به گزارش ایرنا ، مهدی حسینی نژاد روز یکشنبه در نشست خبری افزود: با تفویض اختیارات در حوزه معادن، سیستم بانکی توان پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط را دارد که این موضوع امتیازات بزرگی از جمله دستیابی به قدرت تعامل با بانک ها و دسترسی سیستم بانکی به منابع توانمند فراهم کرده است.
وی با تاکید بر اینکه اکنون رصد انتقال گردش حساب شرکت های بزرگ استان کرمان در حوزه معادن و صنایع معدنی از طریق قوه قضاییه در حال انجام است اظهار داشت: بخش قابل توجهی از گردش مالی صنایع و معادن بر اساس رصد قوه قضایی به بانک های استان کرمان واریز شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: تاکنون مبلغ پنج هزار میلیارد تومان از منابع شرکت های بزرگ در این زمینه به استان کرمان منتقل شده و در حال رایزنی و انعقاد تفاهم نامه برای چگونگی اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی هستیم.
وی عنوان کرد: تفویض اختیارات به استان کرمان نتیجه نشست دیروز (شنبه) با وزیر صنعت، معدن و تجارت و در راستای کوتاه کردن بروکراسی اداری بوده است.
حسینی نژاد گفت: با این تفویض اختیارات زیرساخت ها برای تامین مواد اولیه، ماشین آلات، خطوط تولید در استان ها در حال فراهم شدن است و از این به بعد مراحل ثبت سفارش در استان کرمان انجام می شود.
وی بیان کرد: با این اقدام مناطق ویژه اقتصادی کالا و مواد اولیه بدون ثبت سفارش فعالیت های خود را انجام می دهند که بسیاری از مشکلات پروسه های اداری را کاهش می دهد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: 35 هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت، معدن و اقتصاد مقاومتی استان کرمان سرمایه گذاری شده که عمدتا در تکمیل زنجیره ارزش افزوده معادن و صنایع معدنی بوده است.
وی ادامه داد: با این سرمایه گذاری این استان علاوه بر معدن در حوزه صنعت نیز در کشور شناخته می شود.
حسینی نژاد یادآور شد: طی سالهای گذشته با اصلاح قوانین میزان سرمایه گذاری ها را افزایش دادیم و نتیجه آن تولید 10 میلیون تن شمش فولاد از مجموع 55 هزار تن فولاد افق 1404 از استان کرمان خواهد بود و با این اقدام تکمیل زنجیره ارزش افزوده ،صنایع جانبی و شرکت خدماتی در استان در حال رشد است.
وی گفت: در استان کرمان صنایع مادر علاوه بر اشتغالزایی به موتور محرکه شرکت های وابسته و شرکت های خدماتی تبدیل شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اضافه کرد: 37 درصد تولید ناخالص داخلی کشور ، 5.8 میلیارد تن ذخایر قطعی اثبات شده معدنی و 40 درصد از وصول حقوق دولتی از استان کرمان تامین می شود.
وی افزود: سنگ آهن، مس، کرومیت و ذغالسنگ 83.5 درصد ذخایر شناخته شده استان کرمان را تشکیل می دهد که این میزان ظرفیت مطلوب معدنی این استان را نشان می دهد و طی سالهای گذشته استفاده از این ظرفیت ها در حوزه صنعت و معدن برای پیشرفت استان بوده است.
حسینی نژاد اظهار داشت: در قانون برنامه ششم توسعه متوسط رشد استان کرمان هشت و نیم درصد و در حوزه معدن 11.4 درصد تعریف شده که این آمار تحقق پیدا خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خروج ذخایر ذغالسنگ طی سالیان گذشته از استان بدون توسعه، با آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی، مشکلات جسمی و حقوق اندک منابع انسانی همراه بوده و این فرایند 54 ساله یک شبه حل نمی شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ابراز کرد: اقدامات استان کرمان در راستای توسعه مناطق ذغالسنگی ایجاد کارخانه فراوری برای ایجاد ارزش افزوده و تولید محصولات دانش بنیان از ذغال سنگ اینک آغاز شده است.
وی ادامه داد: از جمله دستاوردهای شورای معادن با توجه به منابع، پروژه نقشه برداری و ایمنی معادن ذغالسنگ و ایجاد مرکز امداد و نجات در دستور کار قرار گرفته است.
حسینی نژاد تاکید کرد: با تکمیل زنجیره ارزش افزوده فولاد چرخه خام فروشی از استان کرمان را برعکس می کنیم و وارد کننده مواد خام از استان های دیگر و خارج کشور می شویم که با این اقدام ضمن ایجاد ارزش افزوده در راستای رشد و توسعه مناطق ذغالی، مانع خام فروشی خواهیم شد.
وی افزود: 240 میلیون تن ذخایر اثبات شده ذغالسنگ و ذخایر احتمالی استان کرمان حدود یک میلیارد تن است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: به علت وجود نداشتن تکنولوژی جدید، ساختار زمین شناسی و نگاه ایجاد اشتغال به حوزه ذغالسنگ نتوانستیم تاکنون تولیدات این محصول را در استان افزایش دهیم.
وی گفت: تکمیل زنجیره ارزش افزوده در حوزه ذغالسنگ اتفاق افتاده و واگذاری این معادن به بخش خصوصی شرایط بهتر را برای استان رقم زده است.
استان پهناور کرمان با ذخایر عظیم معدنی ازجمله مس، آهن، کرمیت و ذغالسنگ به بهشت معادن ایران شهرت یافته است.
3029/7420
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.