولیان امر می توانیم به فرض بجای یکصد تراکت و پلاکارد در این مناسبت مهم به 20مورد آن که پیام رسان هم هست نیز بسنده کنیم و هزینه مابقی را در جهت اطلاع رسانی مطلوبتر به منظور تبیین و انتقال اهداف و مفاهیم انقلاب به نسل چهارمی انقلاب در اختیار ابزار این انتقال یعنی رسانه گذاشت چرا که مردم همواره مسائل جامعه را از دریچه رسانه ها می نگرند.
البته این هم بدین معنا نیست که دست اندرکاران ابرازهای اطلاع رسانی از مطبوعات گرفته تا خبرگزاری ها در جهت تهییج و تشویق هر چه بیشتر مردم برای شرکت در سالروز جشن پیروزی انقلاب منتظر دستور می مانند بلکه آنان نیز به طور خودجوش هم با بضاعت موجودشان در این جشن فراگیر از هیچگونه کمکی دریغ نخواهند ورزید .
در خاتمه باید گفت آنچه در برهه کنونی که انقلاب وارد دهه چهارم پیروزی خود می شود ، ضرورت می یابد موضوع بازخوانی و تبیین اهداف و ارزشها و در حقیقت دستاوردهای انقلاب اسلامی است که برای نسل کنونی و نسل های آینده حرکتی ارزشمند و ماندگار در راستای استمرار باصلابت انقلاب و نظام اسلامی در عرصه گیتی می باشد که دلسوزان نباید از این مهم غافل شوند .
قطعا رسانه ها به عنوان مهمترین ابزار می توانند در انتقال و ارزشها و مفاهیم انقلاب و سپردن آن به آیندگان موثر و مفید واقع شوند که برای تحقق این امر مسئولان جامعه باید به دور از هر گونه اغراق و شعارگویی به رسانه ها اعتماد راسخ داشته باشند و در بیان حقایق انقلاب و جامعه نسبت به آنان نکته ای را بی پاسخ نگذارند.
*رئیس مرکز کرمان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.