به گزارش ایرنا، سید مهدی طبیب زاده شامگاه سه شنبه در نشست کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان افزود: در راستای تقویت روابط تجاری، با همکاری بخش دولتی مشکل گمرک افغانستان را در استان کرمان و کشور رفع می کنیم.
وی اظهار داشت: امیدواریم سفر هیات تجاری افغانستان به استان کرمان آغاز روابط وسیع با کرمان باشد و علاقمندیم این روابط شکل گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه اتاق کرمان تمامی امکانات برای شکل گیری تجارت و منتفع شدن 2 کشور را در اختیار می گذارد گفت: ظرفیت های مناسبی در سیرجان، رفسنجان، بم و جیرفت برای همکاری تجاری با افغانستان وجود دارد.
**صادرات دانش فنی تولید و استخراج مواد معدنی
وی تاکید کرد: کشور معدنی ایران از تجربیات فراوان و تکنولوژی های جدیدی در حوزه معادن بزرگ مس و سنگ آهن برخوردار است و می تواند تکنولوژی فنی تولید و استخراج مواد معدنی را در صورت توافق به افغانستان صادر کند.
طبیب زاده با بیان اینکه زمینه همکاری بسیاری بین ایران و افغانستان وجود دارد، گفت: کرمان طی سال های آینده قطب فولادی کشور نام خواهد گرفت و در این زمینه تولید آهن به 10 هزار تن در سال و زنجیره فولاد از آهن اسفنجی و گندله تکمیل می شود.
وی بیان کرد: کرمان به عنوان نخستین استان مسی کشور، پیشرفت مطلوبی در این حوزه داشته است.
**صادرات انرژی به افغانستان
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: در صورت مذاکره و انعقاد قرارداد در بخش انرژی فسیلی و خورشیدی می توانیم گاز و برق را از کرمان به افغانستان صادرات کنیم.
وی ادامه داد: سه نیروگاه خورشیدی 500 مگاواتی استان کرمان در حال ساخت بوده که تاکنون 2 مورد از این نیروگاه ها وارد مدار شده است.
طبیب زاده افزود: در آینده نزدیک تراز انرژی تولیدی استان کرمان مثبت و قابل صادرات خواهد بود زیرا کرمان در مستعدترین منطقه تولید انرژی خورشیدی قرار دارد و ظرفیت تولید 10 هزار مگاوات از این انرژی را دارا است.
**آمادگی کرمان برای فعالیت عمرانی در افغانستان
وی با بیان اینکه استان کرمان همچنین آمادگی صادرات مواد غذایی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی را دارد گفت: این استان با یکهزار و 500 شرکت پیمانکاری، 100 شرکت مشاوره ای ظرفیتی به میزان 15 هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: 2 شرکت بزرگ پیمانکاری کشور متعلق به استان کرمان و سه شرکت به صورت بین المللی فعالیت می کنند و بنا به علاقمندی افغانستان می توانیم زمینه همکاری را در این حوزه شکل دهیم.
وی با بیان اینکه کرمان و افغانستان کشورهای عجین شده هستند گفت: در شرایط سخت کشور و امکانات خود با افتخار میزبان 300 هزار نفر افغانستانی هستیم و تجار خوشنامی از افغانستان در استان کرمان فعالیت دارند.
**10 درصد صادرات فرش کشور مربوط به کرمان است
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه فرش و نساجی استان قدمت قبل از انقلاب صنعتی دارد گفت: 10 درصد کل صادرات فرش کشور از استان کرمان است.
محمدرضا خواجویی افزود: تولید فرش سالانه استان کرمان 350 هزار متر مربع بوده که امسال به 414 هزار مترمربع رسیده است.
وی تاکید کرد: با انعقاد قرارداد روابط تجاری 2 کشور ایران و افغانستان تقویت شود زیرا تشابه ایران و افغانستان در زبان، دین و اجتماعی می تواند منشاء تبادلات تجاری شود.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این استان به عنوان بزرگترین استان کشور چهار فصل بوده و به تنهایی محصولات صنعتی، کشاورزی معدنی را تولید می کند.
وی ادامه داد: استان کرمان دارای سه منطقه ویژه اقتصادی سیرجان ، رفسنجان و بم و واحدهای معدنی برتری در کشور دارد.
خواجویی عنوان کرد: کرمان را بهشت معادن ایران می دانند و تولید آهن، مس، ذغالسنگ و کرومیت بیش از 99.6 درصد از تولیدات معدنی استان کرمان را شامل می شود.
وی با بیان اینکه استان کرمان در آینده نزدیک استان صنعتی کشور خواهد شد گفت: معدن مس سرچشمه در زمره بزرگترین معادن دنیا و سنگ آهن گل گهر 41 درصد ذخایر سنگ آهن کشور را دارا است.
این نشست با موضوع بررسی راهکارهای توسعه تجارت کرمان و افغانستان با حضور هیات تجاری از این کشور و فعالان اقتصادی استان کرمان شامگاه سه شنبه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.