مهدی ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی های اخیر 70 درصد علوفه مراتع کاهش داشته است، افزود: برای تامین نهاده های دامی عشایر 80میلیارد ریال تسهیلات خشکسالی با بهره چهار درصد و باز پرداخت پنج ساله در اختیار عشایر استان از محل اعتبارات ماده ۱۰ و۱۲ قرار داده شده است .
وی با اشاره به اینکه تطی 70 درصد عشایر استان از تسهیلات خکشسالی بهره مند شده اند ، گفت: تعاونی های عشایری استان از طریق پنج کارگاه تهیه خوراک دام کنسانتره تولید می کنند و در اختیار دام عشایر قرار می دهند.
مدیرکل امور عشایری استان کرمان با بیان اینکه کاهش بارندگی و کم آب شدن چشمه ها و قناتها زندگی عشایری استان کرمان را با مشکلاتی روبرو کرده است، افزود: پیش بینی می شود تا پایان سالجاری 200 هزار مترمکعب آب شرب سالم با تانکر بین عشایر شمال استان توزیع شود.
وی میزان اعتبار آبرسانی سیار به عشایر شمال استان کرمان را بالغ بر پنج میلیارد تومان دانست و اظهار داشت: تاکنون سه میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به کاهش 70 درصدی بارندگی، کمبود آب و علوفه در مناطق عشایری از مهرماه سال گذشته کوچ عشایر دستخوش تغییرات شده است.
مدیرکل امور عشایر استان کرمان با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که عشایر به روستاها مهاجرت کنند گفت: خکشسالی ها گذرا است چنانچه نیازهای عشایری در زمینه آب و علوفه دام تامین شود از روند مهاجرت آن ها به روستاها جلوگیری می شود.
وی استان کرمان را دومین استان عشایری کشور دانست و آمار دام آنان را سه میلیون رأس دام سبک و سنگین اعلام کرد و گفت: عشایر شمال این استان سالانه 9 هزار تن گوشت، 700 تن پشم ، 600 تن کرک و 21 هزار تن محصولات لبنی تولید می کنند.
جمعیت عشایر استان کرمان 110 هزار نفر است که 9.2 درصد جمعیت عشایر کشور و چهار درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده و در قالب 28 ایل و 42 طایفه در 56 درصد از وسعت استان دارای قلمرو هستند.
9895/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.