به گزارش ایرنا، نادر ملایی روز پنج شنبه در جلسه مدیریت آب این شهرستان گفت: کشور به لحاظ خشکسالی ،کاهش نزولات جوی و همچنین کم آبی و خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها با خطری جدی مواجهه است، که افزایش بهره‌وری آب و کاهش مصرف آن باید در دستور کارمردم و مسئولان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: متاسفانه همانطور که با کاهش نزولات جوی دست به گریبان هستیم در استفاده از منابع آبی و مدیریت آنها نیز با مشکل مواجه ایم. اینکه مدام صحبت از صرفه جویی آب در مصارف روزانه داشته باشیم درست است اما باید بدانیم که هدررفت اصلی آب در حوزه کشاورزی و صنعت صورت می گیرد و هنوز مدیریت کارآمدی ایجاد نشده تا مانع از این هدررفت شود.
ملایی عنوان کرد: کمی بیش از یک درصد منابع آب در صنعت، حدود هفت درصد در مناطق مسکونی و 92 درصد در کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به این آمار می‌توان نتیجه گرفت که ساکنان شهرها و روستاها بخش اندکی از منابع آب شیرین را در ایران مصرف می‌کنند و بیشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی صورت می گیرد.
وی آموزش کشاورزان را در مصرف آب مهمترین عامل در مقابله با کم آبی بیان کرد و افزود: لازم است تا در این مورد مدیریت خوبی انجام گیرد و آموزش های لازم برای شهروندان و کشاورزان در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: هرچند که مقابله با کم آبی یک عزم ملی و منطقه ای را می طلبد ولی لازم است تا مسئولان در اجرای دقیق مصوبات اهتمام بیشتری را داشته باشند، چرا که مقابله با کم آبی بر همگان واجب است.
وی ادامه داد: کلاس و دوره های آموزشی در حوزه کشاورزی برای مقابله با بی آبی بایستی بیش از گذشته برگزار شود.
معاون سیاسیی و امنیتی فرمانداری جیرفت اضافه کرد: نصب کنتور هوشمند ، کنترل چاه های غیرمجاز، اجرای آبیاری نوین ،کشت جایگزین،برخورد با انشعابات غیرمجازو تجمیع چاه های غیرمجاز از مواردی می باشند که در بحث مصرف درست آب باید مدیریت بیشتری شوند.
وی با اشاره به اینکه پنج میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی رودخانه های این شهرستان در بودجه سال جاری مصوب شده است، افزود: امیدواریم با هزینه این اعتبارات رودخانه ها را به خوبی ساماندهی کنیم.
بخشدار مرکزی جیرفت هم در ادامه این جلسه افزود: دریافت حقابه هلیل رود یکی از مهمترین عواملی است که می تواند بسیاری از چاه های غیرمجاز در اطراف این رودخانه را ساماندهی کند.
علی محمدی اظهار کرد: مشکلی که در حقابه هلیل وجود دارد ناشی از پرداخت نکردن حقابه مردم می باشد.
شهرستان جیرفت دارای بزرگترین گلخانه طبیعی جهان است و سالانه 50 هزار تن محصولات کشاورزی به سایر نقاط کشور صادر می کند.
این شهرستان دارای اقلیم متنوع است و با وجود گرمسیر بودن، مناطق کوهستانی و سردسیر نیز دارد.
شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
انتشاردهنده: روح الله صائب
6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.