غلامرضا فرخی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مهم ترین رسالت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان پژوهش، نشر، ترویج و حمایت از هنر، صنایع دستی و هنر های سنتی است اظهار داشت: خوشبختانه این اداره کل در چند سال اخیر توانسته تاریخ، فرهنگ و هنر گرانبهای این مرز و بوم را از طریق پژوهش و انتشار تحقیقات علمی به طور شایسته معرفی کنند.
وی با اشاره به اینکه هدف از انتشار مجموعه آثار در حوزه های گوناگون صنایع دستی، پاسخگویی به نیاز علاقه مندان، هنرمندان، متخصصان است تصریح کرد: امیدواریم با چاپ و انتشار این مجموعه امکان دستیابی آسان تر علاقه مندان به هنر گلیم بافی و قالی بافی مناطق بردسیر و شهربابک فراهم آید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به تاریخ بافندگی مناطق بردسیر و شهربابک اشاره کرد و افزود: برای احیا، رونق و معرفی هنر بافندگی مناطق مذکور، نیاز به تحقیقات گسترده ای در خصوص طرح و نقش، تکنیک، ویژگی های هنری و فنی و سوابق تاریخی است.
فرخی با بیان اینکه به دنبال جزئیاتی در مورد تاریخچه، بافندگان، تنوع طرح، نقش و تکنیک بافت دست بافته های عشایری و روستایی هستیم، افزود: این تحقیق باید توسط محققان بومی انجام گیرد که خوشبختانه این مهم از یک دهه قبل توسط عقیل سیستانی دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه تهران به طور دقیق مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است.
وی بیان داشت: جلد دوم کتاب دایرة المعارف' دست بافته داری' عشایری و روستایی مناطق بردسیر و شهربابک با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان چاپ و منتشر شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه جلد اول کتاب دست بافته داری عشایری و روستایی مربوط به دست بافته های مناطق بافت، رابُر و اُرزوئیه می شود که در سال 1396، به چاپ رسید، افزود: همچنین جلد سوم این کتاب که شامل دست بافته عشایری و روستایی منطقه سیرجان می باشد، در سال 1396 به چاپ رسیده است.
9895/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.