به گزارش ایرنا، حمید ذکاء اسدی روز دوشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان افزود: وضعیت نامناسب کشتارگاه های استان طی چند سال اخیر موجب شد که پیگیری های جدی در این زمینه انجام شود.
وی ادامه داد: بدترین وضعیت کشتارگاه ها را در شهرستان بم داشته ایم که با پیگیری های بازرسی استانداری و کارهای موثر شهرداری ها، کشتارگاه این شهرستان به بهترین کشتارگاه جنوبشرق تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت کشتارگاه ها در کرمان بسیار مناسب است، تصریح کرد: وضعیت کشتارگاه رفسنجان نیز نامناسب بوده که اکنون وضعیت خوب شده است.
وی خاطرنشان کرد: کشتارگاه هادر شمال، مرکز، غرب و شرق استان کرمان ازوضعیت منناسبی برخوردار هستند.
ذکاء اسدی گفت: در جنوب استان و شهرستان های جنوبی به دلیل ضعف شهرداری ها و نبود همکاری و هماهنگی شهرداری ها در زمینه ساماندهی کشتارگاه ها عقب هستیم و باید پیگیری های لازم انجام گیرد تا حداکثر ظرف سه ماه آینده به وضعیت مناسبی در این کشتارگاه ها دست یابیم.
**لزوم تشکیل ستاد آنفولانزا در استان کرمان
مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان در این نشست بر تشکیل ستاد آنفولانزای استان کرمان تاکید کرد و گفت: امیدواریم به گونه ای اقدام کنیم که به مانند سال گذشته مشکلی در زمینه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان نداشته باشیم.
حسین رشیدی افزود: آنفولانزی فوق حاد پرندگان از دوسال قبل در کشور شایع شده که در پاییز و زمستان افزایش می یابد و مشکلات جدی را ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای پائیز آمار درگیری مرغ های تخم گذار، طیور بومی و مرغ های گوشتی به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور رشد داشته است و با توجه به اینکه بخش عمده ای از سلامت غذایی مردم به صنعت طیور وابسته است، شیوع این بیماری مشکلات جدی ایجاد می کند.
وی با اشاره به اینکه زنجیره کامل صنعت طیور را در استان کرمان داریم، عنوان کرد: این زنجیره نیاز استان را به طور کامل تامین می کند وسرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام شده است.
وی یادآور شد: در سال گذشته دو کانون آنفولانزای پرندگان را در شمال وجنوب استان داشته ایم که با همکاری خوب انجام شده توسط دستگاه های مربوطه این کانون ها خاموش شدند.
رشیدی گفت: در سال جاری نیز نگران هستیم و روند بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور نشان می دهد شدت گسترش بیماری نسبت به سال گذشته بیشتر است و با این روند نیاز است که دستگاه های مختلف همکاری بیشتری داشته باشند و به عنوان نمونه، نیروی انتظامی باید کمک کند تا تردد مرغ زنده به استان کنترل شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر به صورت مرتب برنامه مراقبت از بیماری را در دست اجرا داریم و به طور مرتب از واحدهای بومی باید نمونه گیری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در استان کرمان آزمایشگاه مجهزی برای انجام آزمایشات تخصصی مولکولی را داریم و در حال حاضر نیز پایش به صورت مستمر انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتبارات مربوط به کنترل بیماری های دامی کم است و برای آنکه کار پایش را با قدرت بیشتری دنبال کنیم نیاز به تخصیص اعتبارات است.
رشیدی همچنین گفت: در راستای بهبود وضعیت کشتارگاه های استان اقدامات خوبی انجام شده و فقط در شمال استان فقط در شهرستان بردسیر یک مشکل داریم که شهرداری اقدامی برای رفع آن انجام نداده است و انتظار داریم که در این شهرستان ، بازساری کشتارگاه و راه اندازی پیش سردکن انجام شود.
وی تصریح کرد: روند بسیار خوبی در شمال استان کرمان برای ساماندهی کشتارگاه ها وجود دارد .
**اقدامات انجام گرفته پیرامون کشتارگاههای جنوب کافی نیست
مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان نیز با اشاره به اینکه در جنوب استان سه کشتارگاه در شهرستا ههای جیرفت، کهنوج و عنبرآباد فعالیت دارد، تصریح کرد: برای حل مشکلات بهداشتی کشتارگاه ها کارهای خوبی انجام شده اما کافی نیست.
علی احمدی خاطرنشان کرد: هشت درصد پرسنل دامپزشکی جنوب استان مستقر شده اند تا سلامت محصولات دامی تضمین شود.
وی بر همکاری و پیگیری شهرداری ها برای نظارت بر کشتارگاه ها در جنوب استان کرمان تاکید کرد و گفت: 2 میلیون 200 هزار راس دام در جنوب استان کرمان وجود دارد.
وی نبود اتاق های پیش سرد، فضای فیزیکی نامناسب، نداشتن حصار اطراف کشتارگاه،نبود سیستم حمل و نقل مناسب و مواردی از این دست را از مشکلات کشتارگاه های جنوب استان کرمان برشمرد.
کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان به ریاست استاندار کرمان در سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار : بهنام احمدی *
7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.