مهدی ابراهیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هر چند تسهیلات خوبی با بهره کم برای تامین کمبودهای علوفه دام در اختیار عشایر قرار گرفته ولی پایین آمدن میزان درآمدی خانوارهای عشایری بازپرداخت این تسهیلات نیز به سختی انجام می گیرد.
به گفته ابراهیمی در راستای تقویت معیشت عشایر استان کرمان 90 میلیارد ریال تسهیلات با بهره چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله در اختیار عشایر این استان قرار گرفته است .
وی ادامه داد: همچنین علاوه بر آن 69 میلیارد ریال از تسهیلات بند ب ماده 52 با بازپرداخت یک‌ساله و بهره 10 درصد در راستای تداوم تولید و تأمین علوفه دام‌ عشایر منطقه هزینه شده است.
ابراهیمی از دیگر مشکلات جامعه عشایری استان را کمبود آب ناشی از کاهش میزان بارندگی عنوان کرد و اظهار داشت : سالانه 200 هزار مترمکعب به مناطق عشایری استان با هفت دستگاه تانکر سیار آبرسانی می‌کنیم .
وی جمعیت دامی عشایر استان کرمان را سه میلیون رأس عنوان کرد که سالانه نزدیک به 14 هزار تن گوشت را تحویل بازار می‌دهند.
ابراهیمی همچنین با اشاره به 70 هزار هکتار اراضی کشاورزی شمال و جنوب استان که متعلق به عشایر است گفت : عشایر کرمان در حدود 31 هزار تن شیر و مواد لبنی را در سال‌هایی که خشکسالی وجود نداشته تحویل بازار داده‌اند که این میزان تولید هم اکنون سیر نزولی پیدا کرده است .
مدیرکل امور عشایر استان کرمان با تاکید بر اهمیت آموزش در مناطق عشایری افزود: توسط سازمان امور عشایر ایران تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور منعقدشده است که بر مبنای آن 9 استان عشایر کشور از جمله کرمان از آموزش‌های دامداری، کشاورزی و منابع طبیعی بهره‌مند می‌شوند.
وی سهم استان کرمان از این آموزش ها در سالجاری را 16 هزار نفر روز اعلام کرد.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه 35 درصد صنایع‌دستی استان مربوط به عشایر است ، افزود: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با فنی و حرفه‌ای، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، کمیته امداد و اداره کار در 5 کانون از جمله بافت و ریگان با هدف ارتقای توانمندی‌ها، اشتغال و معیشت عشایر به‌خصوص برای زنان و نوجوانان منعقد شده است.
ابراهیمی بابیان اینکه در تهیه علوفه سازمان امور عشایری ایران، سازمان جهاد کشاورزی استان و استانداری کرمان کمک زیادی کرده‌اند گفت: از دی‌ماه سال قبل موضوع خشکسالی به مسئولان کشوری و استانی منعکس‌شده است و بر همین اساس اعتباراتی در خصوص تأمین آب و علوفه به این اداره کل تخصیص یافت.
عشایر استان کرمان با جمعیت بیش از 22 هزار و 500 خانوار و جمعیتی بالغ‌ بر بیش از 109 هزار نفر یعنی 2 / 9 درصد عشایر کشور و نزدیک به 4 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.
کرمان دومین استان عشایرنشین بعد از استان فارس محسوب می‌شود که شامل 30 ایل و 44 طایفه مستقل می‌باشند و به شیوه کوچ‌نشینی در 56 درصد مساحت کل استان فعالیت داشته و نقش قابل‌توجهی در اقتصاد استان با تولیدات دامی، کشاورزی و صنایع‌دستی دارند.
9889/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.