مسعود رشیدی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدل مردمی کردن اقتصاد در استان کرمان خوب آغاز شده، خوب ادامه یافته و خوب باید ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی است که در شرایط مختلف تاب، توان و تحمل شرایط نوسانی مختلف را داشته باشد و به عبارتی درجه تاب آوری آن بالا باشد.
وی تصریح کرد: اولین راه برای تحقق اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن آن است که بر پایه اعتماد به مردم و ایجاد زمینه مشارکت هر چه بیشتر مردم در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های منطقه ای دست یافتنی خواهد بود و این امر هم اکنون به ابتکار استاندار کرمان در این استان انجام شده است.
وی بیان کرد: استان کرمان با توجه به تجربه فعالیت خود در بخش خصوصی، وارد عرصه و کارزار سخت و طاقت فرسای مردمی کردن اقتصاد مقاومتی شدند و با توجه به اینکه یک فرد تلاشگر، مصمم و پرتوان باید این کار را پیگیری می کرد، استاندار کرمان به خوبی از عهده انجام آن برآمد.
رشیدی نژاد با بیان اینکه تحقق اقتصاد مردمی در شرایط تحریم کار ساده ای نیست، عنوان کرد: با تفکر توسعه محور استاندار کرمان، ظرفیت های استانی واحدهای اقتصادی، بخش های خصوصی و غیر دولتی و مردم برای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی وارد صحنه شدند و این کار از نقطه ای آغاز شد که جزء مناطق محروم این استان به شمار می رفت.
وی تصریح کرد: الگوی اقتصاد مقاومتی قلعه گنج نشان داد اگر به مردم اعتماد کرده و آنها را به صحنه مشارکت آوریم، مردم نیز اعتماد متقابل خواهند داشت و موفق خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه هر طرح اقتصادی برای رسیدن به موفقیت نیازمند منابع مالی است گفت: روش خاصی برای تامین منابع مالی این حوزه نداشته ایم اما با ابتکار استاندا کرمان معین های اقتصادی در این حوزه فعال شدند و مناطق هشتگانه اقتصادی ایجاد شد.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به جدیت استاندار کرمان در این حوزه اشاره و بیان کرد: معین های اقتصادی وظیفه دارند که منابع سرمایه گذاری را جلب کرده و این منابع را به خوبی هزینه کنند و استاندار کرمان در این زمینه نیز با جدیت خود ورود خوبی داشته اند.
وی گفت: برای پایداری روش های استان کرمان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی باید این موارد در قالب تئوری تدوین و به عنوان الگو معرفی شود تا پس از بومی کردن آن، در مناطق مختلف اجرا شود.
وی تصریح کرد: مدل استان کرمان در تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل پیش رفته اما اندیشمندان برای مستندسازی آن عقب افتاده اند و باید در این زمینه کار بیشتری صورت گرفته و مبانی علمی آن تبیین شود که در این صورت شاهد شکوفایی بیشتر آن خواهیم بود.
رشیدی نژاد با بیان اینکه اقدامات استاندار کرمان در مردمی کردن اقتصاد مقاومتی پتانسیل و توانمندی جریان شدن را دارد گفت: اقدامات استاندار کرمان در مردمی کردن اقتصاد مقاومتی و تعیین معین های اقتصادی می تواند الگوی کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه باشد.
وی افزود: اقدامات استاندار کرمان در مردمی کردن اقتصاد مقاومتی و استفاده از معین های اقتصادی پروژه ای نیست که آن را اجرا کرده و سپس رها کنیم بلکه این حرکت و تلاش باید به صورت مستمر ادامه یابد و یک جریان مداوم باشد تا ماشین اقتصاد در دست مردم قرار گیرد و دولت ها نقش نظارتی و ارشادی داشته باشند.
وی تصریح کرد: معین های اقتصادی نیز باید از نظر تفکر سیستمی یکپارچه سازی شوند تا توسعه نامتوازن رخ ندهد و تمامی استان باید در این زمینه به صورت یکپارچه دیده شوند و اتاق بارزگانی می تواند این تفکر و هدایت سیستمی را عهده دار شود.
وی گفت: چشم انداز بسیار روشن رخ داده در استان کرمان همانگونه که در حال حاضر در سنجش های مختلفی مورد توجه دولت قرار گرفته، می تواند در مسیر توسعه و محرومیت زدایی یک الگو باشد.
استان کرمان و شهرستان قلعه گنج به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی شناخته شده است.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.