به گزارش ایرنا در دین مبین اسلام و سیره ائمه اطهار(ع) تأکیدات فراوانی به مساله صلح و سازش بین مردم و جامعه شده است.
از دیرباز سران طوایف، معتمدان و ریش سفیدان نقش تاثیرگذاری در رفع و حل و فصل اختلافات جوامع داشتند و در این راستا پیامبر مکرم اسلام (ص) می فرمایند؛ نقش بزرگ و ریش سفید یک قوم مانند پیامبری در بین امت خود است.
این سنت پسندیده کماکان نیز در مناطقی مانند جنوب و شرق استان کرمان که هنوز آداب و رسوم قومی و محلی در جامعه حاکم و جاری است نقش بزرگان در حل مسائل و مشکلات خیلی موثر است.
همچنین طرح آموزش تربیت معلم مصلحین و حکمین قرآنی برای استفاده از ظرفیت های مردمی، معتمدان و ریش سفیدان در ایجاد صلح و سازش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کرمان برگزار شد.
استان کرمان به عنوان پایلوت اجرای این طرح در سطح کشور انتخاب شد و اولین نشست آن با حضور 120 از مصلحین و حکمین قرآنی از از شهرستان ‌های سیرجان، بافت، زرند، رفسنجان، ریگان، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، بم، قلعه‌گنج، منوجان، کرمان و شهر ماهان برگزار شد.
آموزش‌ های مؤثر در پیشگیری از وقوع اختلاف، حل اختلاف خانواده ‌ها، ارتقای سرمایه اجتماعی در خانواده ‌ها، استفاده از ظرفیت بزرگان فامیل و خویشاوندان در حل تعارضات خانوادگی، آموزش مهارت ‌های حل تعارض در خانواده‌ ها، ارتقای سطح آگاهی‌ های اجتماعی و فرهنگی مصلحین و آشنایی با مفاهیم تربیتی مورد نیاز خانواده‌ ها از اهداف این طرح است.
مدیرکل دادگستری استان کرمان در رابطه با این طرح گفت: ابتدا 100 نفر بر حسب نیاز توسط مسئولان قضایی انتخاب و با شرکت در یک دوره و کارگاه آموزشی مطالب لازم را در خصوص مهارت های صلح و سازش فرا می گیرند.
یدالله موحد روز پنجشنبه در این دوره آموزشی گفت: این افراد پس از پایان دوره در شهرستان خود 50 نفر را انتخاب می کنند و به افراد آموزش می دهند و به این ترتیب فرهنگ صلح و سازش ترویج پیدا می کند.
وی تصریح کرد: به این ترتیب افرادی با مهارت های لازم در سطح جامعه حضور دارند و در هر جایی دعوایی ایجاد شد این افراد به منظور حل و فصل اختلاف مداخله می کنند.
مدیرکل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه اجرای این طرح در اختلافات خانوادگی به ویژه در بین زوجین حائز اهمیت است گفت: قرآن کریم نیز برای این مهم تاکید دارد که هر گاه بین زن و شوهری اختلافی ایجاد شد افراد مورد اعتماد در بین بستگان مداخله کنند و با خیراندیشی و صلح اندیشی اختلاف را حل کنند.
موحد بیان داشت: بخش زیادی از مصلحینی که در این کارگاه آموزشی شرکت کردند در حل و فصل اختلافات و در انتقال آموزش های لازم در جامعه برای مهارت حل و فصل اختلافات موثر هستند.
وی با اشاره به اینکه انسان در جامعه ای می تواند رشد کند که آن جامعه اعضای سالمی داشته باشد و رابطه متقابلی بین جامعه و انسان سالم وجود دارد افزود: نقطه مقابل آن جامعه فاسد است که نمی تواند شرایط را برای رشد و تعالی افراد فراهم کند.
مدیرکل دادگستری استان کرمان یادآو رشد: هرکسی برای اصلاح جامعه قدم برمی دارد مصلح و هرکس که قدمی برای برهم زدن تعادل اجتماع نیز بردارد مفسد نامیده می شود و مفسد نقطه مخالف مصلح است.
موحد با اشاره به اینکه پیامبران الهی مصلحین راستین هستند بیان داشت: پیامبران برای اصلاح دنیا و آخرت مردم مبعوث شده اند، هدف از بعثت نیز اصلاح دنیا و آخرت است و در همه شئونات، حیات طیبه ای که از آن نام برده می شود؛ همان زندگی عاری از مفسده است.
وی با اشاره به اینکه سران طوایف و روحانیون برای صلح و سازش و حل و فصل اختلافات و دعاوی تلاش می کنند افزود: از این رو حل اختلافات بین قبایل و طوایف از بزرگ ترین گام ها در راستای ایجاد صلح و سازش در اجتماع محسوب می شوند.
رئیس طایفه فلاحی و وابستگان در جنوب استان کرمان در این رابطه با قدردانی از مسئولان اجرای این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: سران طوایف در جامعه سنتی خویش از روزگاران قدیم نقش آفرینی های زیادی داشتند.
غلامرضا فلاحی افزود: در زمان های قدیم سران طوایف به عنوان مرجع قضایی در راستای صلح و سازش به طایفه کمک می کردند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز به اجرای این قبیل طرح ها در راستای صلح و سازش تاکید دارند تصریح کرد: این طرح بسیار ارزشمندی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه است که امیدواریم بتوانیم وظایف خود را در این طرح به خوبی اجرا کنیم.
رئیس طایفه فلاحی و وابستگان در جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه آموزش گام اول این طرح است یادآورشد: افرادی که در این طرح انتخاب شدند از معتمدین محل و طایفه و دارای نفود کلام بیشتری برای رفع حل دعوای هستند.
رئیس یکی دیگر از سران طوایف قلعه گنج نیز در این رابطه گفت: این طرح به کاهش آسیب های اجتماعی در این شهرستان کمک می کند.
جهانگیری تصریح کرد: ما به عنوان سفیران این طرح در راستای تفهیم فرهنگ صلح و سازش در منطقه تلاش خواهیم کرد.
می طلبد همه مدیران و متولیان دستگاه ‎های دولتی و غیردولتی، بزرگان و ائمه جمعه، اساتید حوزه و دانشگاه و فرهنگیان در راستای نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش در بین مردم تلاش کنند.
گزارش: فهیمه عسکرپور
9895/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.