به گزارش ایرنا، ابراهیم صالحی عمران شنبه شب در محل دانشکده فنی شهید چمران کرمان افزود : مهارت های ارتباطی کار با مشتری، بالا بردن آستانه صبر، تحمل و آموزش اخلاقیات به شدت در بازار کار موثر هستند.
به گفته وی بنا به تحقیقات انجام شده در کشور هند 57 درصد از مهارت هایی که دانشجو را بهتر جذب بازار کار می کند داشتن مهارت های نرمی است که سرمایه گذاری در آن بسیار مهم بوده و تحت عنوان سرمایه های اخلاقی انسان از آن نام برده می شود.
صالحی عمران افزود: دائر شدن آموزش عالی در کشور با این تصور بوده و هست که دانشگاه در پرورش نیروی انسانی نقش داشته باشد و ما را سریع تر به توسعه برساند.
وی با اشاره به اینکه دوره های مختلف آموزش عالی عمدتا برای تربیت نیروی انسانی بوده است گفت: در کشور ما آموزش عالی بیشتر برای این بوده که کادر دولتی و آدم های پشت میز نشین تقویت و تربیت شوند و در بدنه اداری دولت استخدام گردند که رویکرد درستی نبوده است .
صالحی عمران افزود: این اتفاق تبدیل به یک فرهنگ شده است که تمامی ذهن خانواده ها و دانشجویان را به خود مشغول ساخته است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به 2هزار و 800واحد دانشگاهی در کشور گفت: با داشتن این همه دانشگاه و پیدا شدن معضلی به نام اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان در مسیر آموزش یعنی اینکه این سرمایه گذاری ها باید در جای دیگری انجام می گرفته است .
صالحی عمران بهترین سرمایه گذاری آموزش عالی را در دنیا سرمایه گذاری در آموزش های مهارتی عنوان کرد و گفت: دانشگاه های مهارتی چون آلمان، اتریش و آمریکا بخش عظیمی از آموزش های ارائه شده و سرمایه گذاری شده شان مهارتی است.
وی با اشاره به رایگان بودن دوره های مهارتی فنی و حرفه ای در برنامه های راهبردی بسیاری از کشورها گفت: کشورهای زیادی پذیرفته اند که آموزش های فنی و حرفه ای آثار اقتصادی و اجتماعی زیادی رابه همراه دارد اما متاسفانه ما در این بخش سرمایه گذاری های آموزشی و مهارتی را جدی نگرفتیم.
وی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر آموزش های مهارتی و همچنین سرمایه گذاری هایی در این بخش انجام گرفته است و نگرش های مثبت در بدنه دولت، آموزش عالی و مجلس نیز موجب امیدواری است اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب راه درازی را در پیش داریم.
صالحی عمران با اشاره به یکهزار و 300 کارگاه، آزمایشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور گفت: متاسفانه بودجه ای که برای این دانشگاه ها اختصاص می دهند در مقایسه با سایر دانشگاه ها قابل مقایسه نیست و تجهیزات بسیاری از این کارگاه ها و آزمایشگاه ها قدیمی است .
وی ادامه داد: همچنین محیط های در نظر گرفته شده نیز برای آن ها مناسب آموزش نبوده و نیازمند سرمایه گذاری در این بخش است.
صالحی عمران افزود: آنچه که در کلاس و کارگاه و بعد از فارغ التحصیلی اتفاق می افتد برای ما مهم است و بارها این مساله را تعقیب، بررسی و نظارت کرده ایم و از روسای مراکز و کارگاه ها نیز این خواسته را داریم که این تعقیب، بررسی و نظارت را در برنامه خود داشته و دنبال کنند.
9889/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.