به گزارش ایرنا، روابط عمومی یکی از پست های سازمانی است که باید ارتباط دو سویه بین سازمان خود و جامعه هدف را برقرار کند و در دنیای امروز نباید به روابط عمومی به دید گزارش نویس نگاه کرد بلکه روابط عمومی رسالت های مهم تری را در جامعه باید انجام دهد.
مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی و رسانه ای را می توان یکی از مهم ترین کارکردهای روابط عمومی عنوان کرد اما تاکنون دولت ها درک درستی از روابط عمومی نداشته و تنها درشرایط بحران به این حوزه مهم روی آورده و تا جایی که در کشور برای روابط عمومی ها متولی خاصی وجود ندارد و این نهاد مهم و تاثیر گذار طی سال های متمادی به حال خود رها شده و اینک زمان آن رسیده تا در این شرایط، دولت برای تثبیت موقعیت راهبردی روابط عمومی یکپارچه و هوشمند چاره ای بیاندیشد.
در همین راستا به مناسبت 27 اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی چندتن از مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن پرداختن به جایگاه و عملکرد روابط عمومی ها در استان کرمان انتظاراتی را هم از برنامه ریزان کشور در این خصوص داشته اند.
** روابط عمومی سازمان ها پل ارتباطی بین سازمان ها و مردم
مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جایگاه روابط عمومی ها در دنیای امروز گفت: با توجه به شرایط روز جامعه و استفاده فراوان از رسانه ها و تغییر در سبک زندگی نقش روابط عمومی ها نسبت به گذشته پررنگ تر شده و کار آن ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
عباس تقی زاده روابط عمومی ها را بازتاب دهنده فعالیت ها و عملکرد دستگاه های مختلف و پل ارتباطی بین سازمان ها و مردم دانست و افزود: امروز روابط عمومی ها ارتباط بین مردم و رسانه ها با مدیران تسهیل می کنند.
وی با اشاره به اینکه روز به روز اهمیت روابط عمومی ها در جامعه افزایش می یابد معتقد است که متناسب با این اهمیت جایگاه آن ها ارتقا پیدا نکرده است .
وی ادامه داد: بفرض مثال شاهد این بودیم در وزارت کشور روابط عمومی که در استانداری ها اداره کل بود در چارت استانداری ها یکی از معاونین دفتر استاندار تعریف شده و در واقع انتظار و خواسته ما این است که جایگاه روابط عمومی در استانداری به اداره ارتقا یابد تا در قالب چارت اداره کل امکان نیروی های تخصصی بهتر فراهم شود و وظایف و رسالت اصلی خود را به خوبی انجام دهد.
مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان افزود: در شرایط امروز کشور روابط عمومی ها باید دستاوردهای دولت را به مردم منعکس کنند و ارتباط خوبی با رسانه ها داشته باشند تا توطئه های دشمنان را خنثی شود اما متاسفانه جایگاه دستگاه روابط عمومی در ادارات به نحو شایسته ارتقا پیدا نکرده که بتواند این روشنگری را بهنگام داشته باشد.
وی رابطه بین مدیر یک سازمان و مدیر روابط عمومی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بهترین حالت این است که مدیر یک سازمان به این جایگاه اعتقاد داشته باشد و به وی به چشم یک مشاور نگاه کند و روابط عمومی را در تصمیم گیری ها مداخله دهد و در عین حال روابط عمومی هم یک فرد متخصص و آگاه باشد که بتواند نقش راهبردی و مشاوره ای را در سازمان ایفا کند.
**روابط عمومی یک دستگاه اجرایی حلقه واسطه بین سازمان و رسانه ها
این استاد دانشگاه تأکید کرد: روابط عمومی ها نباید صرفاً برای اطلاع رسانی و برگزارکننده مراسم ها باشد بلکه باید تخصصی تر عمل کنند و مدیران سازمان نیز نسبت به آن ها دیدگاه مشاوره ای داشته باشد تا این مهم به ارتقا جایگاه روابط عمومی ها کمک کند.
تقی زاده ، روابط عمومی یک دستگاه اجرایی را حلقه واسطه بین سازمان و رسانه ها عنوان و تصریح کرد: روابط عمومی ها وظیفه دارند؛ ارتباط بین خبرنگاران و روزنامه نگاران را با مدیران و سایر مسئولان در سازمان تسهیل کنند و در واقع یک تسهیل گر ارتباطی با رسانه ها باشند زیرا آن ها برای تهیه گزارش نیازمند این هستند که به سطوح مختلف دسترسی داشته باشند.
مشاور رسانه ای استاندار کرمان گفت: روابط عمومی ها به استقلال حرفه ای رسانه ها در تهیه گزارش ها احترام بگذارند و رسانه ها نیز باید شرایط روابط عمومی را درک کنند و در یک وضعیت تعاملی در کنار هم به جریان اطلاع رسانی سالم، بهنگام و جامع کمک کنند.
وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت اطلاع رسانی روابط عمومی های دستگاه های دولتی را در سطح بسیار خوبی نمی توان توصیف کرد افزود: نتایج یکی از پژوهش های انجام شده در حوزه روابط عمومی فرمانداری های استان نشان می دهد که در برخی از فرمانداری ها و ادارات روابط عمومی ها چند مسئولیتی و یا از تحصیلات تخصصی و تجهیزات در این حوزه برخوردار نیستند و در این شرایط نباید انتظار داشت که خروجی کار آن ها در حوزه روابط عمومی مطلوب باشد.
** نگاه اساسی در تصمیم گیری های کلان کشور به ارتقا جایگاه روابط عمومی ها
تقی زاده با اشاره به اینکه در سطح تصمیم گیری های کلان کشور باید یک نگاه اساسی و بنیادی به ارتقای جایگاه روابط عمومی ها شود گفت: جریان و فعالیت های اطلاع رسانی در بخش های دولتی چندان قوی نیست و لازمه آن نگاه جدی به این حوزه است.
وی تصریح کرد: باید از مرحله شعار دادن و حرف زدن در رابطه با روابط عمومی ها و مهم ارزیابی کردن در حد صدور پیام و برگزارکننده مراسم عبور کنیم و در عمل به این جایگاه اهمیت و هویت بخشیم .
**بسیاری از مدیران روابط عمومی ها را یک ابزار برای انتشار اخبار می دانند
مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان با طرح این سئوال از مدیران سازمان مبنی براینکه تا چه اندازه از مشاوره های مدیران روابط عمومی استفاده کرده اند ؟و یا تا چه اندازه به این امر اعتقاد دارند که روابط عمومی ها می توانند اطلاعاتی را از متن جامعه برای انجام پژوهش ها جمع آوری کنند؟ خواستار بازنگری در رویکرد سنتی مدیران به جایگاه حساس روابط عمومی ها شد.
تقی زاده با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مدیران ، روابط عمومی ها را فقط یک ابزار برای انتشار اخبار می دانند گفت: ما امروز با یک سردرگمی در روابط عمومی روبرو هستیم و یک اطلاع رسانی ناقص که صرفاً حول محور مدیران شکل می گیرد که این امر مخاطب را برای گرفتن اطلاعات دچار بی میلی می کند.
وی با تأکید براینکه روابط عمومی ها باید در جامعه نیازسنجی کرده و متناسب با نیاز مردم اطلاع رسانی کنند افزود: روابط عمومی ها باید اطلاعات مورد نیاز مردم را منتشر کنند تا مخاطبان در نبود اطلاعات صحیح دچار ابهام نشوند.
مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان یادآورشد: در برخی از دستگاه های اجرایی به اطلاعات کلی پرداخته می شود در حالی که مردم به اطلاعات ریز نیاز دارند.
تقی زاده با قدردانی از روابط عمومی ها دستگاه های اجرایی استان کرمان گفت: البته شرایط روابط عمومی ها در استان قابل درک است زیرا با کمبود تجهیزات در این حوزه مواجه هستند.
وی از روابط عمومی های استان کرمان برای ارتقای این جایگاه مهم خواست تا در دوره های آموزشی کارآمد و مستمر کنند و از سویی مدیران نیز به تخصص کار و علاقه مندی فردی که در روابط عمومی انتخاب برمی گزینند ، توجه کنند.
**در ساختار سازمانی ایران روابط عمومی جایگاه ضعیفی دارد
رئیس روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همه مدیران - برنامه ریزان و به طور کلی اغلب افراد مختلف جامعه وجود و حضور روابط عمومی را حداقل در گفتارشان قبول دارند اما اینکه چقدر وجود روابط عمومی و البته میزان نقش آفرینی آن ها را باور داشته باشند، موضوع دیگری می باشد که قابل سنجش است.
افسانه قاضی زاده با تاکید بر اینکه نقش و جایگاه روابط عمومی ها در جوامع امروز غیرقابل انکار است افزود: روابط عمومی نوعی مدیریت ارتباط است بنابراین باید برای این جایگاه ساختار و تشکیلاتی تعریف شود اما متاسفانه در ساختار سازمانی ایران روابط عمومی جایگاهی ندارد و اگر جایگاهی هم وجود داشته باشد ساختار بسیار ضعیف و بی رمقی دارد.
وی ادامه داد: وقتی ساختار و تشکیلاتی وجود نداشته باشد، خطرات زیادی جایگاه روابط عمومی و میزان تاثیرگذاری آن را محدود و تهدید می کند.
رئیس روابط عمومی بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: نبود یک ساختار تشکیلاتی در سازمان ها باعث شیوع آفتی است که ریشه روابط عمومی را می خشکاند.
قاضی زاده بیان داشت: وقتی که ساختار و تشکیلاتی برای روابط عمومی وجود نداشته باشد یا کمرنگ باشد سبب آفت هایی از جمله عدم وجود نیروی انسانی متخصص و تربیت شده با علم ارتباطات می شود زیرا سازمان ها علاقه ای برای به کارگیری این متخصصین ندارند و ترجیح می دهند از نیروهای موجود برای کار در این بخش استفاده کنند و کارکنان متخصص یا با تجربه در این زمینه نیز به دلیل نداشتن پست های سازمانی برای کارکردن در روابط عمومی بی انگیزه می شوند.
وی با بیان اینکه اغلب سازمان ها در طراحی دوره های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان؛ فعالان بخش روابط عمومی را نادیده می گیرند و به بهانه هزینه بری دوره هایی که مصوب هم نیستند؛ تمایلی برای افزایش دانش کارکنان این بخش ها ندارند.
** روابط عمومی دستگاه های اجرایی بودجه و اعتبارات جداگانه ای ندارند
رئیس روابط عمومی بهزیستی استان کرمان بیان داشت: در دستگاههای اجرایی تشکیلاتی برای روابط عمومی وجود نداشته و بودجه و اعتبارات جداگانه ای نیز برای این بخش پیش بینی نمی شود در نتیجه روابط عمومی در تولید محتوا و اجرای برنامه ها و طرح های اطلاع رسانی معطل می ماند.
به گفته قاضی زاده برای تثبیت جایگاه روابط عمومی در سازمان های دولتی ، با ایجاد تشکیلات در سازمان های بدون تشکیلات و بهینه سازی ساختاری های کوچک موجود در سازمان های دارای تشکیلات محدود ضروری است.
وی افزود: شوراها و انجمن های صنفی در موضوع روابط عمومی به صورت شهرستانی - استانی و جه بسا منطقه ای به طور مثال منطقه جنوب شرق توسعه و گسترش داده شود.
رئیس روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان خاطرنشان کرد: به همت فعالان حوزه روابط عمومی 27 اردیبهشت به نام روابط عمومی و ارتباطات نامگذاری شده این روز و هفته فرصت مناسبی است که نشست ها و گردهمایی هایی برای تثبیت جایگاه روابط عمومی ها برگزار شود اما خیلی کم رنگ به این موضوع پرداخته شده که امیدوارم در استان کرمان از این فرصت به شایستگی استفاده شود.
**روابط عمومی می تواند موجب آرامش در حوزه های مختلف شود
رئیس روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قصد دارند تا با ایجاد جنگ روانی آرامش مردم را بر هم زنند گفت: در این شرایط یکی از رسالت های اصلی روابط عمومی برقراری ارتباط صحیح با جامعه هدف و انتقال پیام خدمات انجام شده دولت به مردم و همچنین انعکاس انتظارات مردم از دستگاه های دولتی است.
رسول هوشیاراحمدی، کار در روابط عمومی سازمان های دولتی و خصوصی را یک کار حرفه ای دانست و افزود: مدیران و مسئولان روابط عمومی باید از افرادی انتخاب شوند که توانمند،فکور، پژوهشگر و دارای تحصیلات عالی در این زمینه باشند.
وی برخورد سلیقه ای مدیران با واحد روابط عمومی، مبهم بودن نقش روابط عمومی در بین برخی مدیران، اهمیت کم به رسالت اصلی روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی بین سازمان و جامعه هدف و گاها تأکید بر فعالیت روابط عمومی در تبلیغات، مستند سازی و اطلاع رسانی ناکارآمد را از مهم ترین آفت های روابط عمومی دانست و گفت: اگر دستگاه های دولتی نتوانند با جامعه هدفشان به خوبی ارتباط برقرار کنند؛ مطمئناً شبکه های بیگانه این کار را انجام خواهند داد.
هوشیاراحمدی تبیین فعالیت ها برای جامعه هدف به منظور انتقال صحیح پیام و منعکس کردن انتظارات مردم را در خدمت رسانی مهم دانست و افزود: اگر یک سازمان بداند که جامعه هدفش چه می خواهد؛ مطمئناً خوب عمل کرده در غیر این صورت اعتبارات و انرژی منابع انسانی اش به هدر رفته است.
** شیوه نامه و نظام نامه روابط عمومی ها در کرمان تدوین شود
رئیس روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اهمیت جایگاه روابط عمومی در سازمان های دولتی و خصوصی بیان داشت: شیوه نامه و نظام نامه متمرکز استانی شامل نقش ها و وظایف روابط عمومی به ترتیب اولویت به منظور ابهام زدایی از وظایف روابط عمومی تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: حضور مدیران به همراه مسؤلان روابط عمومی در نشست ها ،ارائه گزارش های مبنی بر رویکرد تحلیل محتوی از سمت مدیران روابط عمومی و انعکاس آنها به جامعه هدف به منظور شفاف سازی اقدامات، اهمیت دادن به روابط عمومی الکترونیک و فراهم آوردن امکانات روابط عمومی در زمینه تجهیزات و منابع انسانی، می تواند جایگاه روابط عمومی را بیش از پیش تقویت سازد.
**استفاده از ظرفیت نخبگان استان در راستای ارتقا روابط عمومی ها
هوشیاراحمدی با بیان اینکه در برخی از دستگاههای اجرایی به بخش های مختلف روابط عمومی توجه نشده است تصریح کرد: باید از ظرفیت نخبگان در راستای ارتقای جایگاه روابط عمومی استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه روابط عمومی موفق می تواند چالش های مخرب را از یک سازمان دور کند بیان داشت: روابط عمومی ها باید علاوه بر توانمندی های این حوزه، دارای فن بیان خوب، فکر و ایده باشند تا بتوانند پل ارتباطی خوبی بین سازمان و جامعه هدفش باشند.
اهمیت مقوله ارتباطات در جهان سبب شد تا به مناسبت تشکیل اتحادیه تلگرافی بین المللی ژنو در 1865 میلادی 17 ماه می برابر با 27 اردیبهشت، 'روز جهانی ارتباطات'نامگذاری شود.
در ایران نیز با توجه به نقش تاثیرگذار روابط عمومی و با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، این روز به نام 'روز ارتباطات و روابط عمومی' عنوان گرفت تا فرصتی مناسب برای شناساندن این مهم به جامعه و مسوولان باشد.
گزارش: فهیمه عسکرپور
9895/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.