مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سطح زیر کشت باغ‌های پسته در این منطقه حدود ۵۶۰ هکتار بوده که از این سطح حدود ۲۰۰ هکتار بارور و ۳۶۰ هکتار نابارور است.
منصور شریف افزود: این باغ‌ها در منطقه اسفندقه شهرستان جیرفت کشت و پرورش یافته است.
وی اظهار داشت: با توجه به اظهارات تولیدکنندگان و کارشناسان کشاورزی، از لحاظ کیفیت پسته اسفندقه  نسبت به سایر مناطق کشور از رتبه بالاتری برخوردار است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: برداشت پسته  از اواسط شهریورماه در منطقه اسفندقه جیرفت آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد.
وی ارقام عمده پسته در جنوب کرمان را از لحاظ اقتصادی به ترتیب احمدآقایی، اکبری و کله قوچی عنوان کرد و افزود: رقم احمدآقایی از لحاظ تولید و مقاومت به سرما و همچنین سال‌آوری نسبت به سایر ارقام از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه محصول پسته به صورت تَر برداشت می شود برای جلوگیری از هر گونه آلودگی، محصول برداشت شده بلافاصله به ترمینال‌های ضبط پسته در شهرستان‌های کرمان و رفسنجان انتقال می‌یابد و پس از خشک شدن، بسته بندی به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود. 
 شریف گفت: با توجه به خشکسالی‌های چندین سال گذشته، یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی، اصلاح و تغییر الگوی توسعه باغ‌های پسته بوده که در مقایسه با سایر درختان از نیاز آبی بسیار کمتری برخوردار و به شوری نیز مقاوم است.

 از هر هکتار باغ پسته بارور بیش از یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم پسته خشک برداشت و به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.