محمد جعفری در آیین تجلیل از بهورزان شهرستانهای انار و رفسنجان با اشاره به استفاده صحیح، به موقع و به جا از نظام ارجاع جهت استفاده بیمه روستاییان، افزود: با آغاز این سیستم ارجاع از روستا به پزشک متخصص در شهر به طور الکترونیکی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه 85 درصد از درمان مردم باید به دست پزشکان خانواده انجام شود و 10 تا15 درصد بیماری های مردم را که لازم باشد پزشکان به اساتید متخصص خود ارجاع دهند ، اظهار داشت : در استان کرمان ارجاع بالای 25 درصد است که باید کاهش پیدا کند که این موضوع موجب می شود متخصصان سر فرصت به درمان بیماران واقعی بپردازند.

جعفری ادامه داد: سازمان بیمه سلامت به عنوان بزرگترین سازمان بیمه درمانی کشور متولی درمان رایگان بیمه شدگان صندوق های مختلف اعم از عشایری، روستایی و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر و همچنین افرادی است که ساکن شهر هستند ولی هیچ نوع بیمه ای ندارند.

نظام ارجاع

وی تصریح کرد: از 40 میلیون بیمه شده در کشور 33 میلیون نفر بیمه شده رایگان هستند و یارانه ای از سوی دولت به این حوزه اختصاص پیدا کرده که خرج درمان روستاییان می شود.

جعفری گفت : بنابراین شرط سکونت در روستا باید رعایت شود و صرف اینکه شخص باغات کشاورزی اش در روستا و خود ساکن شهر است برای استفاده از بیمه روستایی صحیح نیست و بودجه بیت المال باید در جای خود هزینه شود.

 دو مرکز آب درمانی بدون مجوز در رفسنجان در حال فعالیت هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در این آیین گفت: مراکز غیر مجازی به عنوان طب سوزنی، روغنی و درمان با داروی گیاهی در این شهرستان در حال توزیع داروهای غیر مجازند و بسیاری از آنها موادی داخل کپسول می ریزند و به مردم جهت درمان با طب اسلامی ارائه می دهند.

علی اسماعیلی ندیمی بیان کرد: ما نمی دانیم در این کپسولها چه موادی وجود دارد هروئین، شیشه و مواد مخدر است یا نه، اظهار داشت : ولی این موضوع تحت بازرسی و نظارت است تا همه آنها طبق محاکم قضایی جمع آوری شوند .

وی بیان کرد: از طرفی مردم نباید ناآگاهانه به این دست افراد که مجوز فعالیت ندارند اعتماد کنند چه بسا این اعتماد موجب بدتر شدن وضعیت جسمانی و حادتر شدن بیماری شان می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به ایجاد مراکز بهداشتی در سال 1363 اظهار داشت : با تربیت و استقرار بهورزان در این مراکز بسیاری از بیماریها کاهش یافته و در حال حاضر مرگ مادران باردار از 140 در 100 هزار نفر به 18 مرگ مادر باردار کاهش یافته است.

وی بیان کرد: همچنین مرگ و میر کودکان از 20 نفر در یکهزار نفر به 10 نفر در هزار نفر کاهش یافته است.

اسماعیلی تصریح کرد: اکنون بیماریهای قدیم مانند فلج اطفال، طاعون، سرخجه و ... جای خود را به بیماریهای قلبی و عروقی، مغزی و سرطانها داده است که در این رابطه لازم است مجموعه جدید از خدمات درمانی و بهداشتی شکل گیرد .

وی افزود: شیوه زندگی مردم باید تغییر کند مردم باید تحرک ، ورزش و تغذیه سالم داشته باشند و از مصرف چربی ها ، فست فود، نمک و مواد مضر پرهیز کنند تا دچار بیماری ها نشوند از سوی دیگر بهورزان در جمع جامعه باشند و به مردم اطلاعات و آگاهی های لازم را ارائه دهند تا سطح بهداشت در جامعه افزایش و بیماریها کاهش یابد.

بهورزان پیام آوران سلامت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در این آیین بهورزان را حاملان پیام سلامت دانست و گفت: تا حدود 30 سال پیش، 40 درصد مرگ و میرهای کشور در پنج سال اول و 80 درصد نیز در یک سال اول زندگی رخ می داد و تنها راه فائق آمدن بر این معضل آموزش های ساده و اولیه ای بود که باید به والدین بویژه در روستاها ارایه می شد.

احمد جمالی زاده بیان کرد: این سرآغاز جدی گرفتن نقش مهم بهورزان در روستاها بود و در سال 1363بهورزان در پایین ‌ترین رده شغلی وزارت بهداشت و در دورافتاده‌ ترین نقاط، عاشقانه به دنبال انجام وظیفه خود برای رفع محرومیت و بهبود وضعیت مردم روستاها هستند.

وی ادامه داد: ارتباط بیشتر بین بهورزان و افراد در روستاها، در بحث عوامل زیست محیطی بحث بیماریهای قلبی و عروقی، سرطانها و آلایندگی ها موجب می شود جامعه سالم تر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در سطح ارائه خدمات بهداشتی مشکلی نداریم همچنانکه در زمان جنگ هم بهترین خدمات بهداشتی ارائه می شد.

90 خانه بهداشت و 30 مرکز بهداشتی درمانی شهری در رفسنجان و انار وجود دارد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1004159
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.