به گزارش روز دوشنبه ایرنا، چراغ پرفروغ انجمن خواجوی کرمانی که بیش از یک قرن حیات ادبی دارد طی یکصد سال گذشته به دست افراد مختلف از جمله محمد دانشور و حمید مظهری متخلص به اشک کرمانی به ‌طور مستمر و بی‌ وقفه روشن شده و اکنون بعد از غم دردناک درگذشت حمید مظهری در سال 92 چراغی که هرگز خاموش نشده بود رو به افول رفت و کورسویش به تاریکی گرایید.
و اکنون شعرای کرمانی که دست پرورده بزرگانی چون حمید مظهری هستند برای روشن کردن دوباره چراغ انجمن شعر خواجوی کرمانی با همت و مساعدت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان، آستین همت را بالا زده اند و قرار است سه شنبه 25 مهر 1396 ساعت 18 تا 20 به یاد روزگار گذشته در انجمن خواجوی کرمانی واقع در مجتمع فرهنگی هنری انتظار کرمان دور هم جمع شوند و غزل دوباره زندگی را بسرایند.
بر اساس اسناد موجود در تاریخ ادبیات و تذکره‌ شعرای کرمان، قدمت انجمن شعر خواجوی کرمانی به بیش از یک قرن می‌ رسد.
شعرای کرمانی همواره انجمن خواجو را در کنار سایر انجمن های ادبی در اولویت قرار می دهند.
پایه و اساس جشنواره‌ شعر رضوی نیز از سال 74 و از انجمن شعر خواجوی کرمانی گذارده شد و اکنون به کنگره‌ شعر بین ‌المللی رضوی تبدیل شده است.
دیار شاعر و هنرپرور کرمان ادیبان و هنرمندان زیادی را در دامان خود پرورانیده که یکی از نمونه های برجسته آن مرحوم حمید مظهری متخلص به اشک کرمانی رئیس انجمن خواجوی کرمانی در گذشته نه چندان دور است.
حمید مظهری که پدر شعر معاصر استان کرمان لقب گرفته بود بیش از نیم قرن با مجاهدت های خود چراغ انجمن شعر و ادب خواجوی کرمانی را که ماوای زنان و مردان دوستدار شعر و ادب بود روشن نگه داشت.
کمر خمیده اشک کرمانی و عصایی که سالهای آخر حیاتش تن دردمندش را همراهی می کرد از خاطر اهالی شعر و ادب کرمان نخواهد رفت.
انجمن شعر خواجوی کرمانی شب های سه شنبه را هرگز از یاد نخواهد برد؛ شب هایی را که مرحوم حمید مظهری شعرا و ادب دوستان کرمانی را دور هم جمع می کرد، همه شعر می خوانند و او صبورانه گوش فرا می داد و گاهی نیز عیوب شعر شعرا را گوشزد می کرد.
مظهری یکی از سرمایه های شعر و ادب پارسی در این سرزمین و از پایه گذاران جشنواره شعر رضوی در کرمان بود که سوم مهر سال 92 دار فانی را وداع گفت و دیده اهالی شعر و ادب را در رثای خود به اشک نشاند.
حمید مظهری کرمانی متخلص به اشک در سال 1317 ه ش. متولد شد. وی از سال 1334 به سرودن شعر پرداخت و به عضویت انجمن ادبی خواجوی کرمانی درآمد.
وی در ششمین دوره جشنواره امام رضا (ع) به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی توسط وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.
وی سرانجام روز چهارشنبه سوم مهر 1392 پس از تحمل یک دوره بیماری، در سن 75 سالگی در منزلش درگذشت و صبح پنجشنبه پس از تشییع در بهارستان هنرمندان کرمان آرام گرفت.
از کتاب های آسمان هشتم مجموعه اشعار برگزیده، اولین، دومین، چهارمین، پنجمین مجموعه شعر جشنواره رضوی، جاده آفتاب گزیده غزلیات دکتر تقی زرکش، گزیده غزلیات خ‍واج‍وی ک‍رم‍ان‍ی و هفت یاد ه‍ف‍ت‍اد غ‍زل از ه‍ف‍ت ش‍اع‍ر ک‍رم‍ان می توان به عنوان آثار وی نام برد.
نام حمید مظهری در خاطرمان با این غزل از وی نقش بسته است:
'من امشب سکوت دلم را شکستم سکوت شبستان غم را شکستم
قسم خورده بودم که عاشق نباشم به عشقت شکوه قسم را شکستم
قلم تا نگوید حدیث جدایی خروش زبان قلم شکستم
علم کرده بودند رسواییت را زدم تیغ و دست علم را شکستم
تو در دیده من نشستی به حرمت و من هم حریم حرم را شکستم
ز 'اشکم' ببین بی نگاه تو امشب دلم را، دلم را، دلم را شکستم.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.