در گزارش این هفته نامه آمده است: بار سنگین یک پروژه نیمه‌تمام از دوش شهر کرمان برداشته شد و پس از هفت سال معطلی، سرانجام ترافیک از روی پل شهید بهشتی (پل سیدی) عبور کرد.
این پروژه از دوره شورای سوم آغاز شده و تمام این سال‌ها، محلی برای مجادله و مناقشه بین مردم، شورا و شهرداری و پیمانکار بوده و در حالی‌که بیشمار وعده از سوی شورای چهارم برای تکمیل آن به مردم داده شد به پایان نرسید.
تا اینکه شورای پنجم این غائله را ختم به خیر کرد و مسیر برای رفت‌وآمد در یکی از پرترددترین بزرگراه‌های این شهر گشوده شد.
آئین بهره‌برداری از این پروژه با حضور مقامات استان و شهر کرمان برگزار شد، سرپرست استانداری کرمان که از ابتدای حضور در این مسئولیت به طور جدی پیگیر اتمام پروژه پل سیدی بوده از شورا و شهرداری برای این‌که کار را به سرانجام رساندند قدردانی کرد و از مردم نیز عذرخواهی کرد که قول داده بودند هشتم شهریورماه آن را بهره برداری کنند اما 15 روز تاخیر شده است.
محمدجواد فدایی گفت: امیدوارم در پروژه‌های بعدی جبران شود.
وی اظهار داشت: زیرگذر آزادی را قرار است آخر مهرماه به بهره‌برداری برسانیم، پروژه ابوذر را هم قرار گذاشته‌ایم 22 بهمن‌ماه افتتاح کنیم.
سرپرست استانداری کرمان بیان کرد: درباره پروژه‌ی تله‌کابین هم قول داده شده آخر اسفندماه بهره‌برداری آزمایشی آن صورت گیرد و تقاطع‌های غیرهمسطح چهارراه امیرکبیر و سه‌راهی راه‌آهن و بلوار هوانیروز می‌ماند که هنوز برنامه‌ریزی دقیقی برای آن نشده و در آینده اعلام خواهیم کرد که چه زمانی تمام خواهند شد.
وی افزود: زندگی در شهر حداقل 2 ویژگی باید داشته باشد، یکی اینکه راحت باشد و تردد و ترافیک و توقف و دسترسی به نیازها برای شهروندان در حد مطلوب باشد و دیگری محیط و فضای شهری باید زیبا و چشم‌نواز باشد که ما در شهر کرمان برای این‌که به این ویژگی‌ها برسیم خیلی راه داریم.
فدایی با بیان اینکه مسائل ترافیکی زیادی در شهر کرمان داریم، ادامه داد: مثلا در خیابان جهاد اطراف کوچه جیحون، مصیبت جای پارک داریم یا چهارراه طهماسب‌آباد هم مشکلاتی داریم، کار ندارم به آنچه که در گذشته انجام شده درست بوده یا نه؛ واقعیت اما این است که الان در برخی نقاط شهر، زندگی راحت نیست و اشکالاتی دارد که باید رفع شود.
**گزارش مشاوران شهری را منتشر کنید
سرپرست استانداری کرمان بیان کرد: زیبایی محیط شهری هم شامل مواردی از جمله نمای ساختمان‌ها است که در شهر کرمان، خیلی از بدنه‌های خیابان‌های ما چشم‌نواز نیست و برخی سازه‌ها هم زمخت و بدقواره است یا فضای سبز شهری به‌ویژه در حاشیه‌ی معابر مطلوب نیست، من ۲۰ سال پیش هم که معاون عمرانی استاندار بودم به شهرداری سخت می‌گرفتم برای این‌که شهر زیبا باشد، فضای سبز حاشیه‌ی معابر ما باید کامل و زیبا باشد و خیابان ولیعصر و فلسطین تهران را مثال می‌زدم.
وی تاکید کرد: باید خیلی جدی به فضای سبز حاشیه معابر بپردازیم.
فدایی گفت: برای رسیدن به این اهداف در شهر، یک راه این است که باید طراحی درست انجام دهیم. هنوز در کرمان، بحث بر سر این است که آیا پل‌ها و زیرگذرهایی که در شهر کرمان اجرا شده کار درستی بوده یا نه؟ لازم بوده یا نه؟ درست طراحی شده یا نه؟ خوب برای پاسخ به این پرسش‌ها چه اشکالی دارد که مطالعات این پل‌ها را در معرض عموم و گزارش‌های مشاوران را منتشر کنید؟ امروز در هر خانواده یکی دو مهندس هست و افراد صاحب‌نظر در جامعه داریم. گزارش مشاورین را در رسانه‌ها منتشر کنیم.
وی اضافه کرد: این کار چند فایده دارد، یکی اینکه پاسخ سوالاتشان را پیدا می‌کنند و اگر قانع نشدند اعتراض می‌کنند و مشاور هم دفعه‌ی بعد مطالعات دقیق‌تری خواهد کرد.
سرپرست استانداری کرمان ادامه داد: فکر می‌کنم برای داشتن زندگی راحت و شهر چشم‌نواز باید طراحی درست و دقیق و اساسی باشد و از مشاورین ورزیده و متبحر استفاده شود و گزارش‌های مشاوران هم به معرض اطلاع عموم قرار گیرد.
**عدم رعایت زمان نشانه ناکارآمدی است
وی سپس با تاکید بر مشارکت مردم برای موفقیت در پروژه‌های شهری افزود: نکته‌ بعدی زمان‌بندی پروژه است؛ اگر اشتباه می‌کنم به من تذکر بدهید ولی بنده به‌طور قاطع، طولانی شدن پروژه‌ها بیش از زمان متعارف را، نشانه ناکارآمدی سیستم می‌دانم.
فدایی ادامه داد: می‌گویند منابع مالی نداریم خوب پس چرا پروژه را شروع کردید؟ یا می‌گویند مصالح نبوده، باز همین سوال مطرح است، پروژه‌ها باید در زمان‌بندی معقول اجرا شود و وقتی طولانی می‌شود نشان می‌دهد مدیریت ما جایی مشکل دارد.
وی تاکید کرد: یا پروژه‌ای را شروع نکنیم یا وقتی شروع شد زمان را رعایت کنیم.
**زیرگذر آزادی در نوبت بهره‌برداری
رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: از زمان استقرار شورای پنجم، خواست اکثریت شهروندان، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بود و از این رو، شورا این مطالبه را در دستور کار خود قرار داد.
محمد فرشاد افزود: پل باغ‌ملی اوایل امسال به بهره‌برداری رسید و پل شهید بهشتی را امروز افتتاح کردیم، البته مراحل تکمیل این پروژه، ادامه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: ظرف یکی، دو ماه آینده زیرگذر آزادی و تا پایان سال و اوایل سال آینده تقاطع غیرهمسطح ابوذر به پایان می‌رسد و بتدریج دیگر پروژه‌ها نیز تمام خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که پروژه‌های جدید هم در دستور کار است، افزود: از فدایی و دیگر مدیران درخواست دارم کمک کنند تا مقدمات اجرای شریان حیاتی و ضروری ۴۵ متری کوثر را فراهم کنند، این مسیر از تقاطع کوهپایه شروع می‌شود و به فرودگاه می‌رسد و بسیار برای کرمان ضروری است و امیدواریم در این دوره‌ی شورا به بهره‌برداری برسد.
فرشاد سپس خطاب به شهروندان کرمانی گفت: آنچه در زمینه عمران شهری و آنچه در حوزه مدیریت شهری از جمع‌آوری زباله تا احداث پارک و پروژه‌های ترافیکی صورت می‌گیرد، همه توسط پرسنل زحمتکش شهرداری و مدیران آن انجام می‌شود و جای قدردانی دارد.
وی افزود: هرآنچه هم در مدیریت شهری انجام می‌شود بالای ۹۰ درصد اعتبارات آن را خود مردم با پرداخت انواع عوارض تامین می‌کنند، پس این‌ها همه متعلق به خود شما است و خواهشمندیم در حفظ و نگهداری آن‌ها، شهرداری را همراهی کنید.
رئیس شورای شهر کرمان در پایان سخنان خود از نمایندگان محترم کرمان و راور در مجلس که در جلسه حضور داشتند خواست تا در زمینه‌ی تامین منابع ملی برای اتمام پروژه‌های شهری آنچه از دست‌شان برمی‌آید دریغ نکنند.
**تکمیل پل سیدی کار دشواری بود
شهردار کرمان نیز در این آئین گفت: قرارداد این پروژه در خردادماه ۹۰ منعقد و تیرماه همان سال عملیات اجرایی شروع شد و تا بهمن ۹۶ با احتساب عملیات زیر پل حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
سیدمهران عالم‌زاده با اشاره به این‌که مسائل و مشکلات متعددی در این پروژه وجود داشت، افزود: حل کردن گره‌ها کار سختی بود که همکاران من توانستند آن را انجام داده و در بازه زمانی هفت، هشت ماه، ۴۰ درصد بقیه کار را انجام دهند و از این بابت، اگر پروژه را در زمره اقتصاد مقاومتی قرار دهیم بیهوده نگفتیم، چرا که با همت کل مجموعه شهرداری و همراهی پیمانکار، به ثمر نشست.
وی ادامه داد: شورای شهر کرمان مصوبه‌ای به شهرداری داد که بخشی ازعملیات اجرایی مثل آسفالت و خاک‌ریزی وجدول‌گذاری را پیمانکار انجام ندهد و خود شهرداری این اقدامات را انجام دهد که این تصمیم، در پیشرفت کار بسیار موثر بود.
عالم‌زاده سپس ویژگی پل را برشمرد و توضیح داد: این پل هفت دهانه، ۹۰۰ متر طول و ۹۲ شمع به عمق ۲۳ متر دارد. عملیات خاکریزی و خاک‌برداری آن هشت هزار مترمکعب و بتن‌ریزی ۲۴ هزار متر و حدود یک‌هزار و ۵۰۰ متر عملیات فلزی دارد.
وی گفت: جدول‌گذاری این پروژه حدود ۱۰ کیلومتر است، چهار، پنج ردیف جدول روی خود پل و بقیه آن زیر پل اجرا شده است و همچنین، حدود سه هزار و ۵۰۰ تن آسفالت در این پروژه به‌کار رفته است.
شهردار کرمان با بیان این‌که کل هزینه انجام شده توسط پیمانکار در این پروژه ۱۶ میلیارد تومان بوده است، اضافه کرد: چهار میلیارد تومان هم از سوی شهرداری هزینه شده و یک میلیارد تومان نیز هزینه‌ی تملک دارد که بخشی از آن انجام و یکی، دو تملک مانده که حتما انجام خواهد شد.
وی سپس گفت: با شرایط خاصی روبه‌رو شدیم از جمله این‌که دو ماه قیر در کشور عرضه نشده و این، مشکل ایجاد کرد، ما آسفالت این پروژه را به‌سختی و از محل چهار شرکت تامین کردیم و قدردان همکاری این شرکت‌ها هستیم و شهردار کرمان، افزایش ناگهانی قیمت آهن‌آلات را بخش دیگری از مشکلاتی دانست که شرایط اجرای این پروژه را برای شهرداری سخت کرد.
**آسفالت نبود، برخی کارهای پل ماند
عالم‌زاده اظهار داشت: تنها کاری که از این پروژه باقی مانده درزهای انبساط آن است که اجرا نشده است.
وی گفت: پل باید 6 ماه کار کند تا نشست‌های خود را انجام دهد و سپس این بخش اجرا شود.
شهردار کرمان با بیان اینکه اگر ترکی روی آسفالت دیده شد، ما خودمان هم از آن آگاهیم، افزود: به‌دلیل کمبود آسفالت لایه‌ی رویه‌ی آسفالت هم اجرا نشد و کنارگذرها هم به‌ همین دلیل قابل اجرا نیست، ولی در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: این پل، چهار لوپ داشت که حذف شد و یک طرح ترافیکی برای زیر آن در شورای ترافیک به تصویب رسیده که همه دسترسی‌ها را بتواند انجام دهد.
شهردار کرمان یادآور شد: در زمان بهره‌برداری از پروژه به‌دلیل ناآشنایی مردم با آن، طی یک ماه اول ممکن است گره‌های ترافیکی ایجاد شود ولی به‌مرور زمان، حتما مرتفع می‌شود.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.