منوچهر امیرتیموری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی چهل سال گذشته به لحاظ کمی تمامی افراد لازم التعلیم در مناطق دور افتاده و روستایی عشایری این استان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.
وی مساحت تحت پوشش آموزش پرورش عشایری استان کرمان را 105 هزار کیلومترمربع عنوان کرد و گفت: این مساحت در پهنه 17 شهرستان و سه استان هم‌جوار فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پراکنده ‌شده‌اند.
امیرتیموری تعداد کل دانش آموزان عشایری استان کرمان را 11 هزار و 452 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد کل مدارس عشایری 502 مدرسه است که از این تعداد 165 مدرسه چادری، 105 مدرسه نیز به‌صورت کانکس و مابقی نیز به ‌صورت مدارس ساختمانی وجود دارد.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان در ادامه گفت: بالاترین آمار مربوط به مدرسه شبانه‌روزی دخترانه حضرت مریم (س) در ریگان با 210 دانش‌آموز و کمترین آمار مربوط به دو مدرسه ابتدایی در سیرجان و بافت است.
وی بیان کرد: یکی از مصادیق خدمات آموزش ‌و پرورش عشایری تشکیل38 مرکز شبانه‌روزی در مراکز شهرستان‌هاست که زمینه را برای ادامه تحصیل دانش آموزان متوسطه اول و دوم فراهم کرده است.
امیرتیموری با اشاره به گسترش حوزه تحت پوشش مدارس عشایری در مناطق محروم گفت: پرداختن به ساخت فضای آموزشی از طریق خیرین و تجهیز مدارس از شاخص‌های مهم آموزش‌و پرورش عشایری پس از انقلاب بوده است.
وی در ادامه پوشش 100 درصد پیش‌دبستانی‌ها را در مناطق عشایری و محروم از دیگر موفقیت‌های آموزش‌ و پرورش عشایر دانست و گفت: سنجش نوآموزان در بدو ورود به مدارس، حذف 96نوبت از مدارس عشایری، کم کردن سهمیه سرباز معلم (معلم وظیفه)، توانمندسازی نیروی انسانی با استفاده از مدرسین دفتر تألیف کشور، توسعه و گسترش مراکز فنی و حرفه‌ای از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط آموزش‌ و پرورش عشایری در استان کرمان بوده است.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان همچنین افزود: اقدامات انجام ‌شده در آموزش ‌و پرورش عشایری استان کرمان کسب رتبه اول کشوری را برای آن به ارمغان آورد ‌طوری‌که جایگاه آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان با رشد 13 پله‌ای در استان ارتقا یافته است.
وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و هنری، دانش‌آموز مؤلف و در بخش فعالیت همکاران نیز توانستیم رتبه اول کشوری را کسب کنیم.
امیرتیموری تأسیس مجمع خیرین را موجب رفع بخشی از مشکلات آموزش‌ و پرورش عنوان کرد و گفت: لزوم فضای آموزشی، تبدیل مدارس چادری ثابت به کانکس و ساختمانی و گسترش مدارس شبانه‌روزی باعث راه‌اندازی این مجمع شد.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان در ادامه گفت: از زمان راه‌اندازی این مجمع بیش از 50 مدرسه ساخته‌شده است و حدود 50 کانکس به مدارس اهدا شد و همچنین حدود 5 میلیارد تومان نیز برای تأمین لوازم‌التحریر، کیف، کفش و لباس توسط خیرین هزینه شده است.
وی در ادامه اعزام دانش آموزان بی‌بضاعت و یا مشهد اولی به مشهد مقدس را در مناطق محروم و عشایر از دیگر کارهای انجام‌شده توسط خیرین نام برد.
امیرتیموری گفت: طرح شامع (شناسایی استعدادهای محروم عشایری)با کمک خیرین از طریق برگزاری آزمون‌های تیمز و پلز در بین دانش آموزان مقطع متوسطه عشایر دانش آموزان در حال اجراست.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان افزود: جذب بیش از هشت میلیارد ریال اعتبار را در سال گذشته از اعتبارات تملک و دارایی استان داشته‌ایم.
وی در ادامه از ایجاد دو مرکز رفاهی برای کسب درآمد و رفاه معلمان در کرمان و رابر خبر داد و گفت: بی‌شک میزان سطح رفاه معلمان می‌تواند بر کیفیت آموزش تأثیر مثبت داشته باشد.
امیرتیموری حذف مدارس کپری را یک موفقیت بزرگ در عشایر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هیچ مدرسه کپری نداریم و حذف زیلو و فرش از مدارس عشایری و جایگزینی آن با صندلی از مشکلات ساختار قامتی بچه‌ها جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به خدمات سیار ارائه‌شده به مدارس ازجمله طرح کچ (کتابخانه چمدانی) گفت: طرح مهارت‌آموزی (هر دانش‌آموز یک مهارت) نیز از طرح‌های مهم دیگری است که در 37 مرکز شبانه‌روزی با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمان در حال اجراست که در پایان این دوره گواهی‌نامه مهارت صادر می‌شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر استان کرمان با توجه به خدمات مشاوره‌ای خاص تحت عنوان طرح جم (جهش در موفقیت) گفت: از طریق این طرح توانستیم نبود کمبود مشاور را جبران کنیم.
وی در ادامه افزود: تأسیس کانون فرهنگی و تربیتی لاله‌های عشایر با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد امام (ره) و تأسیس دارالقرآن را فرصت مناسبی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان در ادامه با اشاره به شرکت بیش از 5 هزار دانش‌آموز عشایری در المپیادهای ورزشی در مقطع ابتدایی و متوسطه در کل استان گفت: اجرای برنامه‌های مذهبی، گرامی داشت ایام‌الله و دیگر مناسبت‌ها از دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزش ‌و پرورش عشایری است.
وی آماده نبودن زیرساخت‌های مناطق عشایری را برای ارائه خدمات آموزش‌وپرورش از دیگر مشکلات عشایر دانست و گفت: نبود امکانات مخابراتی لازم، مشکل برق‌رسانی در مدارس عشایری به‌خصوص در مدارس چادری، سوءتغذیه دانش آموزان (بیشتر در مقطع ابتدایی) ازجمله مسائل و مشکلات جامعه عشایری در امر آموزش است.
9889/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.