به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، محمود وفایی روز یکشنبه در حاشیه دیدار نمایندگان یونسکو و معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با استاندار کرمان افزود: بنابراین برنامه هایی که در رابطه با توسعه گردشگری در استان و در محدوده های مربوط به ثبت جهانی اتفاق می افتد باید بر پایه مطالعات، پژوهش های علمی و با رعایت الزامات حفظ و نگهداری و بهره برداری از این آثار باشد.
وی از استقبال گردشگران خارجی و داخلی نسبت به روستای دستکند و ثبت جهانی میمند خبر داد و گفت: در این راستا باید کارکردهای اقتصادی متناسب با این منظر تاریخی و ثبت جهانی تعریف شود.
وی با اشاره به مصوبات جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان، گام دوم مثلث توسعه اقتصادی منطقه شش (شهرستان های شهربابک، انار و رفسنجان) با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآور شد: مقرر شد مطالعات علمی با رعایت الزامات مربوط به ثبت جهانی منظر تاریخی و دستکند میمند صورت پذیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: بر این اساس هر اقدامی که در حوزه اقتصاد گردشگری در منطقه صورت می پذیرد، باید بر مبنای بررسی، مطالعات و پیشنهادات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.
وی با اشاره به پیگیری های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: در این راستا نمایندگان یونسکو به اتفاق تیم علمی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به منظور بررسی مطالعات اولیه روستای تاریخی و دستکند میمند به استان کرمان سفر کرده اند.
وفایی افزود: این هیات طی سه روز با حضور در منطقه شش اقتصادی (شهرستان های شهربابک، انار و رفسنجان) به بررسی های اولیه می پردازند که در این راستا تیمی از اساتید و دانشجویان مرتبط با رشته های معماری، میراثی و باستان شناسی به منظور آشنایی و همکاری در انجام مطالعات میدانی، این هیات را همراهی می کند.
وی بیان کرد: نمایندگان یونسکو در این سفر چارچوب های کل طرح را مشخص و مطالعات اولیه را انجام خواهند داد.
استان کرمان در حال حاضر پنج اثر ثبت جهانی دارد که سه اثر شامل روستای دستکند میمند، قنوات و کویر لوت در دولت تدبیر و امید و با پیگیری مسئولان استان و سازمان میراث فرهنگی به ثبت جهانی رسید.
این استان بیش از 7 هزار اثر تاریخی شناسایی شده و 700 اثر ثبت ملی دارد.
دریافت و انتشار: رسول محمدحسنی
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.