خانواده مرکب از پدر و مادر فرزند یا فرزندان به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی، محل زندگی و رشد افراد و شکل گیری باورها و هنجارهای اجتماعی است.
هرگاه خانواده یکی از ارکان اصلی خود یعنی پدر یا مادر را از دست بدهد، تقارن آن به هم ریخته و مسائل و مشکلات گوناگونی چون مسایل اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، رفتاری و اجتماعی را برای دیگر افراد به وجود می آورد.
در طول اعصار و قرون مختلف پدر به عنوان عنصر اصلی و محوری خانواده مسئولیت و تصمیم گیری نهایی در امور مختلف را بر عهده دارد و هر گاه پدر از خانواده دور بماند مادر با مسائل و مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد. بودن پدر و مادر در کنار هم موجب یکپارچگی خانواده را می شود.
زنانی که به دلایل مختلف همسرشان را از دست می دهند و یا از همسرانشان جدا می شوند یکباره با جهان دیگری روبرو می شوند. اکثریت قریب به اتفاق آسیب ها و مسایل اجتماعی مانند اعتیاد طلاق، کودکان خیابانی، کودک آزاری، فرار از خانه از کانون خانواده نشات می گیرد.
زنان سرپرست خانوار از جمله گروه های آسیب پذیری هستند که گاه عواملی چون طلاق، فوت، اعتیاد همسر، از کارافتادگی همسر و رها شدن توسط مردان موجب آسیب پذیری این طیف وسیع از جامعه می شود.

**مشکلات اجتماعی زنان سرپرست خانوار
از جمله مشکلات این زنان می توان به مشکل سرپناه، محدودیت های اجتماعی، محدویت های خانواده، ازدواج مجدد و مشکلات روحی و تنهایی اشاره کرد.
زنان سرپرست خانوار متحمل فشارهای زیادی در جامعه هستند و این فشارها بر کارکرد اجتماعی و اقتصادی آنها نیز تاثیر می گذارد بنابراین با افت کیفیت زندگی و رضایت از آنها مواجه می شوند.
زن سرپرست خانوار به کسی اطلاق می شود که مسئولیت اداره اقتصادی خانواده را به دوش دارد و تصمیم گیری های عمده و حیاتی بر عهده وی است.

**طبقه بندی زنان سرپرست خانوار
زنان بدسرپرست زنانی هستند که دارای همسران معتاد، زندانی، بیکار، از کار افتاده و یا همسران ناسازگار می باشند.
این زنان به نوعی از حمایت خانواده برخوردار نبوده و حضانت فرزندان نیز به عهده آنها است که به علت بد سرپرستی نیازمند توجه ویژه دولت هستند.
زنان بی سرپرست نیز به زنانی اطلاق می شود که به علت فوت همسر، طلاق و رها شدگی مجرد زندگی می کنند لذا زنی که به دلایل مختلف همسرش را از دست داده یا از همسرش جدا می شود به یکباره با جهانی روبرو می شود که با مشکلات زیادی همراه است.
زنان خود سرپرست نیز زنان دارای در آمد بوده که از این جمله زنان بازنشسته، شاغل و یا زنان بدون درآمد هستند.
عمده ترین مشکلات زنان سرپرست خانواده مشکلات اقتصادی، نگرش های منفی اجتماعی نسبت به زن سرپرست خانواده و نگرانی از آینده فرزندان است.
مشکلات مادی و اقتصادی مهمترین دغدغه فکری زنانی است که هزینه های کمرشکن زندگی را تامین نمایند.
زنان سرپرست خانوار در فرهنگ ما با مشکلات متعددی روبرو هستند. ازجمله مسائل و مشکلات عمده ای که این زنان با آن مواجه هستند نگرش های منفی جامعه نسبت به آنهاست. در جامعه ما عده ای فرصت طلب از خللی که در خانواده پدیدار شده است می خواهند به نفع خود استفاده نمایند و با ایجاد مزاحمت آسایش را از این خانواده ها سلب می کنند.
فقر و تنگدستی، نداشتن حامی و سرپرست، طرد اجتماعی، نداشتن حرفه و شغل، عدم دسترسی به فرصت های شغلی و تحصیلی همه و همه دست به دست هم داده و زنان سرپرست خانوار را به سمت انواع بیماری های روحی و روانی که برجسته ترین آن افسردگیست سوق می دهند.
با توجه به اطلاعات به دست آمده از تحقیقات، این فرصت برای مسئولان و کارشناسان ارگان ها و سازمان خدمات اجتماعی و رفاهی فراهم می شود تا با برنامه ریزی همه جانبه برای زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان در جهت شناسایی مشکلات آنها و رفع و یا جلوگیری آن اقدامات حمایتگرانه ارائه شود تا هرچه بیشتر و بهتر در جهت داشتن جامعه ای سالم، خودکفا، توانمند و عاری از خطرات آسیب های اجتماعی گام برداریم.
دریافتی: حامد سالاری ** انتشار : بهنام احمدی *
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.